Pentru ce au emigrat oamenii astia?

Subtitlu

luni, 18 august 2008, 14:24
2 MIN
 Pentru ce au emigrat oamenii astia?

Street art-ul intr-o galerie (nu ne intereseaza aici ca-i a statului sau privata) poate functiona in masura in care aduna – ca in expozitia de la Institutul Cultural Roman din New York – imagini puternice, magnetice, deja consacrate in mediul lor initial – strada, facind prin alaturare o cronica a societatii care le-a generat. "Poporul Roman" – instanta suprema invocata cu o frecventa suparatoare in scandalul ICRNY – e cel portretizat in street art-ul despre care vorbim.

Cit despre scandalul provocat de expozitie, la inceput mi se parea nesemnificativ, inca o sicana a citorva agitati nemultumiti de programul ICRNY. In cele doua vizite la NY pentru Armory Show in 2007 si 2008, vazusem deja cit de stupid-nationalista si conservatoare e o buna felie din diaspora romaneasca de acolo. Pentru ce au emigrat oamenii astia? (Par croiti asemeni nationalistilor la putere din Clujul anilor ’90.) Si asta unde? La NY, locul cel mai deschis experimentelor in arta! Vizitind galeriile din Chelsea, in martie, fredonam piesa lui AC/DC, I feel safe in New York City; ca artist ma simteam safe in NY City, acolo unde certitudinile si prejudecatile sint puse permanent sub semnul intrebarii. New York-ul e in mod traditional locul experimentului, iar Corina Suteu si cei cu care lucreaza la ICRNY au inteles acest lucru si l-au si pus in practica. Dupa seara de ieri (11 august – n.r.), cind doi reprezentanti ai Poporului Roman – moderatori ai canalului Antena 3 – i-au judecat sumar si condamnat pe Cristian Neagoe si Corina Suteu, nu mai cred ca a fost doar un scandal de rutina, din contra cred ca e un moment-cheie, de criza si reevaluari, pentru felul in care cultura in Romania va relationa pe viitor cu societatea si politicienii.

Comentarii