FOTO: Istoria neştiută a avionului din Elveţia care a făcut înconjurul lumii fără o picătură de combustibil

joi, 03 martie 2022, 11:40
2 MIN
 FOTO: Istoria neştiută a avionului din Elveţia care a făcut înconjurul lumii fără o picătură de combustibil

Istoria recentă a omenirii cunoaşte o realizare care aproape că a fost dată uitării, dar a necesitat cincisprezece de ani de eforturi până a fi implementată. E istoria unei călătorii cu totul unice în jurul lumii, concepută în Elveţia, cu un avion care nu a consumat nicio picătură de combustibil fosil pentru a realiza circumnavigaţia sa.

 Dar toată istoria n-a fost deloc simplă, ajungând să dureze mai mult de un an, în loc de câteva luni, cât se planifica iniţial.Totul a început în 1999, când psihiatrul şi exploratorul Bertrand Piccard a făcut o călătorie cu un balon, iar urmărirea constantă a nivelului de combustibil, în timp ce se alfa în aer, l-a făcut să se simtă într-o continuă presiune. Şi-a zis atunci că va căuta soluţiile tehnice pentru a reuşi să realizeze o călătorie în jurul lumii cu un aparat de zbor căruia nu i s-ar termina niciodată combustibilul, fiind autosuficient.Ca ideea sa să poată avea măcar o şansă, unica soluţie ce merita explorată era energia solară. Piccad a mers la mai mulţi ingineri aeronautici, vrând să-i implice în proiectul său, dar de fiecare dată a auzit că o asemenea idee nu e fezabilă, fiind iraţională şi aproape imposibilă. A mers apoi la Institutul Federal de Tehnologie din Elveţia, unde l-a găsit pe Andre Boschberg, un inginer şi un pilot cu un spirit aventurier, care i-a acceptat provocarea. Împreună au făcut echipă şi au început a căuta soluţii tehnologice.

Au urmat ani de contactare a tot felul de companii, din diferite industrii, care i-ar fi putut ajuta cu ingineria componentelor pentru proiectul lor. Ajunseseră la concluzia că dacă vor construi un avion ultra uşor, care să aibă şi capacitate de stocare a energiei la bord, ideea ar putea fi realizată. Aşa că un mare accent s-a pus pe căutarea de materiale inovative, ultra uşoare. Aşa au decis să folosească fibra de carbon pentru structura aripilor şi un material ultra subţire pentru acoperirea lor, iar deasupra aripilor trebuiau să se pună şi panourile fotovoltaice, sub forma unor pelicule care să se plieze pe forma aerodinamică a aripilor. Multe din companii au acceptat provocarea de a se implica tocmai pentru a studia aceste materiale absolut noi, care ar fi putut deschide căi noi de dezvoltare în industriile lor. Şi de fapt, au şi făcut-o.Către anul 2009, era gata şi primul avion mai mică, de test, un prototip, în esenţă. Acesta a fost botezat Solar Impulse 1. Avionul a reuşit să stea în aer 26 de ore, dintre care 9 ore au fost pe timp de noapte, demonstrând viabilitatea conceptului. Aşa că a urmat construcţia avionului principal cu care avea să se realizeze circumnavigaţia.

Mai mult, pe piataauto.md

Comentarii