Finanţarea pentru acest program a fost majorată cu 40%.
După ce în cea de-a doua parte a anului 2012 programul a fost la un pas de a fi tăiat de pe lista prioritară de finanţare, la ajustarea bugetului Uniunii Europene, începând cu 2014, mobilităţile internaţionale Erasmus vor fi relansate într-o nouă formulă şi cu o finanţare cu 40% mai mare, 14,7 miliarde de euro. "Erasmus plus", noua denumire a proiectului, va integra toate iniţiativele anteriore din domeniul învăţământului universitar, preuniversitar, al tineretului şi al sportului, precum Erasmus, Leonardo da Vinci, Comenius, Grundtvig, „Tineret în Acţiune“, cât şi proiecte de colaborare internaţională precum Erasmus Mundus, Tempus, Alfa sau Edulink.
Noutăţile programului: împrumuturi studenţeşti şi mai puţină birocraţie
În primul rând, programul anticipează o reducere a birocraţiei necesare aprobării unui proiect, tocmai prin reunirea sub aceeaşi umbrelă a tuturor celorlalte programe existente anterior din cadrul Erasmus Life Learning Programme sau Erasmus Mundus (colaborările dintre universităţi semnatare ale pactului Bologna cu cele din afara Europei) cât şi cele de tip voluntariat sau pentru elevi. Acest lucru va însemna că actualele proiecte vor fi lăsate să se desfăşoare până la bun sfârşit, în timp ce, de la 1 ianuarie 2014, se vor deschide noi posibilităţi de aplicare pentru a forma programe de schimburi instituţionale. În mod concret, avem cazul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi, care este prima instituţie de învăţământ superior din ţară care a coordonat un program de schimburi instituţional din cadrul filierei Mundus. Conform statisticilor obţinute de „Ziarul de Iaşi“ de la Comisia Europeană, în anul 2011 exista la nivelul întregii ţări doar cinci proiecte Erasmus Mundus în care instituţiile de învăţământ superior erau doar membre. Astfel pentru lansarea în 2012 a EMERGE (Erasmus Mundus European Mobility with Neighouring Region in the Est – Mobilitate europeană Erasmus Mundus către regiunea vecină din est) ce presupune schimburi instituţionale şi programe comune între România, Republica Moldova, Ucraina şi Belarus, instituţiile de învăţământ superior partenere în program au trebuit să se reunească întâi într-un consorţiu. Apoi au depus un proiect pentru a obţine acordul organizării unui parteneriat internaţional şi abia apoi au demarat, propriu-zis, proiectul respectiv. Pe viitor, odată cu implementarea Erasmus plus şi dezvoltarea unor caiete de sarcini şi metodologii concrete pentru a aplica la diferite axe de programe, un astfel de proiect nu va fi la fel de complicat, putându-se realiza cu sprijinul direct al Bruxelles-ului.
Vor fi urmăriţi absolvenţii pe piaţa muncii
O altă noutate cu care vine actualul progam de schimburi este concentrarea pe piaţa de muncă. În mod concret, dacă, până în prezent, schimburile, atât cele de studenţi, cât şi de doctoranzi, cadre didactice sau personal administrativ sau auxilliar, erau concentrate pe domeniul cercetării şi cel cultural, începând cu 2014, UE va sprijini cu o treime din bugetul de 14,7 miliarde de euro acele parteneriate care se încheie între instituţii de învăţământ, organizaţii pentru tineret, întreprinderi, autorităţi locale şi regionale cât şi ONG-uri. Mai mult, tot din această ramură bugetară vor proveni şi fondurile pentru modernizarea educaţiei şi formării profesionale, cât şi lansarea unor programe concrete pentru a promova măsurarea şi aprecierea inserţiei profesionale a absolvenţilor la sfârşitul cursurilor. Restul din buget, două treimi, se va concentra în continuare pe finanţarea schimburilor interinstituţionale.
O altă noutate pe care o aduce programul de schimb este posibilitatea de acordarea unor împrumuturi prin Banca Europeană de Investiţii pentru masteranzii care doresc sâ urmeze întreg ciclul al doilea Bologna la o universitate din străinătate. Criteriile pentru acordarea împrumutului şi suma de bani care urmează a fi suportată nu s-au făcut încă publice însă se preconizează că un număr de 330.000 de tineri vor putea să beneficieze de aceste împrumuturi pe durata de şapte ani a proiectului.
Ţinta: 2.000.000 de studenţi
În prezentarea proiectului care se va desfăşura între 2014 şi 2020, cei de la Parlamentul European au făcut câteva estimări în ceea ce priveşte numărul de studenţi care vor fi implicaţi. Astfel, conform acestora, din suma totală de finanţare se urmăreşte ca două milioane de studenţi din învăţământul superior să aibă posiblitatea de a studia peste hotare, 450.000 dintre aceştia putând urma stagii de practică. Mai mult, 800.000 de profesori din învăţământul universitar şi preuniversitar, cât şi personal nedidcatic din educaţie sau cei care lucrează în organizaţii din domeniul tineretului vor putea să predea sau să ia cursuri de perfecţionare în străinătate. Pe lângă aceştia, o jumătate de milion de tineri vor putea practica voluntariat în străinătate, iar 25.000 vor primi burse pentru a studia programe comune de masterat, cum erau implementate anterior prin Erasmus Mundus. Un astfel de proiect s-a discutat şi weekendul acesta la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi, când consorţiul Universitaria a propus realizarea programului Erasmus Item, tocmai pentru a realiza astfel de programe de masterat comune pentru a atrage studenţii străini.
Din cele 27 de ţări semnatare ale înţelegerii de la Bologna, în exerciţiul bugetar anterior, România s-a plasat pe locul al nouălea în ceea ce priveşte numărul de persoane care au beneficiat de orice tip de mobilitate, trimiţând peste graniţă, cu bursă, aproximativ 80.000 de persoane. În total au fost 2.704.000 indivizi ce au apelat la programele anterioare, cei mai mulţi din Germania, Franţa şi Spania, toate trei ţări având peste 330.000 de burse.