Se stringe latul in jurul celor implicati in jaful de la "Drumuri judetene"

miercuri, 20 martie 2002, 00:00
5 MIN
 Se stringe latul in jurul celor implicati in jaful de la "Drumuri judetene"

Jaful si dezastrul care are loc de citiva ani la Societatea "Lucrari, Drumuri si Poduri" (LDP) SA Vaslui nu a ramas fara urmari, mai ales dupa publicarea unor articole si in "Monitorul de Vaslui". Ca urmare, organele de control financiar abilitate in acest sens au luat masura verificarii datelor financiar contabile ale firmei.
Directori peste directori
Conform datelor aflate in posesia noastra, pentru perioada in care s-a efectuat acest control, la aceasta societate au fost trei directori, respectiv Gheorghe Acatrinei, din 1 ianuarie si pina in 22 decembrie 2000, Petru Obreja (actualul director la AMC Badotherm), de la 23 decembrie 2000 si pina la 14 ianuarie 2001 si Mihai Tacu, de la 15 februarie si pina la 31 noiembrie 2001. Mentionam, de altfel, ca Tacu este si in prezent director general la LDP. O parte dintre acestia au fost gasiti in neregula in urma controalelor amanuntite, asa cum se va vedea in acest material. In privinta bilantului pe anul 2000, se arata in acest raport, a fost verificat si certificat de catre Comisia de cenzori, fiind aprobat prin hotarirea 12 data de Adunarea Generala a Actionarilor, in sedinta din 13 aprilie 2001. Referitor la antecedentele care au condus la descoperirea acestor uriase nereguli financiare, putem afirma pe baza acestor acte, ca totul a pornit din momentul in care directorul de atunci, Gheorghe Acatrinei, a emis dispozitia 91, in data de 1 noiembrie 2000, prin care au fost constituita comisia centrala de coordonare si subcomisiile de inventariere a gestiunii societatii comerciale LDP, stabilindu-se ca perioada de desfasurare a actiunilor de inventariere perioada 27 noiembrie – 22 decembrie 2000.
Plusuri si minusuri in toate gestiunile
Referatul comisiei de control a fost intocmit, dupa cum au constatat cei abilitati, in data de 20 februarie a.c., fiind descoperite plusuri si minusuri la un numar de trei gestiuni, volumul acestora fiind structurat astfel: plusuri – 4,4 miliarde lei, minusuri – 304,9 milioane lei. In acelasi referat s-a scris ca toate plusurile si minusurile au fost inregistrate in evidenta contabila iar pentru recuperarea pagubelor au fost emise decizii de imputatie in sarcina celor vinovati.
In fapt, in anul 2000, unitatea se inregistra cu imobilizari necorporale, reprezentind contravaloarea a patru programe pe calculator, in suma de peste 7,1 milioane lei, si imobilizari corporale, constind in mijloace fixe, in valoare de 19,5 miliarde lei. In perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2001, s-a evidentiat faptul ca LDP a datorat pentru terenurile de stat, folosite in alte scopuri decit agricultura si silvicultura, o suma de 18,5 milioane lei. Banii acestia au fost descoperiti ca neplatiti, astfel ca s-a evidentiat si virat la bugetul de stat intreaga suma, acest lucru rezultind din aplicarea gresita a nivelului taxei anuale, de la nivelul lui 1999, cind corect era sa fie trecute la nivelul lui 2000 si 2001. Asta e doar prima problema.
Realizari slabe din cauza proastei organizari
Daca firma datora TVA la bugetul de stat, in data de 10 august 2001, o suma de 752,6 milioane lei, restul indicatorilor erau la fel de slabi. La capitolul venituri realizate din activitatea de exploatare, fata de prevederile din BVC de 22 de miliarde de lei s-au realizat doar 18,7 miliarde, iar la capitolul cheltuieli, din cele 20,9 miliarde trecute ca prevederi in BVC se ajunsese la 20,7 miliarde. Pe ansamblu, s-au realizat doar 84,86%, aceasta datorita unor factori, asa cum scrie in acest raport, multipli, cum ar fi slaba organizare si gestionare a societatii, incapacitatea de plata pentru procurarea de materiale si punerea in opera a acestora, alocarea de fonduri in partea a doua a anului. Avindu-se in vedere totalul veniturilor si cheltuielilor inregistrate la finele exercitiului financiar 2000, LDP a "repurtat" o pierdere de 3.942.192.000 lei.
Situatii de lucrari facute dupa ureche
In acelasi raport se mai arata ca din verificarea modului cum au fost intocmite situatiile de lucrari, s-a constatat ca pe parcursul anului 2000, cind director era Gheorghe Acatrinei, acestea au fost majorate "in mod nejustificat", cu suma de 94.395.988 lei. Modul in care s-a ajuns in aceasta situatie a fost relativ simplu: simtindu-se stapini pe situatie, in unele situatii de lucru au fost inscrise cote de cheltuieli indirecte superioare celor care au stat la baza incheierii contractului. Suma de peste 94 de milioane de lei a devenit astfel datorie catre bugetul judetului, pentru care s-au stabilit si foloase nerealizate sub forma de dobinzi bancare, in suma de 61.763.810 lei. Pentru aceasta suma a fost facut raspunzator fostul director general Acatrinei si fostul director economic Ioan Buzulica. Prin declaratiile date de Gheorghe Acatrinei, asa cum se desprinde din hirtiile oficiale, acesta a recunoscut ca fiind adevarate cele mentionate si ca incasarea necuvenita a sumei datorate s-a produs in special datorita neatentiei factorilor responsabili din cadrul societatii.
Bani aruncati in plus la drumuri si podete
In cursul anului 2001, de aceasta data, au stabilit controlorii respectivi, ca LDP a facut lucrari de reparatii si interventie la drumurile judetene si poduri, pentru care a incasat "fara baza legala", de la Consiliul Judetean suma de 19.811.529 de lei. Motivatia a fost la fel de simpla ca si la capitolul anterior, adica inscrieri eronate a altor cote in situatiile de lucrari. La fel s-a stabilit in urma analizei documentelor gasite la LDP, aceasta suma drept datorie la bugetul judetean, stabilindu-se si foloasele nerealizate, sub forma de dobinzi bancare, in suma de 3.168.633 de lei. De aceasta data, pentru sumele incasate fara baza legala organele de control au stabilit ca vinovati se fac directorul general Mihai Virgil Tacu si Liliana Besleaga, director economic. "Ca urmare a explicatiilor solicitate in scris, persoanele nominalizate ca raspunzatoare nu contrazic abaterile constatate", se mai arata in documentele aflate in posesia noastra.
Concluzii amare
In aceste hirtii oficiale, se mai precizeaza si ca "la nivelul LDP SA Vaslui nu este organizata controlul financiar de gestiune, verificarea privind respectarea normelor legale cu privire la existenta, integritatea, pastrarea si paza banilor si a valorilor de orice fel si detinute cu orice titlu", plus multe alte precizari constatate in urma controalelor. Controlul financiar de gestiune, efectuat in perioada 14 octombrie 1999 – 7 martie 2001, a consemnat un plus de inventar de 18.235.272 lei si, atentie mare!, o paguba de 1.666.885.458 de lei, "sume care au fost evidentiate in contabilitate, pentru recuperarea pagubelor unitatea emitind decizii de imputatii in sarcina celor vinovati". Se mai arata in aceste documente si ca LDP este in litigiu cu "unele persoane in instantele civile iar altele se afla in cercetari penale". S-a produs sesizarea Colegiului Jurisdictional de pe linga Curtea de Conturi Vaslui pentru obtinerea unei hotariri judecatoresti, prin care LDP SA Vaslui sa fie obligata la plata urmatoarelor sume: 94,3 milioane lei – sume incasate in plus fara baza legala si 61,7 milioane lei – dobinzi aferente pentru sumele incasate necuvenit, calculate pina la 28 februarie a.c. Interesant este ca aceste lucruri prezentate aici s-au petrecut cu stiinta si, probabil, ajutorul neprecupetit al unora dintre sefi. Cert este ca dupa finalizarea anchetelor declansate de diverse organe de control peste 20 de salariati sau fosti salariati nu vor mai pune capul linistit pe perne. (Daniel TANASUC)

Comentarii