Spectrul somajului ameninta invatamintul

luni, 21 februarie 2005, 00:00
2 MIN
 Spectrul somajului ameninta invatamintul

Peste cancelariile scolilor romascane domneste o atmosfera de
inmormintare. Conducerea scolilor romascane lucreaza la proiectul
de incadrare pentru anul scolar 2005-2006. Proiectul aflat in lucru
le da fiori reci dascalilor, care vad de la an la an cum se spulbera
mitul iesirii la pensie de la catedra. Proiectul aflat pe masa de lucru
a tuturor directorilor urmeaza sa stabileasca, in functie de numarul
de elevi care vor frecventa scoala in anul care vine, numarul de ore
si de norme pentru viitorul an scolar si, implicit, numarul de cadre
necesare pentru a asigura educatia elevilor. Chiar daca scaderea
populatiei scolare este un fenomen cu care dascalii au inceput sa
se obisnuiasca, este posibil ca in acest an restringerile de activitate
sa „muste” mai adinc din catedrele titularilor. Cele mai afectate
discipline sint, si in acest an, matematica, fizica si chimia, de la
care orele dispar vazind cu ochii. Anul scolar 2005-2006 va pune
sub semnul intrebarii si catedrele invatatorilor, aflati la „mina”
parintilor, care pot opta pentru o scoala sau alta, sau pentru o
anumita invatatoare. Lupta pentru catedre se duce intre dascali pe
puncte, acumulate de anii de activitate. Orice curs de perfectionare
sau orice activitate desfasurata cu copiii poate insemna pentru
profesori sau invatatori granita dintre raminerea sau plecarea din
scoala sau, in cel mai rau caz, plecarea definitiva din invatamint.
„La noi in scoala, toate invatatoarele sint titulare, au gradul I si
aproximativ aceeasi vechime la catedra. Se da o lupta fantastica
pentru raminerea la catedra. Plecarea din scoala se poate face la o
sutime de punct”, a spus profesorul Dumitru Ouatu, directorul Scolii
nr. 4 „Mihai Eminescu”.
Profesorii de gimnaziu considera ca la amploarea fenomenului au
contribuit in mare masura si liceele si grupurile scolare care, in
ultimii ani, si-au extins activitatea si asupra gimnaziului, „furind”,
astfel, elevii scolilor generale. „In fiecare an, cel putin cite o clasa
de la scolile generale migreaza catre licee si grupuri scolare. Este
adevarat ca nu te poti impotrivi optiunii parintelui, dar efectul se va
vedea peste citiva ani. Nu cred ca profesorii de liceu se adapteaza
foarte bine la lucrul cu clasele mici si cei care vor avea de suferit
sint elevii. Elevii cei mai buni dupa clasa a IV-a, de exemplu, nu se
regasesc in aceeasi pozitie si la testele nationale de dupa clasa a
VIII-a, unde cel mai bine se claseaza tot elevii care provin din
scolile generale”, a spus profesorul Mihail Vacaru, directorul Scolii
nr. 3 din Roman.
La nivel de judet, dupa intocmirea clasamentelor pe punctaje exista
sansa de a se gasi o catedra pentru fiecare titular, pentru ca mai
sint inca sate in care profesorii calificati sint o pasare rara. Ramine
de vazut insa spre ce optiune se vor indrepta dascalii atunci cind
vor avea de ales intre somaj sau catedra la capatul judetului.
(Cosette ZANOCEA)

Comentarii