„100 de lei” care a schimbat destinul la trei artişti

vineri, 17 martie 2023, 18:10
2 MIN
 „100 de lei” care a schimbat destinul la trei artişti

Un film care nu a făcut „epocă” şi nici nu a avut un succes foarte mare de casă avea să schimbe destinele unor artişti. Totul ar fi pornit dintr-un capriciu al Elenei Ceauşescu şi după ce cenzura a măcelărit pelicula. Filmul "100 de lei", a fost catalogat drept o dramă psihologică. El a fost regizat de Mircea Săucan şi îl avea în rolul principăal pe unul dintre acrtorii la modă la acea vreme, este vorba de Dan Nuţu (FOTO)

Premiera a avut loc în anul 1973, dar filmul a fost „maltrat” de Securitate. Abia în anul 1990 el apărea întreg. La acea dată răul fusese făcut: Dan Nuţu plecase în străinătate, directorul peliculei făcuse infarct, iar regizorul – devenit indezirabil – a trebuit să plece la Paris.

"Doi fraţi cu caractere şi concepţii antitetice despre lume ajung să se reîntâlnească după mai bine de zece ani; unul dintre ei (Ion Dichiseanu) e actor 'la modă' şi încearcă să-l domesticească pe celălalt (Dan Nuţu), mai tânăr, visător, nonconformist, suflându-i iubita, în prezentarea filmului.

Regizorul Mircea Săucan afirma că este "un film despre oamenii care n-au timp să se cunoască şi să se ajute la momentul potrivit, un film în care se caută dragostea în sensul ei cel mai general."

Neînţelegându-se cu părinţii, Petre (Dan Nuţu), un adolescent, pleacă de la aceştia la fratele său mai mare, Andrei (Ion Dichiseanu), un actor de succes. Acolo se împrieteneşte cu Dora (Ileana Popovici), o tânără admiratoare a fratelui sau. Când Andrei îi acordă atenţie fetei, Petre se simte trădat şi pleacă şi de la acesta, refuzând până şi suta de lei pe care el i-o dăduse, notează site-ul cinemagia.ro

Petre vrea să facă totul altfel decât fac ceilalţi, vrea să se diferenţieze cât mai apăsat, cât mai violent. Tot ceea ce face este dictat nu de dorinţa de a face ceva anume, ci de a face altfel. Important e să nu fie ca ceilalţi.

Actele sale de protest sunt gratuite şi excentrice. În opinia criticului, Horia Lovinescu – "psiholog fin, iubitor de nuanţe, dar şi moralist într-un sens superior" – atrage atenţia asupra fiinţei tinere în derută, în criză de identitate.

Vezi mai multe amănunte pe newsweek.ro

 

Comentarii