Accident aviatic pe Aeroportul Salcea

joi, 01 februarie 2001, 00:00
3 MIN
 Accident aviatic pe Aeroportul Salcea

Ieri dimineata, in urma unui accident aviatic care a avut loc aproape de pista de aterizare a Aeroportului Salcea, un avion al Companiei ION TIRIAC AIR a fost grav avariat. La ora 7.45, de pe Aeroportul Otopeni a decolat avionul tip "Cessna Jet 525", un avion cu 5 locuri, inmatriculat cu numarul N1127K, fabricat in Statele Unite, care avea la bord cinci pasageri si echipajul format din doi membri, Dumitru Dona, comandant, iar Cristian Dona, copilot. Avionul transporta la Suceava patru oameni de afaceri de nationalitate turca, care erau insotiti de Vladimir Cohn, director general al AMBRO SA Suceava.
Drumul dintre Bucuresti si Suceava a fost parcurs in aproximativ 45 de minute. Din cauza vizibilitatii reduse, in zona Aeroportului fiind o ceata extrem de deasa, echipajul a fost pus in dificultate. Avionul a aterizat la ora 8.42, cu aproximativ 150 de metri inaintea pistei de aterizare. La impactul cu solul, trenul de aterizare (rotile avionului) s-a rupt, astfel incit avionul a mai parcurs 100 de metri pe burta.
Dupa cum ne-a declarat directorul Aeroportului Salcea, Petru Adochitei, cauzele exacte ale acestui accident de aviatie vor fi stabilite de o comisie a Inspectoratului de Aviatie Civila, care urma sa se deplaseze la Suceava in cursul zilei de ieri. "Noi nu ne putem pronunta in privinta cauzelor accidentului, acest lucru putind fi facut doar de specialistii de la Inspectoratul de Aviatie Civila. Noi am fost surprinsi de producerea acestui accident, zgomotul produs la aterizare a foarte mare si s-a auzit pina in aerogara, cu toate ca distanta intre cele doua puncte este destul de mare si pentru faptul ca pe Aeroportul Salcea nu s-a produs nici un accident, cel putin de 10 ani, de cind sint la conducerea lui", a declarat Petru Adochitei.
La citeva minute dupa producerea accidentului, la fata locului s-au deplasat pompierii de la Aeroport si un echipaj de interventie medicala, numai ca prezenta lor nu a fost necesara. In urma accidentului avionul nu a luat foc si nici o persoana aflata la bord nu a suferit vreo leziune cit de mica. Impactul a fost amortizat de solul acoperit cu iarba umeda, dar in cazul in care puntea s-ar fi rupt pe un plan mai dur, s-ar fi produs un dezastru. "M-a surprins calmul iesit din comun al domnului Vladimir Cohn, care nu a schitat nici un gest ca ar fi speriat, ba chiar si-a scos aparatul de fotografiat si a facut fotografii la locul accidentului", a precizat Petru Adochitei.
Martor ocular la producerea accidentului, directorul executiv de la SC AMBRO SA Suceava, Ioan Lungu, aflat pe pista, pentru a astepta delegatia de la Bucuresti, ne-a declarat: "M-a sunat dl. Cohn la ora 7.30 dimineata si mi-a zis ca la ora 8.30 va sosi pe aeroportul Salcea, cu o delegatie turceasca. Cind am ajuns la aeroport, personalul din conducerea aeroportului mi-a spus sa merg linistit la unitate, ca nu sint conditii de aterizare, deoarece este ceata; ei nu cunosc ca vreun avion sa aterizeze in asemenea conditii.
Ca nespecialist, cred ca a fost vorba de o fortare a notei de catre piloti, cind si-au dat seama ca nu au vizibilitatea necesara la apropierea pistei, au incercat sa se inalte din nou, dar nu au reusit. Dupa parerea mea, marele noroc a fost ca gazonul a fost umed, impactul cu solul fiind astfel amortizat, in alte conditii era inevitabila o catastrofa. Multumim lui Dumnezeu ca totul s-a terminat cu bine, nefiind victime omenesti".
Cauza exacta a acestui accident, precum si pagubele pe care le-a suferit avionul Companiei ION TIRIAC AIR vor fi stabilite de comisia Inspectoratului de Aviatie Civila. (Dana CHIHAIA, Neculai ROSCA)

Comentarii