Tinta hotilor – un miliard din telefoane mobile

vineri, 05 martie 2004, 00:00
3 MIN
 Tinta hotilor – un miliard din telefoane mobile

In ultimele luni, furtul de telefoane mobile a devenit o adevarata „moda” la
Roman. Ofertele Connex si Orange au atras mii de romascani spre
magazine, dindu-le posibilitatea de a achizitiona telefoane de ultima
generatie, de dimensiuni reduse si fiabilitate ridicata, la preturi derizorii.
Spre exemplu, un telefon mobil modern poate fi cumparat cu numai
650.000 – 800.000 „la oferta”, pretul sau „la liber” fiind de 3,2 – 4 milioane
de lei. In ultimele sase luni, conform spuselor dealer-ilor de telefonie
mobila, s-au cumparat peste 1.200 de telefoane mobile, majoritatea
clientilor fiind tineri cu virste cuprinse intre 18 – 20 de ani. Putini dintre ei
au, insa, norocul de a ramine fericiti posesori ai telefonului respectiv, mult
rivnit de cei care abia asteapta o clipa de neatentie ce le va aduce, dupa
vinzarea mobilului, cel putin 1,5 milioane de lei cistigate fara prea mult
efort.
„In ultima vreme, numarul furturilor de telefoane mobile in scoli si licee a
crescut simtitor. Acest lucru se datoreaza si faptului ca multi dintre elevi
folosesc astfel de telefoane. Sint tineri care detin si cite doua – trei
telefoane mobile, atunci cind merg la scoala, lucru care incurajeaza furtul.
In plus, au mai existat situatii in care elevii si-au pierdut telefoanele sau au
uitat, propriu-zis, de ele, crezind ca le-au fost furate. Numarul mare de
astfel de reclamatii face de multe ori imposibila rezolvarea lor. Am avut
situatii in care hotii au fost prinsi, insa multe dintre cazurile de acest gen au
ramas nesolutionate”, a declarat comisarul sef Costache Pricope, adjunctul
comandantului Politiei Roman.
Rareori, in cazul unui telefon mobil furat, politia mai poate gasi hotul. In
Romania, spre deosebire de tarile Europei de Vest, operatorii de telefonie
mobila nu permit nici localizarea telefonului si nici blocarea sa. Fiecare
telefon mobil are o serie unica (IMEI), pe baza careia reteaua de telefonie
mobila poate bloca mobilul declarat ca fiind furat. Codul IMEI nu poate fi
rescris prin nici o metoda, deci telefonul ar deveni imposibil de utilizat,
ceea ce ar face orice hot sa isi caute alta posibilitate de a-si rotunji
veniturile. Raspunsul operatorului de telefonie mobila este, in general,
acelasi: „Noi furnizam servicii de telefonie, nu sintem producatori de
telefoane mobile. Blocarea telefonului pe baza codului IMEI nu este
posibila, deocamdata. Contactati Politia”. Cercul este inchis, operatorul a
scapat de orice vina. Totusi, el va incasa, in continuare, timp de 12 luni,
abonamentul de pe un telefon furat, chiar daca numarul de telefon pentru
care se plateste abonamentul este scos din uz. Mai mult, operatorul cistiga
si prin faptul ca majoritatea clientilor cumpara, de cele mai multe ori, un alt
telefon mobil „la oferta”, pentru ca e mai ieftin. In plus, nici Connex, nici
Orange nu par a intentiona sa activeze blocarea in retea a telefoanelor
furate, cistigind din abonamentele ce trebuie platite 12 luni, chiar daca
posesorul abonamentului a fost „vaduvit” de telefonul mobil.
De altfel, aceasta nu este singura metoda de „stors” bani din buzunarul
clientului. Deseori, operatorii de telefonie mobila utilizeaza raportarea falsa
a minutelor incluse sau cu pret redus ramase din factura lunara. Spre
exemplu, abonatul suna la 211 (Connex) sau 415 (Orange). De aici, el
primeste o informatie eronata. I se spune ca mai are de vorbit un numar de
minute cu un cent, spre exemplu. In realitate, abonatul si-a terminat
minutele taxate sub pret, dar vorbeste linistit in continuare, crezind ca mai
are minute ieftine. Factura arata, insa, contrariul. Activarea casutei vocale
fara acordul abonatilor este un alt mod de a gauri buzunarele acestora. In
citeva ore de activare a casutelor vocale, de la peste cinci milioane de
clienti se pot „stoarce” sute de mii de dolari. Iar o alta „teapa” este, in mod
normal si pur romanesc, umflarea facturii, pe baza unor convorbiri niciodata
efectuate. Sint vizate cu precadere persoanele care vorbesc foarte mult la
telefonul mobil, firmele cu multe telefoane date la angajati sau abonatii
care nu cer factura detaliata. O ampla analiza a modului in care sint tratati
utilizatorii telefoniei mobile a fost facuta de cotidianul „Gardianul”, in
toamna anului trecut, concluzia ziarului central fiind aceea ca abonatii
Connex sint furati pe cit de subtil, pe atit de consistent. Tinind cont de cei
circa sapte milioane de utilizatori de telefonie mobila din Romania, orice
eroare de taxare de citiva centi ar putea aduce firmei cistiguri „umflate” cu
sute de mii de dolari. (Alex NISTOR)

Comentarii