Iliescu, suparat pe presa care critica ideea amnistiei

joi, 07 iunie 2001, 23:00
3 MIN

Prin intermediul unui comunicat, Ion Iliescu s-a aratat, ieri, intrigat de faptul ca mass-media nu permite exprimarea tuturor punctelor de vedere din societate, ci doar pe cele contrare acestei initiative. "Pluralismul opiniilor si libera lor exprimare sint dimensiuni esentiale ale unei democratii functionale", se arata in comunicat. Un refren drag presedintelui Iliescu, inca din perioada 1990-1996, dar prea putin pus in practica -reconcilierea nationala – este prezentata in comunicatul de ieri ca o necesitate pentru societatea romaneasca, pentru stabilitatea sociala si pentru coeziunea poporului. Comunicatul sustine ca "intreaga activitate a lui Ion Iliescu de dupa 22 decembrie 1989 a fost ghidata de ideea reconcilierii nationale", iar "marturie" a acestui lucru este recenta intilnire cu fostul suveran al Romaniei, Mihai I, fara sa aminteasca de incidentele din 1990, 1992 sau 1994 provocate de teama fostului si actualului presedinte de o posibila restauratie monarhica.
"Trecutul, cu partile lui dureroase si controversate, nu trebuie nici uitat, nici ignorat, nici pus intre paranteze. Dar trecutul nu poate fi folosit si manipulat pentru a crea noi falii intre romani, pentru a stimula ura si incrincenarea, pentru a-i ridica pe unii impotriva altora", se arata in comunicat. Acesta ar fi si motivul pentru care Iliescu a afirmat ca este "rationala si binevenita initiativa unei discutii publice privitoare la oportunitatea elaborarii unui proiect de lege referitor la amnistierea unor fapte petrecute in timpul manifestarilor sociale din timpul Revolutiei si din perioada care a urmat". Comunicatul invita societatea sa formuleze niste raspunsuri "adecvate" la aceasta tema si precizeaza ca initiativa elaborarii acestei legi nu apartine presedintelui, precum si ca "nu este vorba de o lege pentru unul sau altul dintre protagonistii acelor evenimente, ci de o lege care va lua in considerare doar acele fapte pe care societatea romaneasca este pregatita sa le abordeze fara resentimente si in spirit de reconciliere nationala".
Mircea Dinescu critica proiectul privind amnistierea
Scriitorul Mircea Dinescu a apreciat, joi, intr-o declaratie acordata agentiei Mediafax, ca initierea unui proiect legislativ pentru amnistierea persoanelor implicate in miscari sociale este "inoportuna" si este determinata de relatiile existente intre actuala putere si cei care "au la activ diverse crime".
"Exista o relatie intre cei care au la activ diverse crime si cei care conduc Romania la ora actuala. Sint fostii lor prieteni, stim bine!", a declarat Mircea Dinescu.
El considera ca un posibil proiect de amnistiere nu are o legatura directa cu situatia liderului minerilor din Valea Jiului, Miron Cozma, ci "firele" duc intr-o anume parte a zonei politice.
Dinescu apreciaza ca populatia Romaniei are alte griji, decit aceea de a se ocupa de eliberarea generalilor din decembrie 1989 si ca un asemenea proiect ar trebui sa vizeze doar infractiunile marunte, "precum furtul unei piini".
Senatorii PDSR Ion Predescu si Antonie Iorgovan au anuntat, saptamina trecuta, ca membrii Comisiei juridice din Senat au cerut Guvernului sa analizeze posibilitatea elaborarii unui proiect de lege privind amnistierea generala a persoanelor implicate "in miscarile sociale" care au avut loc incepind cu Revolutia din decembrie 1989 pina in prezent, inclusiv in mineriade. "Nu e nici un secret ca Ministerul Justitiei lucreaza deja la un astfel de proiect de lege", a spus Predescu.
Ministrul Justitiei, Rodica Stanoiu, a declarat ca ministerul nu are in lucru un proiect de lege privind aministierea persoanelor implicate in miscarile sociale de dupa 1989.
(D.P.)