Autobuzele din comune nu vor mai avea voie decât până la marginea oraşului: ce spun primarii?

joi, 10 martie 2022, 02:57
4 MIN
 Autobuzele din comune nu vor mai avea voie decât până la marginea oraşului: ce spun primarii?

Părerile acestora sunt împărţite: ce avantaje şi ce dezavantaje văd edilii din jurul Iaşului?

Planul de transport la care lucrează Consiliul Judeţean de mai bine de un an este bine văzut de primarii comunelor din Zona Metropolitană, cu condiţia să nu afecteze timpul navetiştilor. După cum am relatat, cei de la CJ încearcă să pună „pe roţi” un program de transport pentru următorii şase ani.

„Acesta va corela nevoile călătorilor din judeţ cu infrastructura din municipiul Iaşi, dar şi cu planurile de modernizare a transportului public implementate de Asociaţia Metropolitană de Transport Public Iaşi. Staţiile pentru capetele de linie ale operatorilor judeţeni urmează să fie stabilite împreună cu Primăria municipiului. Suntem deocamdată în etapa în care căutăm cele mai bune soluţii, astfel încât să punem la punct un plan de transport judeţean eficient”, am aflat de la administraţia judeţului, după ce primarul comunei Dobrovăţ a anunţat că mijloacele de transport public care vin spre oraş nu vor mai avea acces în municipiul Iaşi.

Până acum, nu există nimic pus în practică. Asociaţia Metropolitană de Transport Public, înfiinţată în iulie 2020 şi reînfiinţată în iulie 2021, a reuşit să decidă în octombrie trecut că va fi pus la punct un plan de transport metropolitan. „Timpul nu mai are răbdare şi nu se mai poate aştepta după lipsa de viziune şi acţiune actualului executiv de la Consiliul Judeţean”, încă se poate citi pe pagina electorală a candidatului la şefia CJ Costel Alexe (www.costelalexe.ro).

La începutul anului trecut, CJ a achiziţionat câteva domenii de internet, între care şi www.iasitransport.ro, dar care încă nu funcţionează. Nu e clar când vor intra în vigoare schimbările anunţate prima dată de primarul comunei Dobrovăţ.

Omologul lui din Ungheni este în favoarea fluidizării traficului în municipiu, „dar trebuie făcută în aşa fel încât să nu perturbe timpul de deplasare al elevilor, al angajaţilor”. Ar fi nevoie de o sincronizare bună între mijloacele de transport care ajung în staţiile terminus şi cele ale CTP, ne-a mai spus Iulian Marcu.

Însă nici Primăria, nici CTP nu fuseseră anunţate zilele trecute despre o asemenea schimbare în viitorul apropiat. Pentru Ungheni, şi trenul metropolitan ar fi o soluţie binevenită pentru traversarea Iaşului, dar şi acesta e în stadiul de proiect.

Până la stabilirea unei staţii la limita de nord a municipiului, primarul comunei Popricani speră să obţină mutarea capătului traseului spre Iaşi din Podul de Fier în zona parcării de lângă Mănăstirea Golia. Ion Tănasă ne-a explicat că, până la sfârşitul anului, CJ va trebui să organizeze licitaţii pentru traseele de transport intrajudeţean, astfel încât noua strategie de transport să fie aplicată de anul viitor cu operatorii desemnaţi deja pe aceste rute. „Dacă se va pune în aplicare planul de transport metropolitan – care, ca orice început, demarează mai greu – vom putea vorbi despre o integrare a transportului de călători”, ne-a spus primarul, dând exemplul biletului unic.

Pe de altă parte, Primăria Iaşi a identificat împreună cu administraţiile comunelor din jur câteva terenuri pe care ar putea fi amenajate acele parcări unde navetiştii ar putea să-şi lase maşinile ca să ia apoi autobuzul sau tramvaiul spre centrul oraşului. Cei din Popricani au propus un teren la capătul bd. C.A. Rosetti, cei din Valea Lupului au oferit terenul de sub linia de înaltă tensiune – pe care altfel nu putea fi construit niciun imobil -, însă Primăria Rediu a anunţat că nu dispune de un asemenea teren. De altfel, satul reşedinţă este practic lipit de oraş.

Primarul comunei Rediu spune însă că una dintre variantele viitorului plan de transport metropolitan este ca maşinile care fac curse în judeţ să poată intra în municipiu şi să folosească staţiile CTP. „Sunt mai multe variante în discuţie şi încă nu s-a stabilit nimic concret”, a adăugat Ciprian Grosu.

Pentru moment, cele mai avantajate comune par să fie Miroslava, Ciurea şi Tomeşti, până unde ajung autobuzele CTP, respectiv Holboca, unde se termină traseul tramvaiului 3. Dar opinia unor edili de comune este că şi Compania ieşeană de Transport Public este „întinsă la maxim”.

VEDEȚI ȘI:

Cursele de pasageri din satele judeţului nu vor mai putea intra în municipiul Iaşi – AICI

Comentarii