De Sănătate

Punem punctul pe știi

Cum vă puteţi muta la un alt medic de familie

joi, 16 septembrie 2021, 12:39
4 MIN
 Cum vă puteţi muta la un alt medic de familie

Vă mutaţi din oraşul în care locuiţi sau pur şi simplu nu aveţi “chimie” cu medicul dumneavoastră de familie. În ambele situaţii, ca şi în altele asemenea, ar trebui să vă schimbaţi medicul de familie, pentru a avea un confort nu numai din punct de vedere fizic, cât şi mental. În mod normal, medicul de familie este cel care evaluează şi monitorizează starea de sănătate a tuturor membrilor familiei şi este, de cele mai multe ori, primul specialist cu care persoanele intră în contact când vine vorba de probleme de sănătate. 

Prin urmare, alegerea medicului de familie este o decizie extrem de importantă. Pentru a ne schimba medicul, trebuie să ştim câteva lucruri importante. În primul rând, oamenii trebuie să ştie că nu numai asiguraţii se pot înscrie pe lista unui medic de familie ci şi neasiguraţii. “Cu toţii avem pe liste persoane neasigurate. Este adevărat, acestea beneficiază doar de un pachet minimal de servicii sociale de sănătate: urgenţe, boli infecto-contagioase – COVID-19, de exemplu -, planificare familială, urmărirea sarcinii gravidelor. În afara acestor servicii gratuite, restul ar trebui plătite. Spun “ar trebui” pentru că, deşi persoana neasigurată ar trebui să-şi plătească consultaţia la medicul de familie, pentru un consult la plămâni, de exemplu, ei bine niciun medic nu solicită bani pentru astfel de consultaţii. Dar, mai departe, va trebui să plătească posibile investigaţii, analize medicale, medicamente”, a explicat Conf. Dr. Liviu Oprea, medic de familie şi Preşedinte al Colegiului Medicilor Iaşi.

Un lucru important pe care trebuie să-l ştim este că trebuie să stăm 6 luni la un medic de familie şi abia după aceea ne putem muta la un altul. De regulă, motivele principale pentru care oamenii solicită acest lucru au drept obiect faptul că se mută; fie într-un alt cartier dar, cel mai frecvent, când se mută într-un alt oraş. “Este situaţia în care se regăsesc 80-90% dintre cei care îşi schimbă medicul de familie. Cumva, este de înţeles acest ataşament medic-pacient, pentru că este vorba de mai mult decât de o relaţie profesională, este şi o relaţie umană care poate dura 20-30 de ani. Dar sunt şi nemulţumiţi, cei care nu reuşesc să stabilească un limbaj comun cu medicul lor şi atunci scade încrederea în doctor. Şi, în astfel de situaţii, este bine să caute un alt medic de familie, cu care să rezoneze. Şi au de unde, pentru că în Iaşi sunt 280 de medici de familie. Mai greu este pentru cei din zona rurală, pentru că ei nu au de unde alege”, a mai adăugat dr. Oprea.

În momentul în care o persoană a decis să-şi schimbe medicul de familie, aceasta trebuie să facă o cerere noului medic ales, în care să menţioneze că doreşte transferul pe lista sa de pacienţi, precum şi să specifice numele medicului actual. Ulterior, medicul de familie primitor va înregistra cererea şi va anunţa transferul atât casei de asigurări de sănătate cu care are contract, cât şi medicului de la care pleacă pacientul, în termen de 15 zile lucrătoare. Următorul pas îl reprezintă trimiterea, prin poştă, a fişei medicale a pacientului către noul medic de familie, procedură de care se ocupă medicul de la care se pleacă. Pacientul trebuie să ştie că fostul medic va păstra în cabinetul său o copie a fişei medicale pe termen nedeterminat. Pentru a finaliza procedura, persoana în cauză trebuie doar să îi dea noului său medic de familie o copie după certificatul de naştere sau actul de identitate.

“Înainte era un pic mai complicat. Trebuia să îi aduci noului medic de familie şi o serie de documente care să ateste calitatea ta de asigurat (elev-student, salariat, şomer sau pensionar). Acum nu mai este cazul. În momentul în care un medic de familie anunţă Casa de Asigurări de Sănătate că are o nouă persoană pe listă, calitatea sa de asigurat sau neasigurat este generată automat printr-un program informatic. De altfel, şi dumneavoastră, personal, sau oricare altă persoană, dacă doreşte, poate să afle acest lucru de pe Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate”, a concluzionat Conf. Dr. Liviu Oprea. Cum se poate face acest lucru? Se dă căutare pe internet “ Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate”.

Odată intrat pe platformă, în căsuţa menţionată, se introduce CNP-ul, apoi în cea de a treia căsuţă de sus se introduce numărul de verificare menţionat în dreptul ei. După care se apasă pe “caută”. Imediat în căsuţa numărul 2, în dreptul căreia scrie CID, va apărea un număr. CID-ul reprezintă codul de identificare al asiguraţilor din PIAS (Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate) şi va fi inscripţionat pe Cardul Electronic de Asigurări de Sănătate (CEAS) sub numele “Cod de asigurat”. CID-ul este folosit la identificarea unică în sistem a persoanelor asigurate. Valoarea sa este generată pe baza CNP-ului. De asemenea, vor mai apărea informaţii privind calitatea de asigurat sau nu a persoanei respective, data înscrierii la medicul de familie şi dacă are sau nu emis cardul de asigurări de sănătate.

 

 

Comentarii