Dascalii vor sa revolutioneze sistemul de invatamint

marți, 22 februarie 2005, 00:00
3 MIN
 Dascalii vor sa revolutioneze sistemul de invatamint

Ani la rind, fiecare guvernare a tinut sa-si puna amprenta pe
sistemul de invatamint. Fiecare ministru a inceput cite o reforma,
continuata sau schimbata de cel care a urmat. Asa s-a ajuns ca, in
anii care au trecut, cu doua luni inainte de examene importante din
viata lor, elevii sa nu stie cu exactitate in ce consta examenul. Sau
sa afle data la care incepe anul scolar doar cu citeva zile inainte de
primul clopotel. De la dascalii romascani am incercat sa aflam care
sint cele mai asteptate masuri in sistemul de invatamint.
Sa se revina la examenul de admitere in licee
Profesorii romascani au votat la unison pentru revenirea la
examenul de admitere in liceu, ca cea mai dorita masura in
invatamint. Eliminata in urma cu sase ani, admiterea cu examen
scris la fiecare liceu le-ar da profesorilor mai multa libertate de
selectie a propriilor elevi. „De ce sa fie lasata soarta unui elev sa
depinda de atitia factori, cind mult mai simplu ar fi un test scris,
sustinut la liceul pe care vrea sa-l urmeze si care sa dovedeasca
negru pe alb daca poate sau nu sa-l urmeze. In fiecare an, dupa
repartizarea computerizata urmeaza o adevarata nebunie, in care
elevii repartizati de calculator la anumite licee incearca sa se
transfere la cele pe care le-au dorit”, a spus profesoara Ana Vlaicu,
directoarea Scolii nr.5.
Examenul de admitere in liceu este considerat de toti profesorii cel
mai obiectiv mod de evaluare a cunostintelor elevului. „Pina cind
aceste criterii unice de notare nu vor fi intr-adevar obiective si
corect aplicate de toti profesorii, admiterea cu dosare pe baza
mediilor din scoala nu este relevanta. Un elev bun dintr-o clasa
slaba poate «fura» cu usurinta locul unuia mult mai bine pregatit,
care provine insa dintr-o clasa cu concurenta mare”, spun profesorii
din liceu.
Modificarea programelor si a disciplinelor optionale
Manualele si programele scolare ar trebui si ele revigorate. „Elevilor
ar trebui sa li se dea posibilitatea de a alege intre mai multe
discipline optionale, astfel incit orarul lor sa ii pregateasca pentru
ceea ce vor face in facultate, de exemplu. De asemenea,
optionalele care se ofera copilului trebuie sa fie in acord cu
dorintele sale si nu cu necesitatile de normare pentru profesori”, au
mai spus dascalii. In ceea ce priveste manualele, profesorii
considera ca ele ar trebui periate de detalii si amanunte si
indreptate spre o intelegere clara si evenimentului sau a
fenomenului. Manualele ar trebui sa incurajeze independenta in
studiu si autoevaluarea. „Elevii trebuie sa aiba si mai mult timp liber.
Ei trebuie sa-si formeze in scoala un mod de gindire si de abordare
a conceptelor si nu sa-si incarce memoria cu amanunte”, a spus
profesorul de limba romana Paul Alexandru.
Dotarea laboratoarelor este in suferinta
Mai ales profesorii ce predau discipline care necesita si aplicatii
practice sufera atunci cind vine vorba despre laboratoare. Spre
deosebire de laboratoarele de informatica, singurele care au
beneficiat de dotari in ultimii ani, celelalte folosesc si astazi material
didactic primit cu cel putin 20 de ani in urma.
Tot de fonduri tine si instalarea cite unui psiholog in fiecare scoala,
masura pe care dascalii o considera absolut necesara. „O simpla
comparatie cu datele societatii de acum zece ani ne arata ca parintii
isi petrec tot mai putin timp alaturi de copiii lor si au tot mai putina
disponibilitate pentru discutii cu copiii”, a spus profesoara Ana
Vlaicu.
Sa se schimbe ceva in bine si pentru profesori
Atunci cind vorbesc de schimbari in bine, dascalii nu se gindesc
neaparat la marirea salariilor, ci, in primul rind, la modificarea
statutului si pozitiei pe care cadrul didactic o are acum in societate.
„Consider ca trebuie sa se schimbe, in primul rind, mentalitatea
celor din jur fata de profesori. Cadrele didactice au ajuns sa fie
considerate astazi un fel de tap ispasitor pentru tot ce nu merge
bine”, a spus profesoara Ana Vlaicu. Cadrele didactice asteapta si o
simplificare a modului de examinare pentru titularizare si, nu in
ultimul rind, o hotarire care sa stabileasca la 25 numarul de elevi
dintr-o clasa, „pentru ca altfel poti lucra si altfel te implici in relatia
cu elevul, atunci cind ai 25 si nu 36 de elevi”, a spus profesorul
Paul Alexandru. (Cosette ZANOCEA)

Comentarii