De Business

Punem punctul pe știi

Haosul de pe piaţa închirierilor de apartamente, scos la lumină de o dispută aparent banală

sâmbătă, 30 mai 2020, 01:50
6 MIN
 Haosul de pe piaţa închirierilor de apartamente, scos la lumină de o dispută aparent banală

O tânără din Galaţi, studentă la USAMV, se plânge că proprietarul refuză să-i înapoieze garanţia, cu toate că atâta timp cât a închiriat locuinţa a fost la zi cu plata. Când a fost sunat de reporterii “Ziarului de Iaşi”, proprietarul a spus că i-au fost provocate foarte multe daune şi de aceea s-a ajuns în acest punct. Studenta îi demontează însă toate acuzaţiile. Un avocat ne arată cum să procedăm când închiriem o locuinţă, indiferent de care parte suntem.

Un ieşean care se ocupă cu închirierea de locuinţe este acuzat de o gălăţeancă că refuză să-i returneze suma de bani dată în avans la închirierea unui apartament de-al său. Bianca Ryciu, studentă la Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad”, a relatat pentru „Ziarul de Iaşi” că, la începutul lunii martie a.c., a semnat un proces verbal de închiriere cu proprietarul Constantin Corbu pentru un apartament din zona Gării, plătindu-i anticipat contravaloarea chiriei pe o lună, respectiv suma de 200 de euro – aşa-numita „garanţie”. În replică, proprietarul locuinţei se apară şi spune că persoana respectivă i-a provocat foarte multe daune. Cazul prezentat de “Ziarul de Iaşi” este unul cât se poate de relevant. În municipiu foarte multe apartamente se închiriază, litigiile apărute între părţi nu sunt puţine la număr, iar cititorii pot să tragă de aici învăţăminte faţă de modul cum să se raporteze la astfel de întâmplări şi mai ales cum să procedeze legal, indiferent de care parte a baricadei sunt. 

De la ce s-a aprins focul?

Din cauză că apartamentul era „aproape gol”, Bianca Ryciu spune că nu a stat niciodată în el, locuind de fapt în căminul pus la dispoziţie de facultatea unde studiază, iar în momentul renovării apartamentului s-a instaurat starea de urgenţă şi, accentuează ea, a fost nevoită să plece din oraş. Cu toate acestea, tânăra susţine că nu a deteriorat nimic în locuinţă şi a plătit mereu chiria la timp, chiar dacă nu s-a folosit de el. Lucrurile se complică atunci când ia decizia să rezilieze contractul de închiriere.

„Înainte de a-i plăti chiria pe luna mai, l-am contactat şi l-am anunţat că doresc să renunţ la contract, fapt pentru care a fost de acord. Am strâns lucrurile, l-am sunat să vină să ne dea banii şi să reziliem contractul. Luna martie şi aprilie au fost plătite la timp odată cu avansul de 200 euro dat la prima chirie, pot dovedi cu extrasul bancar unde declar în detalii că suma achitată acestuia este pentru chirie. Proprietarul a zis că mi-ar fi dat avansul curând, dar nu avea bani în momentul eliberării apartamentului. Când am sugerat să scriem un proces verbal, în care afirmă că îmi datorează banii primiţi în avans, să las cheia şi să semnăm că suntem de comun acord să părăsesc apartamentul, domnul Constantin Corbu s-a ridicat de la masă şi a plecat. Am continuat cu strângerea bagajelor pentru a putea pleca la Galaţi, fără banii pe care i-am plătit pentru avans. Am rămas doar cu cheia apartamentului şi contractul de încheiere nesemnat. (…) Nu contează dacă în final nu îmi voi putea recupera banii, suma nu este foarte mare, dar doresc ca alte persoane să nu fie înşelate aşa cum am fost eu. Domnul Corbu m-a înşelat prin furtul avansului în valoare de 200 de euro. Contractul este un fals pentru că el nu declară că închiriază apartamente, şi are multe altele în Iaşi şi în Piatra Neamţ”, susţine Bianca.

Ce spune proprietarul?

Pe de altă parte, contactat telefonic de jurnaliştii “Ziarului de Iaşi”, Constantin Corbu se apără şi spune că tânăra i-a provocat multe pagube. „Să repare totul. Mi-a dat jos chiuveta, duşul, mi-a luat mai multe lucruri din balcon, cheile de la apartament, care mă costă acum cel puţin un milion să le fac, a pierdut cheile de la boxă. Am fost nevoit să îmi cumpăr altă chiuvetă, alt duş. A făcut găuri şi zgârieturi în perete. Dar totuşi chestiile astea nu se fac, eu sunt proprietarul. Să repare şi pe urmă punem pe hârtie câţi bani trebuie să îi mai dau şi îi dau. Dumneavoastră v-am răspuns din politeţe, dar ea ştie ce a făcut. Dacă intri în casa unui om trebuie să ai grijă de casa respectivă.

Nu eu am pus covidul în lumea asta şi nu eu am închis facultăţile. Dar asta nu înseamnă că eu trebuie să rămân cu găurile în perete, cu linii trasate şi zgârieturi. Să le repare şi pe urmă stăm de vorbă. Dacă ştie ce a făcut, se mai duce şi la ziar? Cum este posibil, crede că mă sperie? Ea trebuie să se uite prin apartament să vadă ce a lăsat, cu mine cum rămâne? Trebuie să vină să astupe pereţii, să repare dunga pe care nu ştiu cu ce a făcut-o, probabil cu flexul sau mai ştiu eu ce. (…) Păi la mine în casă mă pune să dau semnătură pe ceva ce nu am primit? Eu în data de 3 martie sincer nu am vrut să o primesc în chirie, pentru că era studentă şi ştiu ce probleme pot apărea. Dar mi-a plăcut de ea, am zis că este o fată capabilă, mi-a creat o impresie bună. Fiind un apartament de lux, am zis că ea fiind medicinistă, o să îl păstreze. În Occident  se ia chiria, garanţia materială, şi separat bani pentru uzura mobilei. Eu nu aveam electrocasnice, dar mobila este de lux. De arătat cu degetul este uşor, dar de recunoscut că a greşit este mai greu”, ne-a declarat Constantin Corbu.

La rândul ei, tânăra îi demontează toate acuzaţiile. „Mufa de la duş era stricată, am schimbat-o, tata a scos şi chiuveta lui, care nu era tocmai bună, şi a montat una nouă. Eu nu am luat absolut nimic din casă, doar duşul şi chiuveta, care îmi aparţin. Nu i le-am aruncat, i le-am dat, el le-a luat. Noi am astupat toate găurile, chiar am văruit, nu am lăsat apartamentul degradat”, a spus clienta.

Ce ne sfătuiesc avocaţii

Avocatul Sandra Grădinaru arată că solicitarea unei garanţii este o practică pe deplin justificată, dar care se poate transforma într-o reală bătaie de cap şi pentru chiriaş, şi pentru proprietar atunci când în contract obligaţiile părţilor nu sunt prevăzute clar. „Chiriaşul are dreptul să facă plângere penală de abuz de încredere, dacă pretinde ca i-a luat garanţia şi nu a luat niciun bun din locuinţă. Se poate adresa cu o plângere penală la Poliţie, care va fi înregistrată ulterior la Parchet pentru săvârşirea infracţiunii de abuz de încredere, prevăzută de art. 238 din Codul Penal. Însuşirea, dispunerea sau folosirea, pe nedrept, a unui bun mobil al altuia, de către cel căruia i-a fost încredinţat în baza unui titlu şi cu un anumit scop şi refuzul de a-l restitui se pedepseşte cu închisoarea de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă. (…) Persoanele care obţin venituri din chirii sunt obligate să completeze declaraţia unică pentru impozitarea acestor venituri de către Fisc. Singura acoperire legală pe care o au chiriaşii pentru redobândirea garanţiei este o clauză explicită inclusă în contractul de închiriere. Aşadar, contractele de închiriere trebuie să aibă prevăzute în ele obligaţiile fiecăreia dintre părţi extrem de clar, să te poţi adresa ulterior atât instanţei de judecată, cât şi organelor de urmărire penală, Poliţie, Parchet”, a explicat pentru „Ziarul de Iaşi” avocata Sandra Grădinaru. 

 

 

Comentarii