De Business

Punem punctul pe știi

FOTO – Avantajele şi dezavantajele maşinilor electrice! Un caz concret

“Ziarul de Iaşi” a stat de vorbă cu un posesor de maşină propulsată electric şi vă prezintă care sunt minusurile şi plusurile acestui tip de automobil.

luni, 05 aprilie 2021, 01:59
5 MIN
 FOTO – Avantajele şi dezavantajele maşinilor electrice! Un caz concret

Interesul în rândul ieşenilor pentru maşinile electrice pare să prindă contur. Deşi vânzările de vehicule electrice în ţară sunt încă relativ modeste, iar multe dintre aceste maşini sunt mai scumpe decât cele cu motoare cu ardere internă, o astfel de achiziţie vă poate ajuta să economisiţi bani pe termen lung. 

Pe lângă seria de atuuri financiare, cum ar fi costurile de alimentare reduse (cu 10 lei poţi parcurge 100 de km), întreţinerea ieftină (având în vedere faptul că electromobilul are puţine părţi şi piese care să necesite „mână” de mecanic) şi scutirea de plată la impozitul auto, se adaugă experienţa excelentă la volan, silenţiozitatea şi gradul redus de emisii. Nu în ultimul rând, se pot primi bani frumoşi de la stat pentru cumpărarea de vehicule „verzi”.

De la diesel a trecut pe electric

Datorită acestor avantaje, din vara anului trecut şi până în prezent, ieşeanul Bogdan Burlacu şi-a cumpărat nu una, ci trei maşini electrice, toate la mâna a doua. În medie, el a plătit circa 8.000 de euro pentru fiecare maşină, an de fabricaţie 2015. Pentru cumpărarea unui autoturism electric nou, se pot lua şi bani de la stat, care decontează aproximativ 9.500 de euro din valoarea maşinii. De exemplu, un Volkswagen up cu o capacitate a bateriei de 18,7 kWh, cum are şi ieşeanul, poate depăşi suma de 23.000 de euro, în funcţie de dotări.

Asta înseamnă că se poate ajunge la un preţ de achiziţie de cel puţin 14.000 de euro pentru o maşină nouă, configurată cât de cât decent. Ieşeanul mai are două maşini electrice Smart fortwo, cu o capacitate a bateriei de 17,6 kWh. „M-am decis să trec pe maşini electrice deoarece acesta este viitorul. Noi aveam două automobile Smart diesel şi am spus că nu strică să încercăm să trecem pe cele electrice. Anul trecut, în vară, am cumpărat un Smart fortwo electric, dar nu nou, ci unul second-hand. Am avut şansa să dau peste o ocazie, un vehicul din anul 2015, mai mult uzat moral, fiind în stare impecabilă. La început eram destul de reticent, pentru că era cu încărcare la priză normală. Acasă am tras un cablu separat, ca să am 16,7 – 18 amperi. Când am văzut cât de multe avantaje are o maşină electrică, am mai cumpărat ulterior două, încă un Smart fortwo şi un Volkswagen up”, a explicat Bogdan Burlacu pentru „Ziarul de Iaşi”.

De patru ori mai puţin

Există două moduri de încărcare a vehiculului electric. O puteţi face acasă sau la o staţie de încărcare publică/privată. Tariful mediu pentru 1 kWh în România este de aproape 0,6 lei. Aşadar bărbatul, cu aproximativ 10 lei pe care îi cheltuie pentru „un plin”, poate pleca liniştit la drum. Nu mai mult de 120 de kilometri vara, însă, şi 80 de kilometri iarna. În comparaţie, o maşină cu motor termic consumă în medie, în oraş, cel puţin 7-8 l/100 km, ceea ce înseamnă un cost de aproape 40 de lei, adică de patru ori mai mare.

Timpul de încărcare pentru o maşină electrică variază în funcţie de capacitatea bateriei, puterea prizei/staţiei la care se încarcă şi de puterea încărcătorului folosit. În cazul de faţă, poate dura şi 4 ore sau chiar mai mult. „Dacă e să ne referim la câţi km poţi parcurge cu o încărcare, depinde şi de modul în care conduci. Eu, de exemplu, parcurg în jur de 120 de km vara, iar iarna cam 70-80 de km cu Volkswagen-ul up. Le-am cumpărat strict pentru oraş, nu pentru drum întins”, arată bărbatul.

Ce minusuri are?

Dacă stai la casă, încărcarea este «floare la ureche», însă posesorii de maşini electrice care locuiesc la bloc sunt dependenţi de infrastructura publică/privată pentru încărcare. Printre dezavantajele deţinerii unui automobil electric, din punctul de vedere al ieşeanului, se numără timpul de încărcare a bateriilor destul de mare şi autonomia redusă a maşinii, dar parcă ele „pălesc” în faţa avantajelor.

„Există, bineînţeles, maşini electrice care au baterii mai mari, care merg chiar mai mult de 300 de km cu o încărcare. Încărcarea bateriei maşinii mele Volkswagen up, care are o capacitate de 18,7 kWh, poate dura aproape 4 ore, aşa cum v-am mai spus. Însă, am încărcătorul acasă, este simplu, o pot lăsa şi peste noapte la încărcat dacă doresc, pentru că locuiesc la casă. Probabil este mai greu dacă locuieşti la bloc. Oricum ar fi, eu sunt încântat. Zilele trecute, în circa jumătate de oră am încărcat aproape jumătate de baterie, la o staţie privată de încărcare cu o putere mare. Nu am plătit nimic. În acest timp, mi-am făcut cumpărăturile la acel magazin care o are pusă la dispoziţie. În ceea ce priveşte staţiile de încărcare, au început să apară prin oraş, sunt puţine, dar să sperăm că vor mai apărea în timp”, ne-a mai spus Bogdan Burlacu.

Câte maşini electrice sunt înregistrate în municipiul Iaşi?

Într-un răspuns transmis de Primăria Municipiului Iaşi, la solicitarea „Ziarului de Iaşi”, se precizează faptul că, pe lângă cele 22 de staţii de încărcare pentru vehicule electrice în regim privat existente deja pe raza UAT Iaşi, se vor amplasa pe viitor încă 9 staţii.

Aceste staţii deservesc toate tipurile de vehicule 100% electrice şi hybrid plug-in, o staţie asigurând încărcarea a două automobile simultan – atât pentru standardele de încărcare rapidă la o putere de maximum 50 kW, cât şi pentru încărcare în curent alternativ la o putere de 22 kW. În evidenţa fiscală a Municipiului Iaşi sunt înregistrate 190 de maşini electrice. La acestea se adaugă 1.412 mijloace de transport hibride, potrivit datelor care ne-au fost transmise de către Primăria Iaşi.

Comentarii