Echilibristică la Aeroport! Întrebări care nu au un răspuns foarte clar

luni, 08 iulie 2019, 02:00
2 MIN
 Echilibristică la Aeroport! Întrebări care nu au un răspuns foarte clar
Are Aeroportul banii necesari pentru extinderea platformei de staţionare a avioanelor şi pentru construirea a două căi de rulare? Administraţia regiei ajunge în septembrie la mijlocul mandatului de patru ani, în vreme ce conducerea executivă tocmai a bifat un an. Care este bilanţul fiecăreia?

Prima mare investiţie în infrastructura aeroportuară ieşeană, care a primit girul consilierilor judeţeni în decembrie trecut, tocmai a fost lansată în procedură de licitaţie.

Directorul general, Cătălin Bulgariu, ne explica, luna trecută, că cei de la Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice au formulat mai multe observaţii la documentaţia care obligatoriu trebuie să treacă pe la ANAP şi că au cerut corectarea lor înaintea afişării anunţului de atribuire a contractului de proiectare şi execuţie. Este vorba în principal despre extinderea platformei de staţionare a avioanelor, de la 5 la 13 locuri, şi de construirea a două căi de rulare, una de 360 de metri, iar cealaltă lungă de 263 de metri. Aşa cum am relatat în ediţia precedentă, întârzierea s-a spart în capul directorului economic, căruia i-a fost revocat contractul de mandat.

Întrebat dacă regia are banii pentru finanţarea proiectului, directorul general ne-a asigurat, luna trecută, că sunt. Totuşi, în anunţul de licitaţie publicat vineri şi care estimează întregul pachet la 47,1 milioane de lei, se precizează că achiziţia se face în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare, dar că „entitatea contractantă a formulat o cerere de finanţare în vederea aprobării în cadrul Componentei 1 – Apel: POIM/327/2/3/Creşterea gradului de utilizare sustenabilă a aeroporturilor“.

„La momentul definirii FDA, proiectul este verificat“, se menţionează în anunţul de licitaţie. Surse din cadrul aerogării dau vina tot pe fostul director economic, că nu a depus aplicaţia la timp. Aşadar, rămâne valabilă întrebarea: are Aeroportul banii necesari investiţiilor?

Preşedintele Consiliului de Administraţie, Mitică Rebegea, ne-a declarat excesiv de optimist că ele s-ar putea finaliza la toamnă. Totuşi, termenul de depunere a ofertelor este 29 august, iar câştigătorul va avea la dispoziţie 9 luni să realizeze obiectivele menţionate. Finalizarea lor este legată de investiţia Aerostar Bacău în centrul de mentenanţă pentru avioane, hangarul unde se va desfăşura această activitate fiind deja în curs de construire.

Pe de altă parte, Aeroportul a chemat în instanţă compania Blue Air, care îi datorează aproape 10 de milioane de lei. Nu este limpede în ce măsură recuperarea acestor datorii contează în calculele de finanţare a acestor investiţii. Cert este însă că la vârful regiei se discută de măsuri coercitive care includ „arestarea“ unui avion Blue Air pe aeroport până la plata cel puţin a unei părţi din datorie.

O decizie urmează să fie luată la şedinţa Consiliului de Administraţie din această săptămână.

Comentarii