Cercetătorii au descoperit o gaură neagră ultra-masivă, cu o masă de 30 de miliarde de ori mai mare decât a Soarelui

miercuri, 29 martie 2023, 14:14

O gaură neagră ultra-masivă, cu o masă de aproximativ 30 de miliarde de ori mai mare decât cea a Soarelui, a fost descoperită de o echipă de astronomi britanici, relatează miercuri agenţia DPA şi LiveScience, potrivit Agerpres.

Gaura neagră uriaşă este una dintre cele mai mari descoperite vreodată, potrivit oamenilor de ştiinţă de la Universitatea Durham. Echipa de cercetători a descris rezultatele studiului, publicate în jurnalul ştiinţific Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, drept „extrem de interesante”.

Ce detalii oferă dr. James Nightingale?

„Această gaură neagră, de aproximativ 30 de miliarde cât masa Soarelui nostru, este una dintre cele mai mari detectate vreodată şi se află la limita superioară a estimărilor privind dimensiunea la care credem, teoretic, că pot ajunge găurile negre, aşa că este o descoperire extrem de interesantă”, a declarat autorul principal al studiului, dr. James Nightingale, de la Departamentul de Fizică al Universităţii Durham.

Găurile negre ultra-masive sunt cele mai mari obiecte din Univers, cu o masă între 10 şi 40 de miliarde de ori mai mare decât cea a Soarelui. Astronomii estimează că acestea se găsesc în centrul tuturor galaxiilor mari, precum Calea Lactee. Găurile negre ultra-masive sunt rare şi greu de observat, iar originile lor sunt neclare.

Universul era încă tânăr

Unii cred că s-au format din fuziunea extremă a galaxiilor masive, cu miliarde de ani în urmă, când Universul era încă tânăr.

Cercetătorii au folosit un fenomen cunoscut sub numele de lentilă gravitaţională, ajutându-se de prezenţa unei galaxii din apropiere, pe care au transformat-o într-o lupă uriaşă. Acest lucru a dezvăluit prezenţa găurii negre ultra-masive, o regiune în care forţa gravitaţională este atât de puternică încât nici măcar lumina nu poate scăpa.

Vezi mai multe detalii pe hotnews.ro