O sculptura (sociala) in vin

marți, 18 martie 2008, 20:52
3 MIN
 O sculptura (sociala) in vin

Artistul american Phil Hansen a sculptat chipul cintaretei britanice Amy Winehouse intr-o combinatie de vinuri rosii si albe inghetate. Sculptura sa de gheata, realizata din alcool, din 6 litri de vin Carlo Rossi, e creata prin incrustarea desenului intr-o masa de vinuri californiana in caneleurile careia a turnat vinul si l-a inghetat. Lucrarea face parte dintr-o serie intitulata "Goodbye art", in care fiecare piesa e conceputa ca efemera, disparind la ceva vreme dupa ce a fost creata.

Portretizarea cintaretei Amy Winehouse e afectiva si simbolica. Pe de o parte, atras de muzica sa speciala, iar pe de alta parte luind atitudine fata de tendintele auto-distructive ale artistei in viata careia se amesteca bautura si drogurile. Topirea ghetii si deformarea expresiei chipului reprezinta starile prin care ar trece vedeta si felul in care ar putea sa o vada admiratorii sai.

Cistigatoare a premiilor Grammy in 2008 la categoriile "Discul anului", "Cintecul anului" si "Cea mai buna performanta vocala a unei vedete pop feminine", cu single-ul "Rehab", Amy Winehouse a uimit audienta atit prin creatiile si calitatile sale vocale, cit si prin viata sa, in care se confrunta cu probleme legale si abuzul de alcool, ajungind sa fie recunoscuta prin comportamenul sau excentric. Tocmai aceasta "parte intunecata" a vietii ei, vinata de media, pare sa atraga din ce in ce mai mult atentia. Dupa o serie de conflicte conjugale, parintii sai au ajuns chiar sa se teama de eventuale tentative de sinucidere si sa ceara fanilor sa ii boicoteze muzica.

Acest contrast, intretinut de media, intre cariera sa profesionala si viata personala reprezinta un fenomen iconic al culturii contemporane. Dincolo de explicatiile sociologice si psihologice ale suportabilitatii si intretinerii acestor contraste in vazul tuturor, e interesant de remarcat acceptarea dualitatii dintre trairea unui fenomen cultural ca fapt de viata intima a consumatorilor de muzica si contrarierea pe fondul exercitiului moral pe care esti nevoit sa il invoci in asemenea circumstante.

Dincolo de acest contrast, imposibil de explicat la nivelul asimilarii lui sociale, se poate observa si o tendinta din ce in ce mai dominanta de reprezentare vizuala a oricarei forme de cultura si de traire a acesteia. Astfel, diferitele forme de cultura populara ajung sa fie transmise vizual, iar, in cazul sculpturii lui Phil Hansen, un element din cultura contemporana a muzicii ajunge sa fie reprezentat ca icon al culturii vizuale, in care se combina produse de arta si contexte din viata de zi cu zi, asamblate intr-un act mediatic de industrie culturala.

Resorturile sint logice. Chiar in masura in care atasamentul artistului e asumat in numele tuturor celor care s-ar lasa sedusi de stil. Insa, la fel ca si marea masa a celor contrariati, indiferent cit de circumspecti ar fi la desemnarea unui astfel de comportament drept deviant, artistul reactioneaza contrar scopului propus, acela de a atrage atentia, intr-un mod poetic, asupra consumului de sine prin consumarea in exces a substantelor fermecatoare, dar distructive. Pentru ca, in cele din urma, artistul prefera sa vada aceasta imagine negativa a cintaretei disparind si sa se lase sedus doar de muzica sa. Un gest de atitudine care ar esua in stergerea unei imagini si desenarea unui sentiment de admiratie, in incercarea de a intelege fascinatia trecatoare a alcoolului.

Comentarii