Un nou pod peste Dunare, cind o sa-si vada bulgarii ceafa

luni, 25 octombrie 1999, 23:00
3 MIN
 Un nou pod peste Dunare, cind o sa-si vada bulgarii ceafa

Disputa dintre Romania si Bulgaria privind constructia celui de-al doilea pod peste Dunare dureaza de citiva ani, dar a fost reaprinsa in urma cu circa doua saptamini de premierul bulgar Ivan Kostov, care a declarat ca Romania "pune piedici" realizarii acestui proiect. In replica, ministrul roman al Transporturilor a reamintit partii bulgare de propunerea avansata de Romania pentru solutionarea acestei probleme, si anume construirea unei hidrocentrale la Magurele-Nicopole. Basescu spunea, cu acel prilej, ca avantajele unei astfel de constructii ar fi preluarea traficului feroviar si rutier dintre cele doua state, precum si regularizarea cursului Dunarii in aval, dar mai ales ar reprezenta o importanta sursa de energie electrica pe care Bulgaria nu poate sa nu o ia in seama in conditiile in care este somata de Uniunea Europeana sa inchida principalul sau producator de energie electrica, centrala de la Kozlodui.
Reactia presei bulgare la declaratia oficialului roman a fost vehementa. "De ce musca romanul", "Bucurestiul a trecut peste limita tonului civilizat", "Santajul romanesc – baraj linga Nicopole – costa doua miliarde de dolari", "Ministrul Basescu minte cind afirma ca Bulgaria impiedica Romania sa exporte energie electrica catre Turcia", acestea sint titlurile si subtitulurile unor ample comentarii aparute in editia de saptamina trecuta a unora dintre cele mai importante cotidiane din Bulgaria.
"Centrala de la Kozlodui este de tip Cernobil, reprezinta un real pericol pentru siguranta cetatenilor romani si chiar pentru siguranta nationala a Romaniei", a declarat ieri Basescu, in cadrul unei conferinte de presa. In sprijinul afirmatiei sale, ministrul Basescu a citat un raport al Uniunii Europene, in care Bulgaria este somata sa prezinte programul de inchidere a centralei de la Kozlodui, aceasta figurind drept o conditie pentru aderarea sa la UE. "Oferta mea cu barajul nu venea decit in sprijinul unei solutii pentru centrala de la Kozlodui, pentru ca Bulgaria nu are alta solutie decit inchiderea acesteia", a spus Basescu, care a adaugat ca "problema nu este daca se produce accidentul, ci cind se produce".
Basescu a mai spus ca Romania are un excedent de circa 6.000 MW de energie electrica pe care nu il poate exporta in Turcia si Grecia, pentru ca "tarifele de tranzit solicitate de Bulgaria sint prohibitive". El este de parere ca pozitia politicienilor bulgari in problema podului reflecta demagogie electorala si a spus ca intentioneaza sa puna la dispozitia presei bulgare documentele UE referitoare la centrala de la Kozlodui, pentru ca in Bulgaria "se pare ca exista o deficienta de informare a autoritatilor, care nu au prezentat presei documentele UE".
Podul, cuprins intr-o intelegere confuza
Intre Romania si Bulgaria exista un memorandum de intelegere care abordeaza si problema construirii unui nou pod. Memorandumul a fost semnat in vara anului 1997 chiar de Traian Basescu si de omologul sau bulgar, Wilhelm Kraus. Cele doua parti au convenit, prin respectivul document, sa inceapa constructia celui de-al doilea pod peste Dunare doar "daca acesta se va dovedi eficient din punct de vedere economic". De altfel, intelegerea a fost consfintita la Conferinta Ministrilor Transporturilor de la Helsinki, desfasurata in vara aceluiasi an, dedicata retrasarii coridoarelor pan-europene de transport, chestiunea podului peste Dunare fiind discutata numai din perspectiva economica.
Este rentabil acest pod?
Construirea unui al doilea pod peste Dunare este dovedita ca nerentabila si de catre un studiu al firmei Alexander Gibb, solicitat de partea romana si realizat in 1997. Acesta indica o "performanta relativ mica" a coridorului VIII (Budapesta – Sofia, pina la Burgas si Varna), aflat intre prioritatile de dezvoltare a Bulgariei si pe traseul caruia urma sa fie si podul solicitat de Sofia. Acelasi studiu conchidea ca, din punct de vedere economic, optiunea referitoare la coridorul Istanbul-Bucuresti-Budapesta si cea referitoare la coridorul Constanta-Bucuresti-Budapesta au performantele cele mai bune, "deoarece justificarea economica a acestora se bazeaza mai putin pe deteriorarea sau inchiderea rutei prin Iugoslavia, in comparatie cu celelalte optiuni". In prezent, traficul de autovehicule dintre Romania si Bulgaria poate fi preluat de catre linia de feribot care functioneaza pe Dunare. Basescu spune ca, in conditiile in care numarul autovehiculelor care traverseaza fluviul este de numai circa 150 pe zi, "nimeni nu construieste un pod". (Dan POPA)

Comentarii