Soferi scapati de sub controlul legii

duminică, 11 martie 2012, 22:31
3 MIN
 Soferi scapati de sub controlul legii

Arata ca niste masini, dar sunt ca niste mopede pe patru roti. E vorba de microcar-uri cu capacitate cilindrica mai mica de 50 de centimetri cubi, care nici macar nu sunt inmatriculate, ci inregistrate la consiliile locale, care le aloca si un numar. Cum cei care le detin nu trebuie sa aiba permis de conducere, ci doar un atestat prin care sa arate ca au urmat un curs de legislatie rutiera, soferii care le conduc au ajuns sa-si faca de cap in trafic.

Zilele trecute, o masinarie de acest gen facea slalom pe strazile municipiului, fara ca cel de la volan sa respecte vreo norma. Asta pentru ca, si in situatia in care trec pe rosu, nu acorda prioritate sau incalca alte norme rutiere, „soferii" acestor masinute se aleg cel mult cu o amenda. „Din fericire, nu am avut inca accidente cu aceste masinute, dar, ca si in cazul posesorilor de mopede, este vorba de un viciu legislativ datorat in cea mai mare parte evolutiei societatii. In perioada adoptarii Codului Rutier, nici macar nu se vorbea de aceste vehicule. In cadrul Strategiei privind siguranta rutiera, s-a propus modificarea Codului Rutier astfel incat si cei care conduc astfel de vehicule sa obtina permis de conducere, dar ramane de vazut daca propunerea va fi legiferata", a spus comisarul Victor Ciubotaru, seful Biroului de Politie Rutiera Botosani.

Politia recunoaste vidul legislativ

Dar carentele legislative nu se opresc aici. Nimeni din institutiile de control nu stie cum trebuie sa se desfasoare un curs de legislatie rutiera pentru detinatorii acestor masini, cine trebuie sa-l organizeze si ce se intampla cand nu sunt respectate normele rutiere. „Nicaieri nu se precizeaza daca trebuie eliberat un atestat in acest scop si cum trebuie sa arate acest document. Mai mult, nimeni nu stie daca aceste masinute trebuie asigurate RCA sau nu", a recunoscut comisarul sef Danut Ciubotaru, seful Serviciului Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Ca posesorii acestor „jucarii" au ajuns un pericol o spun inclusiv adevaratii soferi. „Pe langa carute o sa mai apara o specie… si asta mult mai periculoasa. De-abia astept sa fiu lovit din mai multe parti deodata", a declarat Mihai I., un sofer cu 20 de ani de permis, facand referire la asemanarea dintre aceste vehicule si masinutele de la balci.

CASETA:

„Moda" cuprinde tot judetul

Intrucat la categoria mopede intra toate „rasnitele" cu roti, nimeni nu are o evidenta clara a acestor vehicule. In municipiul Botosani ar exista doar patru – cinci astfel de masinute, dar moda s-a extins si in comunele limitrofe, pe la Stauceni, dar si in Dorohoi. Pe undeva, e de asteptat sa nu fie foarte multe pentru ca, desi se conduce precum un moped, costa cat o masina. Pretul este de circa 12.000 de euro pentru o masina noua, dar second-hand, in functie de stare, poate fi si 1.000 de euro. Avantajul principal e consumul mic, cat la o motocicleta, faptul ca se conduce doar din frana si acceleratie, dar si ca impozitul anual este cam cat patru beri mai bune, adica undeva la 20 de lei, viteza de deplasare ajungand undeva la maxim 45 de kilometri pe ora.

Sursa: MONITORUL de BOTOSANI

Comentarii