Husenii critica "alba-neagra" adoptata de MEN

marți, 18 iulie 2000, 23:00
5 MIN
 Husenii critica "alba-neagra" adoptata de MEN

Prima etapa a inscrierilor s-a incheiat, astfel ca cele doua licee din Husi si-au desemnat elevii care le vor urma cursurile incepind din clasa a IX-a. Pina la cea de-a doua etapa, profesorii din comisiile de inscriere rasufla usurati, dupa trei zile incarcate de stress.
Dupa parerea majoritatii celor intervievati, noul sistem de admitere, promovat de MEN, n-a facut altceva decit "sa-i chinuie pe copii si pe parinti".
Profesorii spun ca acesta metoda nu este adoptabila, deocamdata. "Mai este mult ca un examen de capacitate sa devina acelasi peste tot. Aceasta, pentru ca masurarea unor valori se face cu unitati de masura diferite. Dupa parerea mea, au fost multi copii dezavantajati in urma acestui sistem. Pentru absolventii a opt clase, erau mai utile examenele la liceele pe care doresc sa le urmeze si nu mai apareau atitea controverse. Acest sistem trebuia pregatit mai din timp, in sprijinul acestor copii nevinovati", ne-a spus profesorul doctorand in economie Mihai Mocanu, de la Liceul "Dimitrie Cantemir" Husi.
Elevii cu medii cuprinse intre 8 si 9 au fost nevoiti sa stea aproape in permanenta pe linga geamurile liceului, pentru ca in orice clipa se asteptau la o rasturnare de situatie. In special, cei care au optat pentru Liceul Teoretic "Cuza-Voda".
Pentru copii cu medii sub 8 a fost un adevarat chin. "In prima zi, m-am dus la «Cuza-Voda», pentru ca acolo am vrut sa invat. Dar, am observat ca veneau multi cu medii mai mari decit mine si am renuntat. M-am inscris la liceul agricol, ce era sa fac. Daca dadeam examen la «Cuza», reuseam cu siguranta. Eu port povara mediilor din clasele a V-a si a VI-a. In acea perioada, am avut numeroase probleme in familie si am stat prost si cu sanatatea. Nu mi se pare corect ca elevii de la sate sa vina cu medii asa de mari. Eu chiar vreau sa concurez cu ei si sa le demonstrez ca sint mai buna. Era mai cinstit un examen de admitere, asa cum a fost cel de capacitate. Eu am luat capacitatea cu 8,80 si altii de la tara au luat mai putin, dar au avut medii anuale mai mari", ne-a spus posomorita Simona T, din Husi.
"Totul s-a transformat intr-o alba-neagra"
Sistemul de admitere adoptat de MEN este criticat cu vehementa de majoritatea profesorilor din Husi. Ei spun ca rezultatele examenelor de capacitate difera de la un centru de examinare la altul. De asemenea, "valoarea" viitorului licean depinde de sistemul de notare in gimnazii, care difera intr-o mare masura de la o scoala la alta.
Profesorul Viorica Nicolau, directorul Liceului Agricol din Husi: "Cunosc si opiniile generale ale parintilor, care spun ca este foarte stresant pentru copii. Un examen de admitere la liceu era cu mult mai eficient, atit pentru copii, care isi demonstrau adevarata valoare, cit si pentru noi, profesorii. Solutia adoptata de MEN a marit cu mult volumul de lucru pentru membrii comisiei de admitere si a antrenat mai multi oameni. Pe de alta parte, nu-i corect ca multi copii sa fie dezavantajati. Un elev foarte bun din mediul rural nu se compara cu unul de nivel mediu care a terminat clasa a VIII-a la «Cuza-Voda», de exemplu. Pentru ca, pretentiile sint mult mai mari la scolile de prestigiu din Husi, comparativ cu cele din mediul rural. Paradoxul consa in faptul ca multi elevi de la sate au venit cu medii mai mari decit cei care au invatat la scolile din oras, chiar daca pregatirea lor a fost mai precara. O diferentiere echitabila se facea prin intermediul unui examen de admitere. Metoda aleasa de MEN ii constientizeaza pe copii ca gimnaziul este foarte important, iar media obtinuta la sfirsitul clasei a VIII-a le va marca viitorul."
Profesorul Gheorghe Hoha, directorul liceului teoretic din Husi: "Pe de o parte, este imbucurator faptul ca patrund mai multi elevi proveniti din mediul rural. Insa, eu ramin la parerea ca un examen de admitere era cu mult mai echitabil pentru copii."
Un parinte, ingrijorat de situatia copilului sau, ne-a spus: "S-a stricat totul in tara asta. Totul s-a transformat intr-o «alba-neagra». Poate sa fie elevul cel mai bun, dar daca profesorii sint cumparati, degeaba. Acum le-a dat mina libera patronilor care au copii. Ii cumpara pe profesori cum vor, ca sa le mareasca notele odraslelor in catalog."
Atmosfera la Birlad a fost la fel de incarcata
Toate cele trei licee birladene, Colegiul National "Gheorghe Rosca Codreanu", Liceul Teoretic "Mihai Eminescu", Grupul Scolar Industrial "Alexandru Ioan Cuza" au afisat listele finale. Toate locurile au fost ocupate.
Noua modalitate de desfasurare a examenului de admitere a stirnit, dupa cum era de asteptat, pareri pro si contra printre elevii birladeni si parintii acestora.
A fost agreat de cei pe care media mare obtinuta la examenul de capacitate i-a ferit, in mare parte, de tensiuni. "Am luat la capacitate media 9.94 si nu prea imi fac griji ca nu voi reusi sa intru la Colegiul «Codreanu». Am muncit mult pina la examenul de capacitate pentru ca stiam cum va fi admiterea anul asta. De aceea, cred ca noul tip de admitere este foarte avantajos si corect pentru cei care se tin de carte", ne-a spus unul dintre cadnidati.
Nu putine au fost vocile care au sustinut ca la admitere ar fi trebui sa primeze media de absolvire, pentru ca aceasta evidentiaza cel mai bine nivelul de pregatire si valoarea reala a elevului. Unul dintre parinti ne-a marturisit: "Copilul meu are la capacitate 7.80, iar media anilor de scoala este 9.79. L-am inscris la Colegiul «Codreanu», dar concurenta este extrem de strinsa. Este un stres teribil pentru noi. Cred ca cel mai bine ar fi fost ca la admitere sa primeze media anilor de scoala si nu cea de la capacitate. Sint copii care la V-VIII au avut numai medii de 9 sau 10, dar la capacitate au clacat si nu s-au mai putut concentra foarte bine. Capacitatea, ca orice examen, este un eveniment foarte stresant. Uite asa te trezesti ca trec inainte elevi care au fost mai slabuti la scoala, dar care au avut noroc sau au putut sa se concentreze mai bine la capacitate." (G. BEJENARU, Razvan CALIN)

Comentarii