Cum sa "cumperi" 50 de milioane cu 2,5 miliarde?!

marți, 30 mai 2000, 23:00
4 MIN
 Cum sa "cumperi" 50 de milioane cu 2,5 miliarde?!

Un control efectuat de Garda Financiara Vaslui la SC Iris SA Birlad, cel mai important producator de piine din judet, a scos in evidenta lucruri incredibile pentru "muritorii de rind".
Firma birladeana a cheltuit aproximativ 2,5 miliarde de lei pentru a achizitiona cinci mijloace de transport folosite de la trei persoane fizice care achizitionasera masinile cu pricina cu vreo 50 milioane de lei in total. Cele trei persoane care au vindut respectivele autovehicule sint angajati la Iris si rude apropiate ale Maricicai Iovita, actionar majoritar si director general la firma birladeana.
Gheorghe Secuianu, Corneliu Melinte si Vasile Diaconu, cele trei persoane care au vindut autovehiculele, primisera 2,5 miliarde de lei de la Iris pentru a achizitiona griu. Pina la urma, Iris nu a vazut nici un bob de griu de la cei trei, debitele compensindu-se prin vinzarea autovehiculelor hirbuite catre Iris.
Lucrurile se complica si mai mult: Gheorghe Secuianu, Corneliu Melinte si Vasile Diaconu cumparasera mijloacele de transport de la "Mondial Tranzit" (patru camioane) si "Prod Tranzit" (un camion), firme care apartin, ati ghicit, aceleiasi Maricica Iovita.
Cu alte cuvinte, Iris Birlad s-a pricopsit cu cinci autovehicule uzate, pentru care a platit aproximativ 2,5 miliarde de lei, iar protagonistii inginerie financiare cu multe sute de milioane de lei la tescherea.
O afacere rentabila…pentru unii
Iris Birlad, firma la care actionar principal si director general este Maricica Iovita, a cumparat, in decembrie 1999 si in martie 2000, cinci autovehicule pentru care a platit aproximativ 2,5 miliarde. Masinile au fost cumparate de la trei persoane fizice, angajati la Iris – Gheorghe Secuianu, Corneliu Melinte si Vasile Diaconu – cu sume cuprinse intre 300 si 610 milioane de lei.
Mai concret, pe 31 decembrie 1999, Iris a cumparat de la Gheorghe Secuianu o autoutilara Roman 10215 F cu 600 milioane de lei si o autospecializata cisterna cu 300 de milioane. Tot Secuianu a vindut catre Iris inca o autoutilara Roman, cu numarul VS 04 MIM, cu 610 milioane.
Pe 25 martie 2000, Vasile Diaconu a vindut catre Iris o autoutilara Roman 10215 cu 495 de milioane.
Pe 28 martie 2000, Corneliu Melinte a vindut, la rindul lui, o autospecializata Roman 10215, cu 610 milioane.
Trebuie sa mentionam ca toate aceste mijloace de transport erau folosite.
Pina aici nimic deosebit, daca te gindesti ca societatea ar putea avea nevoie de mijloace de transport. Mai mult, cum ar putea cineva sa creada ca afacerea nu ar fi rentabila, daca se tine cont ca societatea este integral privata. Numai ca, la o analiza mai atenta a numelor si societatilor implicate in aceasta afacere, rentabila pentru unii si perdanta numai pentru Iris, lucrurile incep sa devina interesante.
Cele trei persoane care au vindut autovehiculele sint angajate la Iris SA si in acelasi timp rude apropiate ale Maricicai Iovita. Ele aveau debite catre firma birladeana, care coincid aproape perfect cu sumele cu care s-au cumparat mijloacele de transport, deoarece ridicasera bani de la casieria Iris pentru a achizitiona griu pentru societate. Prin vinzarea autovehiculelor, cei trei fericiti vinzatori au scapat de datorii.
Dar de unde aveau ei masinile?
Gheorghe Secuianu a cumparat doua din cele trei masini de la Mondial Tranzit, cu aproximativ 12,5 milioane fiecare, iar pe cea de-a treia de la Prod Tranzit, cu 19,5 milioane. Cu alte cuvinte, o afacere trasnet. Numai ca cele doua societati apartin tot Maricicai Iovita!
Melinte si Diaconu au cumparat masinile tot de la Mondial Tranzit, cu 12,5 respectiv 6,6 milioane de lei.
Iris si Mondial Tranzit au datorii la bugetul de stat de 8 miliarde
Ioan Cucu, fost electrician la Iris si actualmente, dupa cum sustine, lider de sindicat "fara drept de a intra in societate", ne-a declarat: "SC Mondial Tranzit a vindut SC Iris SA o cisterna, avind anul de fabricatie 1973, si o carosata cu 900 de milioane de lei. Cisterna nu functioneaza si este in garajul Mondial Tranzit din Vaslui. Apoi, au mai fost aduse tot de la Mondial Tranzit inca doua carosate".
Cucu a afirmat ca, desi este lider de sindicat, a fost fortat de conducerea firmei sa se inscrie "de bunavoie" intre cei 195 de muncitori care urmeaza sa fie disponibilizati conform Ordonantei nr.98/1999: "Au mers la santaj. Mi-au facut dosar penal si m-au dat pe mina politiei pentru ca au zis ca m-am dus beat la servici. Mi-au spus ca daca ma inscriu la ordonanta o sa-si retraga plingerea de la politie. Dar n-au facut asa, deoarece eu m-am inscris pentru a fi disponibilizat, iar ei au inaintat dosarul si la Parchet. Deci, ei la ora actuala ma santajeaza".
Ieri, in jurul orei 8.30, un grup de circa 10 salariati care urmeaza a fi disponibilizati, impreuna cu Ioan Cucu, au solicitat conducerii firmei niste bani.
Ioan Cucu ne-a explicat: "Am cerut asta pentru ca oamenii nu au cu ce trai pina ce primesc salariile compensatorii prin luna august. Doamna directoare Maricica Iovita nu era la sediu, dar a venit sotul dumneaei si ne-a spus ca firma nu are bani pentru a ne da asa ceva. Cind am discutat cu domnul Iovita, mi-a zis: «Aveti grija, domnule Cucu, ca aveti un dosar penal pe rol!»".
Pe 10 mai, Iris Birlad avea datorii la bugetul de stat de 2 miliarde.
Un control al Garzii Financiare a facut un control si la Mondial Tranzit Vaslui unde a descoperit datorii restante la bugetul de stat de peste 5 miliarde de lei. Suma, impresionanta pentru oamenii obisnuiti, trebuie platita pina pe 10 iunie. In caz contrar, firma Mondial Tranzit va fi executata silit. (Nicu VIRLAN, Razvan CALIN)

Comentarii