Pista de 2.400 m acum sau de 3.000 m in mandatul care vine: Cine are dreptate?

miercuri, 04 aprilie 2012, 22:00
10 MIN
 Pista de 2.400 m acum sau de 3.000 m in mandatul care vine: Cine are dreptate?
Schita pistei de 3.000 de metri, situata in "V" cu pista actuala, de 1.800 metri

Plenul Consiliului Judetean nu a fost de acord cu prelungirea actualei piste. Solutia propusa de reprezentantii Guvernului, care prevedea extinderea actualei piste de la 1.800 la 2.400 de metri, a fost respinsa, prin abtinerea de la vot a consilierilor judeteni PSD si PNL. Acestia din urma sustineau refacerea partiala a actualei piste si construirea alteia noi, cu o lungime de 3.000 de metri. Dupa o sedinta care a durat mai multe ore, consilierii PSD si PNL s-au abtinut de la vot, singurii care au votat in favoarea proiectului sustinut de premierul Mihai Razvan Ungureanu fiind PDL si presedintele CJ, Constantin Simirad.

„Exista un proiect frumos, dar nu rezolva problemele"

Trei ore le-au trebuit consilierilor judeteni sa respinga proiectul de modernizare a Aeroportului. La eveniment au asistat si participat si Bogdan Donciu – consilier al ministrului Transporturilor pe probleme de aviatie, Claudia Virlan – directorul general al Autoritatii Aeronautice Civile Romane, Mihai Ionescu – sef Serviciu Transport Aerian din cadrul Ministerului Transporturilor, si Cornel Martincu – presedintele Iptana SA, firma mama a proiectantului de la aeroport. Reprezentantul ministrului Alexandru Nazare a facut o scurta analiza a situatiei in care se afla aerogara ieseana si a prezentat avantajele solutiei propuse de Executiv. „Aeroportul Iasi are mai multe probleme, legate in special de starea pistei si de securitate, care trebuie rezolvate urgent. Stim ca exista un proiect frumos, dar nu rezolva problemele pe termen scurt. Acela se va putea realiza in citiva ani, insa problemele care sint acum nu se rezolva. Solutia propusa de noi e aplicabila pe termen scurt si presupune extinderea pistei cu 600 de metri, marirea capacitatii portante, largirea pistei si colectarea apelor pluviale. Intr-un an vor putea ateriza aeronave de clasa C, adica Boeing 737 si Airbus 320. Acest lucru va permite nu numai continuarea activitatii, dar si o crestere a traficului de pasageri. Proiectul cu care am venit noi se poate finanta si prin fonduri europene, dupa ce se vor face relocari pe Programul POS-T. Pot fi si alte surse de finantare", a declarat Bogdan Donciu. Acesta a mai prezentat o serie de avantaje pe care le implica solutia pe care a prezentat-o. „Acum PCN e foarte jos. Pista se va prelungi cu 600 de metri, latimea va creste cu 15 metri, iar PCN va ajunge pe la 42. Ar putea opera toate aeronavele mediu curier. Pe o pista de 2.200 de metri poate ateriza un Airbus 320. Pentru un Airbus 747 trebuie o pista lunga", a explicat reprezentantul ministrului Transporturilor. Practic, in cazul unei piste de 2.400 metri, pe Aeroport ar putea ateriza avioane de aproape doua ori mai mari decit cele care il folosesc acum. Pentru curse de tip low-cost insa, cu numar mare de pasageri, ar fi necesara o pista mai lunga, cum ar fi cea de 3.000 de metri, sustinuta de consilierii judeteni USL. „Un avion mediu curier este de 100-170 de pasageri, tonajele difera de la avion la avion. In principiu, Boeing 737-500 pina la 737-800 sau Airbus 320 pina la Airbus 330. Bate toata Europa, dar nu mai mult. Odata cu intrarea in Uniunea Europeana si in curind in Schengen, vom avea trafic de naveta. Acesta nu se va face cu avioane de lux. Firmele low-cost folosesc avioane mari, cu 300-340 de locuri, avioane grele, lungi. Vom avea nevoie de avioane de tip Boeing 707, AN 225", a declarat Mitica Rebegea, fostul director al Aeroportului.

Aeroportul ar putea fi inchis oricind

Totodata, Claudia Virlan a explicat ca aerogara din Iasi se afla de citiva ani intr-un proces intens de supraveghere si ca de doi-trei ani se confrunta cu riscul de a fi inchis in orice moment. „Speram ca factorii de decizie locali sa rezolve de urgenta problemele pe care le are Aeroportul. Deocamdata, Aeroportul va avea o autorizare pe sase luni, adica pina in luna septembrie. In functie de cum vor evolua deficientele pe care le-am identificat, vom actiona in consecinta. Raspunderea pentru eventualele evenimente majore nedorite si-o asuma conducerea Aeroportului si proprietarul acestuia", a precizat Claudia Virlan. In opinia lui Bogdan Donciu, daca autoritatile iesene nu vor lua masuri urgente in ceea ce priveste aerogara, Comisia Europeana ar putea sa o „inchida automat". In cadrul sedintei, seful CJ, Constantin Simirad, a facut apel la consilieri sa aloce 15.000 de euro pentru realizarea studiului de fezabilitate, urmind ca proiectul si executia sa sa fie „scoase la pachet la licitatie". „Daca putem rezolva problema Iasului, de ce sa ne opunem acestei ocazii? Premierul este iesean si doreste sa ne ajute. Nu va pot spune mai multe. Nu sint de vina cei din functii inalte de la Bucuresti, ci noi, din cauza ca exista prea multa afurisenie", a spus seful CJ. Propunerea Executivului a fost aprobata insa doar de Constantin Simirad si consilieri PDL, consilierii PSD si PNL abtinindu-se de la vot.

Simirad: „Patima politica depaseste ratiunea"

La finalul sedintei, presedintele CJ a declarat ca membrii PSD si PNL din CJ au „primit ordin sa voteze impotriva". „Nu exista nici un dubiu ca USL se opune proiectului propus de Ministerul Transporturilor. Proiectul s-ar fi bucurat si de o finantare din partea Guvernului. Toti specialistii din domeniu au spus ca intr-un an se poate rezolva problema grava a Aeroportului, care risca sa fie inchis intr-un termen foarte scurt. S-ar putea ca AACR sa inchida Aeroportul. Nu e o solutie propusa de profani. Au fost discutii sterile, caracteristice USL. Mai mari sabotori si mai inversunati oameni care sa lupte impotriva intereselor judetului Iasi nu sint. Acesti oameni pot fi dati ca exemplu pe viitor despre cum nu trebuie reprezentate interesele alegatorilor. Mai mult, domnul Nichita a fost rugat personal de catre Mihai Razvan Ungureanu sa treaca aceasta hotarire pentru a putea anunta ca acorda un ajutor financiar. Nici acest lucru nu a fost luat in considerare. Prin urmare, patima politica depaseste cu mult ratiunile de a lua o anumita hotarire", a afirmat presedintele CJ.

PSD: „Iesenii mai pot rezista o luna"

In opinia consilierilor Opozitiei din CJ, solutia prezentata ieri nu este decit o actiune electorala si ca „in patru ani presedintele Simirad nu a realizat nimic". „Am trecut prin toate etapele, adica a finantarii proprii, guvernamentale, europene, chiar si a concesionarii, consideram ca este o solutie de avarie totala politica. Domnul Simirad se afla intr-un impas dat de rezultatele din acest mandat, practic nerealizarea Aeroportului. Asa cum iesenii au avut rabdarea sa astepte patru ani, mai pot rezista o luna pentru a putea implementa ceva cu adevarat viabil, care sa asigure dezvoltarea pe 20-30 de ani. Solutia agreata de consilierii PSD si PNL este cea a unei piste noi, de 3.000 de metri. Vom demara cu celeritate reparatia pistei actuale si totodata vom demara proiectul de dezvoltare. Noua evaluare a pistei, facuta de Search Corporation, e de 60 milioane de euro. De ce sa grabim sa dam 35 de milioane de euro pe cirpirea actualei piste, in ultima luna de mandat a domnului Simirad? Avem 40 milioane de euro in cont. Putem sa mai facem rost de 20 de milioane de euro, fie prin imprumut, fie din alta sursa, si sa facem o pista moderna", a declarat Cristian Stanciu, liderul grupului de consilieri judeteni PSD. Totodata, consilierii liberali au propus alocarea sumei care ar fi revenit pentru extinderea actualei piste catre proiectul realizarii pistei de 3.000 de metri. „Observ ca unii isi doresc cirpeala tehnica si politica la Aeroport. Am propus sa se aloce 35 de milioane de euro, la cit era evaluat proiectul propus, pentru a se construi o noua pista, insa ambitiile politice si personale ale unor oameni care sint in functie de conducere nu iau in calcul dezvoltarea judetului si, implicit, a Aeroportului. In acest fel, nu vom fi nevoiti sa facem alt studiu de fezabilitate, alt proiect, alta licitatie pentru proiectare. Daca nu vom lua aceasta decizie, vom fi depasiti de toate aeroporturile din tara, care au piste de cel putin 3.000 de metri", a afirmat Mugur Cozmanciuc, liderul grupului de consilieri judeteni PNL.

Ce spun Fenechiu si Adomnitei

In opinia deputatului Relu Fenechiu, presedintele PNL Iasi, prelungirea
actualei piste nu poate fi realizata intr-un timp scurt. „Pentru a se putea executa lucrarea, este nevoie de studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate si proiect tehnic. Toate acestea nu pot fi realizate in mai putin de un an. Prelungirea pistei ar necesita toate aceste etape, iar acum nu avem nici una. Propunerea prezentata este varianta Iptana si e adoptata si de
ministru. Iptana nu stie ca pista nu se poate prelungi, din cauza turlei
bisericii din Aroneanu. De asta pista noua nu e paralela cu actuala.
Va dura o vesnicie obtinerea avizelor. In plus, chiar daca am face o
pista de 2.400 de metri, nu am mai avea nici o perspectiva, iar nepotii
nostri ne vor injura ca nu vor mai avea unde sa extinda pista. Totodata, o timpenie mai mare decit faptul ca pe jumatate de pista se va lucra, iar pe alta se va ateriza, nu am auzit, iar cei care au spus asta ar trebui dati afara imediat", ne-a declarat Fenechiu. Deputatul PNL Cristian Adomnitei, candidat al USL la sefia CJ Iasi, crede ca reabilitind actuala pista nu se schimba lucrurile major pentru Aeroport. „Ceea ce s-ar face nu ar fi decit o cirpeala. Ar fi tot o pista de beton, pe care se toarna asfalt si ar ramine rigida. Pentru a schimba radical pista si a-i creste PCN, e nevoie sa o sapi toata. Pista va avea acelasi PCN. Si actuala pista suporta Airbus. Dar in loc sa avem patru astfel de avioane pe zi, am avea unul pe saptamina. Cu o
pista noua nu am avea restrictii decit la avioanele de clasa A, de genul Jumbo Jet. Vreau o pista pentru traficul de miine, nu cel de astazi. Prelungind actuala pista, tratam efectul, dar nu rezolvam cauza", a spus Cristian Adomnitei.

Cearta si pe terenul necesar pistei

Tensiuni au fost si in ceea ce priveste terenul necesar extinderii Aeroportului. Constantin Simirad le-a spus consilierilor USL ca proiectul realizarii unei piste de 3.000 de metri nu poate fi pus in practica din cauza ca terenul necesar nu a fost eliberat in intregime. „Nu se poate realiza investitia propusa de consilierii USL. Nu putem trece la executie pentru ca mai avem de mutat unitatea militara. Pista nu va putea fi folosita decit cu racorduri la actuala pista. De aceea am propus varianta cu 2.400 de metri. Nu putem sa construim pe terenul altora", a spus Constantin Simirad. Social democratul Constantin Adascalitei sustine insa ca lucrarile pot incepe, chiar si daca relocarea unitatii militare nu a fost inca realizata. „Nu avem astfel de probleme. Exproprierile au fost realizate, terenul este al CJ. Lucrarile pot incepe din partea cealalta a pistei, iar intre timp mutam unitatea militara. De fapt, acolo e o baraca din tabla ruginita pe care domnul presedinte o numeste unitate militara", a spus acesta. In prezent, licitatia pentru relocarea unitatii militare UM02003 Constanta – Subunitatea Iasi se afla in faza de stabilire a firmei cistigatoare a lucrarilor de executie.
La sedinta CJ de ieri au participat mai multi parlamentari PDL, in sala fiind si citiva oameni de afaceri, toti luind cuvintul pe parcursul sedintei. Acestia s-au impartit in doua tabere. Sustinatori ai variantei prelungirii pistei cu 600 de metri s-au declarat omul de afaceri Danut Prisecariu, parlamentarii PDL Dumitru Oprea si Marius Spinu, si Gheorghe Plesu, seful Asociatiei Oamenilor de Afaceri Iasi 2003, iar in favoarea constructiei unei piste de 3.000 de metri au fost oamenii de afaceri Dorin Cristea si Ciprian Bostan, precum si Mitica Rebegea.

Movila: „Cei care au pierdut sint iesenii"

Deputatul Petru Movila a catalogat decizia luata in CJ ca fiind „inacceptabila". Intr-un comunicat de presa, parlamentarul PDL a spus ca decizia consilierilor judeteni PNL si PSD de a se abtine de la vot este egala cu decizia de a inchide Aeroportul". „Cei care au pierdut sint iesenii. Din cauza deciziei consilierilor judeteni de la USL, Iasul va ramine in continuare intr-un con de umbra. Atunci cind s-a cerut implicarea Guvernului in problema Aeroportului, m-am implicat personal ca Executivul sa transeze odata pentru totdeauna situatia de aici, dar consilierii USL s-au aratat sceptici. Acum ca Mihai Razvan Ungureanu a raspuns apelurilor noastre, atit in calitate de iesean, cit si de premier, si a cerut Ministerului Transporturilor sa vina cu o solutie viabila pentru Aeroport, consilierii USL au facut ce au stiut mai bine: au spus nu si au refuzat ajutorul Guvernului", a spus deputatul Petru Movila.

––

Cu ce piste functioneaza alte aeroporturi din tara

Aeroporturile mari din tara au piste de cel putin 2.500 de metri lungime, in unele cazuri depasind chiar si 3.000 de metri. Pista aerogarii din Timisoara are o lungime de 3.500 de metri, celei a Aeroportului Baneasa 3.200 de metri, celei a Aeroportului Otopeni 3.500 de metri, celei a Aeroportului Bacau 2.500 de metri, celei a Aeroportului Constanta 3.500 de metri, celei a Aeroportului Sibiu 2.630 de metri, iar celei a Aeroportului din Cluj-Napoca 2.100 de metri. In cazul ultimei autogari, autoritatile au demarat o pista noua, de circa 3.500 de metri.

––

Vocea… consilierului

Constantin Serban (PDL): Firma Continental trimite lunar 114 oameni la Bucuresti. Prin urmare, in fiecare luna fac 114 curse.
Dumitru Oprea (senator PDL): Daca dupa sedinta de azi se va spune „DA“ propunerii de la Guvern, toti consilierii vor fi ridicati in cer.
Din sala: La cer.
Dumitru Oprea: Americanii au o vorba: „Decit nimic, mai bine rau“. Eu ma intilnesc cu babute care imi spun de Aeroport.
Din sala: Da, pasc oile acolo (pe pista – n.r.).
Marius Spinu (deputat PDL): Eu va spun „off za record“.
Marius Spinu: Pot garanta cu viata mea in privinta pistei.

Comentarii