Pasul Rotunda (Rodna), unul din ultimele drumuri naţionale de pământ din ţară, va fi modernizat

marți, 04 octombrie 2022, 09:57
2 MIN
 Pasul Rotunda (Rodna), unul din ultimele drumuri naţionale de pământ din ţară, va fi modernizat

Sunt peste 30 de ani de când un drum naţional care leagă Bucovina de Rodna este închis iarna. DN 17D – căci despre acesta este vorba – este impracticabilă în condiţii de iarnă. Asta deşi nu este la o altitudine cum este la Transfăgărăşan şi/sau la Transalpina. Deşi o rută cu indicativ de drum naţional, şoseaua situată dincolo de Valea Mare spre Cârlibaba şi care trece prin pasul Rotunda (Rodna) este un drum neasfaltat. 

Valea Mare este un sat care aparţine de comuna bistriţeană Şanţ şi probabil că în „şanţ” au rămas şi intenţiile anunţate, periodic, de modernizare a drumului DN 17D pe porţiunea de după km 86 până la km 103, adică pe raza comunei sucevene Cârlibaba. O pitorească zonă care are marele dezavantaj că nu este foarte populată.

Prin urmare, nici nu este o presiune „electorală” foarte mare pe autorităţile care, mai ales după modernizarea DN 18 care face legătura între Bucovina şi Maramureş parcă şi-au luat de-o grijă. Din nou, în primăvara acestui an, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, anunţa că vor demara lucrările pentru modernizarea unor importante rute, inclusiv acest drum naţional. Lăsăm la aprecierea cititorilor dacă din aprilie până în septembrie este o perioadă îndelungată sau nu. Asta pentru că în septembrie – pe final – a avut loc o licitaţie. Cei optimişti ar putea spune – mai ales comparând cu cei peste 30 de ani de aşteptare şi de promisiuni – că este bine.

Rămâne însă de văzut pentru că nu este o licitaţie pentru proiectare şi execuţie, ci este una doar pentru documentaţia premergătoare studiului de fezabilitate. Anume întocmirea unei expertize tehnice pentru parametrii A 4 (rezistenţa şi stabilitatea căilor de deplasare), B2 (siguranţa în exploatare a căilor de deplasare), D (igienă, sănătate şi mediu pentru căi de deplasare), Af (rezistenţă şi stabilitatea pământului şi terenului de fundare), Studiu Geotehnic, Întocmire Analiza Cost-Beneficiu, Studiu Hidrologic, Obţinere Acord Mediu pentru Obiectivul: „Modernizare DN 17D km 86+000 – km 103+632 Valea Mare – Cârlibaba”. Practic, studiul geotehnic nu este doar o cerinţă pe care autoritatea contractantă – Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – a cerut-o vine ca fiind un document necesar întocmirii ulterioare a studiului de fezabilitate, ci este şi o consecinţă a solicitării privind expertiza tehnică la cerinţele A 4, B2, D şi Af. Se prea poate ca demersul CNAIR să fie unul serios având în vedere că licitaţia va fi atribuită pe criteriul „cel mai bun raport calitate – preţ” unde componenta financiară este de numai 40%.

Cititi materialul integral pe obiectivdesuceava.ro

 

 

Comentarii