Portretul-robot al profesorului modern

joi, 05 mai 2005, 23:00
2 MIN
 Portretul-robot al profesorului modern

Ca toate lucrurile supuse schimbarii, relatiile profesor-elev au
trecut si ele, de-a lungul timpului, prin diverse stadii. Cu 50 de ani
in urma, un profesor bun era acel profesor la ora caruia elevii nici
nu indrazneau sa respire de spaima, parintii fiind multumiti cind
elevii aveau de lucru pina peste cap la disciplina lui, altfel riscind
sa ramina corigenti pentru o virgula sarita din text. Astazi, buna
dispozitie din clasa, evidentierea personalitatii elevului si
desfiintarea barierei imaginare dintre catedra si banca sint arme
obligatorii ale profesorului modern. Un sondaj intreprins la nivelul
elevilor de clasa a VIII-a din citeva din scolile romascane
demonstreaza ca atitudinea profesorului este in mare masura cea
care face ca un obiect sa fie agreat sau nu de elevi. Asa ca, pentru
ca relatiile dintre profesori si elevi sa fie bazate pe incredere
reciproca si simpatie, elevii s-au gindit sa creioneze portretul –
robot al profesorului ideal. In viziunea elevilor, acesta ar trebui sa
fie in primul rind competent si bun pedagog, sa fie „un bun prieten
care stie sa se apropie de inima elevului”, sa dezvolte o relatie
amicala cu acesta si sa-l invete si „lucruri de care te lovesti in
viata, nu neaparat cunostinte de specialitate”. Rabdarea si
intelegerea, calmul, cinstea, corectitudinea, seriozitatea, tinuta la
ora si, nu in ultimul rind, umorul sint trasaturi care nu trebuie sa-i
lipseasca profesorului ideal.
Ce nu le place elevilor la un profesor? Foarte multe lucruri, dar in
primul rind incompetenta, agresivitatea, nervozitatea, severitatea
excesiva, lipsa de intelegere, indiferenta si infatuarea. Toate
acestea sint sintetizate in raspunsul unui elev, care spune „nu-mi
place cind un profesor se crede superior unui «mucos» care, de
multe ori, este mai presus decit acesta, prin inocenta sa, prin
modul de a gindi. Un profesor trebuie sa se faca respectat prin
competenta si prin modul de a comunica cu elevii, pentru ca toti
sintem egali ca fiinte, iar bariera dintre catedra si banca nu trebuie
sa fie de netrecut”, se specifica in unul dintre raspunsuri. Un
profesor care mai mult dojeneste decit lauda, sau care nu spune
nimic atunci cind ar trebui sa spuna, nu este agreat de elevi. Unele
raspunsuri ale elevilor le recomanda profesorilor sa-si tempereze
nervii si nemultumirile atunci cind intra in clasa si sa nu-i streseze
atunci cind nu stiu o formula sau o regula, „facindu-i de ris de
parca ar fi facut o crima”. Un profesor care da prea multe teme
pentru acasa nu va fi agreat niciodata de elevi, pentru ca „uita ca
noi avem in fiecare zi alte obiecte, alte lectii si alte teme si ca este
nevoie si de putina relaxare si de timp liber”. (Cosette ZANOCEA)

Comentarii