Ce a înţeles Iohannis din vizita la Iaşi

vineri, 11 octombrie 2019, 01:50
4 MIN
 Ce a înţeles Iohannis din vizita la Iaşi

Preşedintele gafează. Şi modul în care o face spune multe.

Moţiunile vin, guvernele cad sau rezistă, centralismul rămâne. Citesc şi răscitesc stupefiat materialul electoral plasat de echipa de campanie a unui candidat la prezidenţiale pe "Hotnews": "Cum a fost primit Klaus Iohannis în oraşul în care liderii PSD au fost huiduiţi la scenă deschisă". Oraşul e Iaşi. Şi liderii PSD au fost huiduiţi în luna mai, la celebrul miting dinaintea alegerilor europarlamentare. Iohannis a fost bine primit atunci, ca şi acum, în campania pentru prezidenţiale, dar cam degeaba. Citiţi, vă rog: "Şeful statului a ascultat doleanţele ieşenilor, discutând, de exemplu, cu reprezentanţii asociaţiilor care au reclamat faptul că Guvernul PSD nu a demarat construirea autostrăzii Bucureşti-Iaşi" (…) "Actualul Guvern nu a făcut nimic. Probabil că, în următoarele săptămâni, vom avea alt guvern", afirmă preşedintele. Materialul electoral a zăcut pe site cinci zile, timp în care niciun liberal nu s-a sesizat. La câte autostrăzi se desenează, nici nu mai contează pe unde şi cine le promite. Sunt un panaceu, un fel de cuvânt cheie al captării atenţiei şi bunăvoinţei alegătorilor.

Prin urmare, spre simpla reamintire a candidatului Klaus Iohannis, care, pesemne, verifică materialele plătite presei despre el: A8 nu înseamnă autostrada Iaşi-Bucureşti, ci Iaşi-Târgu Mureş. În special pentru cauza asta s-a activat societatea civilă din Moldova în ultimii ani. Asociaţiile prezente la întâlnirea liberalilor de la Iaşi aveau următorul afiş vizibil din avion: "Domnule preşedinte, nu uitaţi de autostrada A8". A8 e în altă direcţie, spre Vest, cu un alt scop. Acest amănunt trebuia, bineînţeles, cunoscut şi observat, mai ales că preşedintele a promulgat "legea autostrăzii Unirii" cu ONG-işti de faţă în urmă cu aproape un an. Întreaga administraţie prezidenţială a fost implicată în organizarea acelui eveniment.

Să spunem că preşedintele fie nu are timp, fie are încredere oarbă în echipă, care a gafat. Dar şi modul în care se gafează spune multe. De ce bucureştenii cred că toate autostrăzile trebuie să ajungă în Capitală? De ce toate probleme pot fi rezolvate într-o ecuaţie în care există obligatoriu capitala? Asta e un reflex al centralismului în gândire, în argumentare, în politică, în tot. Totul gravitează în jurul Bucureştiului, totul se raportează la nevoile centrale. Dacă la Bucureşti plouă, în ţară e urât. Dacă în Moldova sunt inundaţii, ce mai contează dacă e timp superb în Bucureşti.

La Capitală încă nu se concepe că Europa este pentru moldoveni (ca şi pentru ardeleni) direcţia, fluxul, sensul, nu Bucureştiul. Problema sunt munţii naturali, birocraţia şi iarăşi munţii… de incompetenţă de la Bucureşti. În principiu, o autostradă spre sud (A7) nu ar strica, dar nu ar fi la fel de necesară economic precum A8. Ar fi utilă mai ales pentru Bucureşti, în conectarea cu teritoriul, dar moldovenii, oamenii de afaceri au privirea îndreptată spre Vest. Acolo sunt şi vreun milion din ei. Nu la Bucureşti (unde se află vreo jumătate de milion).

Prin urmare, pentru evitarea oricăror confuzii pe viitor, putem pune la dispoziţia celorlalţi candidaţi aflaţi în trecere prin Iaşi, un ghid esenţial de orientare: Moldova este o regiune aflată în estul României (în dreapta cu faţa la hartă). "Autostrada Unirii" nu se referă la trecerea Milcovului, fosta graniţă dintre Moldova şi Valahia. Ca să ajungă la Budapesta şi Viena pe autostradă, moldovenii trebuie să străbată munţii Carpaţi. Orientali, nu cei Meridionali (aşadar, obligatoriu, nu pe unde se află Sfinxul, Babele, Transfăgărăşanul ori vârful… Moldoveanu). E simplu. Trebuie să treacă Siretul, peste Bistriţa, nu Oltul şi nici… Dunărea la bulgari.

P.S. Avem oarecare emoţii, acum când opoziţia au dat jos Guvernul, ce se va întâmpla cu promisiunile referitoare la A8. Tot spre sud?

Comentarii