„Luxul” in criza

miercuri, 20 mai 2009, 19:35
3 MIN
 „Luxul” in criza

Dupa citeva luni in care s-au convins ca e criza "pe bune", nu doar la televizor, in ziare si in America, romascanii si-au adaptat din mers cumparaturile la bugetul de criza. Adica au tot inceput sa tot taie de pe lista de prioritati. Primele la care au renuntat au fost produsele de lux, romascanii aminind indeplinirea mofturilor pina la constatarea primelor semne de redresare financiara.

Printre primele afectate de criza au fost magazinele de bijuterii. Cei care intra sint putini, desi magazinele au usile larg deschise si, odata intrati, se plimba cu aerul vizitatorilor dintr-un muzeu. "Cei mai multi se opresc la vitrine, se uita de afara si atit. Din cind in cind mai sintem intrebati de pretul unei bijuterii. Mai interesati sint cei care urmeaza sa se casatoreasca, probeaza verighete, compara si cumpara", spune o vinzatoare dintr-un magazin de bijuterii.

Luxul de a purta o bijuterie noua costa citeva milioane bune, in functie de model, de marime si de calitatea aurului. Iar pentru cei care nu pot renunta la aceasta placere exista si varianta caselor de amanet, unde pretul bijuteriilor este la jumatate fata de magazinele cu bijuterii noi.

Nici la magazinele care vind produse electronice si electrocasnice situatia nu este mai buna. Clientii sint rari si nu se grabesc la cumparaturi decit daca e absolut necesar. "Ne confruntam cu o scadere puternica a pietii produselor electronice si electrocasnice, in special la produsele de lux. Telefoanele mobile scumpe, GPS-urile si aparatura sofisticata nu se mai cumpara, ca urmare am redus si noi aprovizionarea cu aceste articole. Cumparatorii cei mai multi ii avem pentru produsele IT, preferate fiind laptopurile in detrimentul calculatoarelor, pe acest segment romascanii inscriindu-se in tendinta generala. In ceea ce priveste electrocasnicele mari, au cautare promotiile de tipul «buy – back», unde, in functie de firma, se pot face reduceri si de 15%. In general, clientii cumpara ceea ce este absolut necesar in locuinta, combine frigorifice, masini de spalat", a spus reprezentantul unui magazin de profil din oras.

Magazinele de imbracaminte si incaltaminte, mai ales cele care vind produse "de firma", sufera la capitolul vinzari. "Avem produse de calitate foarte buna, importate din Italia. Preturile nu sint foarte mari, daca ne raportam la calitate, dar o imbracaminte cu croiala buna, dintr-un material bun, nu poate costa la fel ca marfa chinezeasca", a spus vinzatoarea unui magazin micut, cu marfa importata din Italia. Argumentul calitatii nu face fata insa calculului simplu pe care si-l face potentialul cumparator: cu banii pentru un singur sacou bun isi poate innoi garderoba pentru toata vara, chiar daca marfa cumparata tine, in cel mai bun caz, doar un sezon.

Loviti adinc la buzunare, comerciantii nu mai au incredere in statistici si prognoze. Nu mai cred nici ca finalul crizei va fi la sfirsitul anului si nici varianta pesimista, in care criza abia isi arata coltii. Cu certitudine cred doar ca orice are inceput are cu siguranta si un sfirsit, lucru valabil si pentru economica. Pina atunci nu le ramine decit sa supravietuiasca.

 

Sursa: Ziarul de Roman

Comentarii