Normele de aplicare a legii privind taxa auto, prin HG, in maxim 15 zile de la publicare in Monitor

vineri, 06 ianuarie 2012, 13:31
2 MIN
 Normele de aplicare a legii privind taxa auto, prin HG, in maxim 15 zile de la publicare in Monitor

Presedintele Traian Basescu a semnat, joi, decretul pentru promulgarea Legii privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit careia romanii care cumpara o masina pentru care nu s-a platit o astfel de taxa trebuie sa o achite.

Pentru a fi publicata in Monitorul Oficial, legea trebuie transmisa de la Presedintie catre Camera Deputatilor, institutie care va trimite actul normativ la Monitorul Oficial pentru publicare.

Dupa ce va intra in vigoare Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, in termen de maximum 15 zile, Guvernul va aproba, prin hotarare, normele de aplicare a acesteia.

Actul normativ prevede o reducere a taxei de poluare cu pana la 25%, dand posibilitatea ca, in cazul in care taxa de poluare platita de la 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea acestei legi, contribuabilii sa poata solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita. Astfel, persoanele care au platit pentru taxa de poluare sume mai mari decat cele rezultate din aplicarea acestei legi se pot prezenta la ghiseele organelor fiscale competente pentru a solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa, in conditiile legii.

Potrivit legii care are la baza principiul "poluatorul plateste", taxa de poluare va fi platita, o singura data, atat pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania. Pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitata de catre cumparator la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, dupa ce intra in vigoare aceasta lege.

Modalitatea de calcul a taxei este unitara pentru toate situatiile in care aceasta se achita. Aceasta se calculeaza pe baza unor criterii obiective (tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare), luand in considerare si deprecierea autoturismului.

Aceasta lege elimina si discriminarea indirecta mentionata in hotararile Curtii Europene de Justitie, in cele doua cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene. In aceste hotarari, este precizat ca regimul de impozitare prevazut prin OUG nr. 50/2008 nu instituie o discriminare directa, dar poate genera o discriminare indirecta din cauza efectelor sale, descurajand importurile de autovehicule.

Taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finantate mai multe programe de mediu: Programul Rabla; Programul Casa Verde; Programul de impadurire a terenurilor degradate, reconstructia ecologica si gospodarirea durabila a padurilor; Programul national de imbunatatire a calitatii mediului prin realizarea de spatii verzi in localitati; Programul de reducere a impactului asupra atmosferei, apei si solului, inclusiv monitorizarea calitatii aerului; Programul pentru cresterea productiei de energie din surse regenerabile; Programul vizand protectia resurselor de apa, sisteme integrate de alimentare cu apa, statii de tratare, canalizare si statii de epurare; Programul de realizare a pistelor pentru biciclisti. (Mediafax)

Comentarii