Alomania sucevenilor

miercuri, 13 martie 2002, 00:00
4 MIN
 Alomania sucevenilor

Unii suceveni au gasit o modalitate aparte de a se distra, apelind telefonic Politia, Pompierii, Ambulanta si Jandarmii. In unele cazuri, cei aflati la celalalt capat al firului nu spun nici un cuvintel sau injura de mama focului, iar in altele dau alarme false. Fara a exista o statistica exacta in acest sens, se poate spune ca, de regula, farsorii sint copii, care, din dorinta de a se distra suna de zeci de ori pe zi, tinind linia telefonica ocupata minute in sir, timp in care cei care au nevoie cu adevarat de o salvare, de interventia politiei, sau a jandarmilor ori pentru anuntarea unui incendiu nu reusesc sa anunte in timp util acest lucru.
La Dispeceratul Grupului de Pompieri "Bucovina", la numarul de telefon gratuit 981, sint inregistrate aproximativ 200 de apeluri pe ora, dintre acestea doar o mica parte din sesizarii fiind reale. Majoritatea farsorilor sint tineri sau copii nesupravegheati de parinti. Apelurile de acest gen incep in zori si tin pina la miezul noptii. Potrivit pompierilor militari, sint cazuri cind apelurile sint facute de la telefoanele publice, iar zilele in care se inregistreaza cel mai mare numar de farse sint cele din week-end. Plutonierul Emil Tehaniuc de la Biroul de Presa al Grupului de Pompieri spune ca "mi s-a intimplat ca, intr-una din zilele in care eram ofiter de serviciu, sa sune la Dispecerat un copil, anuntind un incendiu. Cind am sunat pentru confirmare la numarul de la care am fost apelat, am avut surpriza de a constata ca minorul sunase de pe telefonul mobil al parintilor, pe cind acestia se aflau intr-o incapere alaturata".
Pentru evitarea deplasarii masinilor de interventie in mod inutil, ca urmare a unor alarme false, pompierii militari verifica mai intii informatia, apoi se ia o decizie. Ca urmare a acestui sistem de verificare, anul trecut, nu a fost inregistrata nici o iesire a echipelor de interventie ca urmare a unei farse. Plutonierul tehaniuc nai spune ca, in cazul in care o persoana este depistata ca a semnalat un incendiu, iar garda de interventie a iesit din unitate, dar ajunsa la fata locului constata ca a fost vorba de o gluma proasta, glumetul va suporta contravaloarea cheltuielilor facute de pompieri cu ocazia alarmei false.
Farse pe linia de urgente a Politiei
De "febra" telefoanelor false nu a scapat nici Serviciul Judetean de Ambulanta. La 961, telefonul suna aproape neincetat. Sint zile in care acel cineva debiteza expresii fara rost. S-au inregistrat si cazuri de solicitare a unei ambulante pentru un pacient, dar dupa ce au ajuns la locul anuntat, angajatii Serviciului de Ambulanta au avut surpriza de a constata ca a fost vorba de o farsa. In aceasta situatie, contravaloarea deplasarii este suportata de bugetul propriu al institutiei.
Ironia sortii face ca inclusiv linia de urgente a Politiei, institutie care trebuie sa-i prinda pe autorii farselor, sa aiba asemenea probleme. Zilnic sint inregistrate, zeci de apeluri, prin care se incearca punerea in alerta a trupelor de interventie sau chiar a celor ale Serviciului Roman de Informatii. Odata cu instalarea noii centrale telefonice la IPJ, poate fi depistat numarul de telefon al apelantului, inclusiv cel de pe mobil. Insa, nu trebuie omis faptul ca centralistele unitatii politienesti primesc din cind in cind apeluri din partea unor indivizi, care, de cele mai multe ori, le adreseza injurii sau alte cuvinte jignitoare.
In schimb, la Comandamentul Judetean de Jandarmi atmosfera este ceva mai linistita. Dupa instalarea numarului de telefon 956, la care se poate suna in cazuri de urgenta, jandarmii primesc saptaminal doar 1-2 asemenea solicitari false. Purtatorul de cuvint al Comandamentului, capitanul Iulian Iacob, ne-a declarat ca numarul de telefon al apelantului poate fi depistat usor acum, dupa ce a fost montata noua centrala telefonica. Interventia jandarmilor se face numai dupa ce a fost confirmat numarul de telefon al apelantului, precum si persoana care a sunat la unitate. "Au fost cazuri cind am fost solicitati de catre persoane care ne solicitau prezenta. Nu toate apelurile sint false. Dar sint apeluri cind anumiti cetateni ne apeleaza, dar uneori indivizi fara capatii adreseaza injurii celor care sint de serviciu", ne-a spus capitanul Iulian Iacob.
si cadrele Centrului Zonal de Combatere a Crimei Organizate sint solicitate sa intervina in cazul semnalarii prezentei unor bombe in incinta unor scoli sau a altor institutii. Desi am incercat sa discutam cu seful Centrului Zonal de Combatere a Crimei Organizate, locotenent-colonelul Ioan Petrescu, ofiterul superior pare cuprins de secretomanie. seful Centrului, locotenent-colonelul Petrescu, spune ca "nu are dezlegare de la Bucuresti, pentru a ne furniza informatii".
Dincolo de acest aspect, politistii nu i-au identificat inca pe farsori. Sint situatii cind cel care apeleaza, foloseste telefonul mobil fara ca cel de la celalalt capat sa cunoasca numarul de telefon al apelantului, dar aceasta situatie ar putea sa fie rezolvata daca se solicita ajutorul companiilor de telefonie, care pot oferi la orice ora desfasuratorul convorbirilor. De la cuvinte la fapte este cale lunga, si asta in conditiile in care inclusiv conducerea politiei judetene considera ca telefoanele si alarmele false nu au ajuns la nivelul de fenomen. Anul trecut, nici o persoana nu a fost sanctionata pentru ca a sunat nejustificat la numerele de urgenta. (Cristina SCORTARIU)

Comentarii