AUTOSTRADA A8: Carambol politic la Iaşi, după declaraţiile incendiare ale Corinei Creţu

Luaţi-l de guler pe Dragnea! Şeful PSD ţine în loc un important proiect ce priveşte Iaşul!

joi, 11 octombrie 2018, 01:50
5 MIN
 Luaţi-l de guler pe Dragnea! Şeful PSD ţine în loc un important proiect ce priveşte Iaşul!

Declaraţiile de o duritate fără precedent ale comisarului european Corina Creţu referitoare la lipsa oricărui proiect al Guvernului României privind finanţarea pe banii UE a autostrăzii Iaşi – Tărgu Mureş au provocat, la rândul lor, alte reacţii şi mai acide. Creţu a afirmat răspicat că Uniunea Europeană are bani mulţi la dispoziţie pentru astfel de proiecte, şi că vrea să finanţeze atât studiul de fezabilitate pentru A8, cât şi execuţia propriu zisă, indiferent de costuri u au urmat numeroase acuze, din zona politică, a asociaţiilor civice sau a specialiştilor, la adresa guvernanţilor şi a ministerului Transporturilor. Acuzelor făcute la Iaşi, şeful CJ Maricel Popa le răspunde nonşalant că Corina Creţu „nu are dreptate“, fără alt argument. Singurii care tac, absolut revoltător şi inexplicabil: chiar Guvernul, dar şi oficialii de la centru ai PSD. Nu ne rămâne să credem decât că Liviu Dragnea face jocul Moscovei, care nici nu vrea să audă de o autostradă de la graniţa Republicii Moldova spre Occident. Domnilor parlamentari PSD de Iaşi, luaţi-l odată „de urechi“ pe Dragnea, să ofere un răspuns pe o temă atât de arzătoare!

Proiectul autostrăzii Iaşi -Târgu Mureş agită spiritele pe scena politică naţională. Un val de reacţii s-a iscat după ce comisarul european Corina Creţu (PSD) a criticat, din nou, modul în care guvernul PSD-ALDE gestionează proiectul. Pe scurt, comisarul spune că autostrada poate fi finanţată din fonduri europene (atât proiectarea, cât şi construcţia), dar guvernul aruncă în spaţiul public, într-un mod absolut inexplicabil, ideea unui parteneriat public-privat. Soluţie ce s-a dovedit, în alte proiecte, o himeră a ultimilor 30 de ani. Declaraţiile Corinei Creţu, de o duritate fără precedent, au determinat reacţii nu doar din Capitală, ci şi din alte zone ale ţării care, anterior, nu acordau, în mod neapărat, o atenţie asupra acestui proiect.

Valul de reacţii a continuat şi ieri: primarul Iaşului a cerut demisia ministrului Transporturilor, iar eurodeputaţi şi parlamentari români au subliniat necesitatea realizării autostrăzii. În tot acest context, guvernul PSD-ALDE este în continuare opac, iar explicaţiile oficialilor guvernamentali lipsesc cu desăvârşire.

„Bulgărele de zăpadă“ nu se va opri aici, atât timp cât societatea civilă din Iaşi, în special prin intermediul celor două asociaţii care au reaprins scânteia („Moldova vrea autostradă“ şi „Împreună pentru A8“), va continua să organizeze acţiuni menite să atragă atenţia asupra acestei teme, care a devenit, mai mult ca oricând, una naţională.

Tot mai mulţi îi cer demisia lui Şova şi lui Popa

Printre cei care au reacţionat ieri pe tema autostrăzii s-a numărat şi primarul Mihai Chirica. Edilul-şef al Iaşului s-a declarat „săturat de minciunile“ guvernului în ceea ce priveşte termenele pentru realizarea proiectului şi i-a solicitat demisia lui Lucian Şova din fruntea Ministerului Tranporturilor (MT). La „pachet“ a venit şi şeful Consiliului Judeţean (CJ) Maricel Popa, cel care „a girat minciunile unui guvern falimentar“, după cum s-a exprimat primarul. Însă demn de amintit sunt şi unele declaraţii anterioare ale lui Mihai Chirica. Nu mai departe de acum un an şi jumătate, Chirica anunţa public că va strânge 1 milion de semnături pentru realizarea autostrăzii, declaraţie de care, probabil, între timp, a uitat. „Din punctul meu de vedere, (…) cred că domnului ministru Şova i-a venit timpul să părăsească acest minister, pe care l-a gestionat foarte prost. Nu mai avem timp să facem experimente pe tot felul de miniştri puşi cu mâna pe sectoare de activitate pe care nu le stăpânesc deloc. (…) Cred că şi domnul preşedinte al CJ, într-un act de demnitate, ar trebuie să-şi dea demisia pentru minciunile pe care le invocă cu atâta îndârjire susţinând un guvern falimentar“, a declarat primarul Mihai Chirica.

Edilul a făcut referire la o conferinţă de presă ţinută recent de Maricel Popa în care şeful CJ a susţinut că proiectul autostrăzii a fost deblocat de actuala guvernare, iar, cel târziu, în decembrie 2018, vor fi lansate licitaţii pentru întocmirea documentaţiilor tehnice. Contactat telefonic, Maricel Popa a menţionat că el a atras „600 milioane euro pentru judeţul Iaşi, inclusiv municipiul Iaşi“ şi nu vrea să comenteze declaraţiile unui „păcălici“. În schimb, Popa a spus despre Corina Creţu că „nu are dreptate“ în privinţa autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş şi a promis că va reveni în zilele următoare cu alte detalii pe temă.

Val de reacţii pe plan naţional

În intervenţia ei de luni, Corina Creţu a reiterat două lucruri: Comisia Europeană poate finanţa realizarea studiilor tehnice şi, în următoarea programare bugetară europeană, inclusiv construcţia autostrăzii. „O spun cu toată sinceritatea de pe podiumul Comisiei Europene: avem nevoie de a completa proiectele de infrastructură care conectează Europa, mai ales Republica Moldova, Moldova de Europa Centrală şi de Est. Avem bani pentru studii de fezabilitate, nu avem nicio solicitare. (…) Din păcate, am văzut că, în şedinţa de guvern, guvernul a anunţat că doreşte să facă această autostradă pe sistemul parteneriat public-privat. Specialiştii noştri nu sunt confortabili cu această abordare, pentru că înseamnă o deprioritizare a investiţiei“, a spus Corina Creţu. În ultimele zile, politicieni şi analişti au reacţionat la declaraţiile comisarului european. „PSD a îngropat în ultimii 2 ani proiectul autostrăzii Tg. Mureş-Iaşi. Am spus-o noi, o spune mai nou şi comisarul Corina Creţu. Primul pas necesar pentru autostradă este realizarea investigaţiilor de teren (geotehnice, topografice) şi a proiectării la nivelul de detaliu necesar pentru un proiect de autostradă montană. Din 2017 de când a venit PSD-ALDE la guvernare, totul a fost blocat. A fost reziliat contractul pentru sectorul Tg. Mureş-Ditrău (cei 100 km din Transilvania ai autostrăzii) înainte de a începe. Nu s-au lansat licitaţiile pentru celelalte două sectoare. Ba mai mult, sectorul Tg. Neamţ-Iaşi (cei 100 km din Moldova) a fost trecut la Comisia de prognoză din subordinea Vioricăi Dăncilă“, a comentat deputatul USR de Timiş Cătălin Drulă.

El a adăugat că este vorba „ori de prostie, ori de ticăloşie“ din partea guvernării. O altă replică a venit din partea europarlamentarului Siegfried Mureşan (ex-PMP, PNL). „Autostrada Iaşi – Târgu Mureş ar fi un câştig pentru Moldova, dar nu numai pentru Moldova. Am vizitat multe întreprinderi în Transilvania şi Muntenia care mi-au spus că, dacă autostrada spre Moldova ar fi construită, atunci vor putea extinde reţeaua de furnizori spre Moldova, vor crea locuri de muncă în Moldova şi vor avea acces la forţa de muncă din Moldova. Ar fi bine pentru toată ţara“, a spus europarlamentarul. Despre realizarea unei autostrăzi Iaşi – Tg. Mureş se vorbeşte de aproape 15 ani. Din păcate, astăzi suntem în aceeaşi situaţie ca în 2005: aproape totul se rezumă la declaraţii politice. În schimb, faţă de acum 15 ani, societatea civilă a început să reacţioneze, iar, pe viitor, acest lucru ar putea face diferenţa. (Alex ANDREI)

Comentarii