Societatea civilă i-a trezit pe parlamentarii de la putere. Speranţe pentru A8?

luni, 22 octombrie 2018, 01:50
6 MIN
 Societatea civilă i-a trezit pe parlamentarii de la putere. Speranţe pentru A8?

În ultimele luni a crescut numărul interpelărilor şi declaraţiilor politice venite din partea deputaţilor şi senatorilor PSD. Un impuls l-a dat şi comisarul european Corina Creţu, care a criticat dur guvernul pentru faptul că nu accesează fonduri UE pentru proiectul autostrăzii A8

Acţiunile asociaţiilor care militează pentru construirea autostrăzii A8 nu rămân fără ecou. Autorităţile de la Bucureşti se confruntă, în ultima vreme, cu numeroase solicitări pe această temă venite din partea parlamentarilor din toate formaţiunile politice, precum şi din mai multe judeţe ale Moldovei. Cele mai multe interpelări sunt din Iaşi, Vaslui şi Neamţ. Unii parlamentari au depus chiar şi câte trei solicitări, toate în această lună. Senatorii şi deputaţii au adresat interpelările în special celor trei instituţii-cheie: Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Ministerul Transporturilor (MT) şi, mai nou, Comisia Naţională de Prognoză.

Cel mai recent răspuns pe tema autostrăzii a fost pe 17 octombrie, al MT, şi este adresat deputatului de Neamţ, Mugur Cozmanciuc. „În acest moment, beneficiarul se află în procesul de elaborare a termenilor de referinţă pentru achiziţia serviciilor de elaborare a documentaţiei tehnico-economice”, se arată în adresa MT, un răspuns pe care ministerul îl invocă de cel puţin de doi ani. În ceea ce priveşte abordarea tronsonului Ungheni – Iaşi – Tg. Neamţ printr-un parteneriat public privat, MT susţine că această soluţie „poate reduce semnificativ termenul de finalizare a obiectivului de investiţiei”.

Parlamentari PSD şi ALDE critică guvernul pe tema autostrăzii

Luna octombrie 2018 a bifat şi o premieră a actualului mandat: trei parlamentari PSD de Iaşi au cerut socoteală guvernului pe un ton ceva mai agresiv: un senator (Vasile Toma) şi doi deputaţi (Silviu Macovei şi Vasile Cîtea). Primul a ales calea unor interpelări, iar ceilalţi doi au făcut declaraţii politice în plen. Toma îi transmite ministrului Lucian Şova (PSD) că, de la începutul anului, nu a comunicat nicio măsură concretă care să convingă de faptul că „se lucrează la acest proiect” şi concluzionează că proiectul „bate pasul pe loc”. „Cred că intuiţi ce gândeşte fiecare dintre cei patru milioane de români din zona Moldovei. Să fie incompetenţă? Să fie neputinţă?”, mai spune Toma. Senatorul ieşean, prin intermediul a trei solicitări distincte, adresează nu mai puţin de 25 de întrebări punctuale către MT, CNAIR şi Comisia de Prognoză, iar răspunsurile ce vor fi primite ar putea clarifica unele aspecte ce ţin de implementarea proiectului. „Nu pot să rămân insensibil la mesajele şi semnalele pe care comisarul european le transmite vizavi de autostrada A8 Iaşi – Tg Mureş. Acest subiect este unul simptomatic pentru posibilităţile României de a atrage fonduri europene pentru proiecte majore”, a spus Silviu Macovei. De precizat că, recent, Creţu a criticat dur guvernul pentru faptul că nu a depus cerere de finanţare pentru autostrada A8 în ceea ce priveşte proiectarea lucrărilor. „Ceea ce mă îngrijorează este faptul că, deşi Corina Creţu afirmă răspicat că ar exista bani pentru acest obiectiv de infrastructură rutieră, statul român nu apelează la fondurile europene”, a menţionat şi Vasile Cîtea.

El a adăugat că moldovenii au ajuns „la capătul răbdării” în ceea ce priveşte realizarea acestui obiectiv. Un alt deputat din arcul guvernării, Daniel Olteanu (ALDE) de la Vaslui, are un ton asemănător la adresa executivului şi precizează că declaraţiile Corinei Creţu nu sunt îngrijorătoare, ci „alarmante”. „Pentru Moldova, singura regiune fără acces la autostradă, este obligatoriu acum nu doar să fie pusă pe harta marilor proiecte de infrastructură, ci să apară cu mai multe proiecte, pentru a recupera decalajul istoric”, a susţinut deputatul vasluian. Un alt deputat din judeţul vecin (Mihai Botez de la USR) face referire tot la declaraţiile comisarului european şi subliniază că guvernul nu a avut nicio reacţie, la fel ca în cazul marşului motorizat organizat anul acesta de asociaţiile „Moldova vrea autostradă” şi „Împreună pentru A8”. La rândul lui, deputatul adresează o serie de întrebări punctuale ministrului Lucian Şova. La marşul motorizat din prima parte a acestui an face referire şi un deputat PNL din Bacău (Tudoriţa Lungu), într-o interpelare de acum câteva luni. „Fără o autostradă, judeţele Moldovei sunt condamnate la stagnare economică şi sărăcie. Moldova vrea autostradă!”, precizează deputatul băcăuan în interpelarea sa. În schimb, senatorul PSD de Iaşi Victorel Lupu îi cere ministrului Şova să lămurească unele aspecte astfel încât el să transmită ieşenilor „punctul de vedere corect al guvernului”. În aceeaşi interpelare, Lupu preia unele declaraţii îndoielnice conform cărora proiectul a fost deblocat „după 6 ani” şi că a fost întocmit „un calendar clar, cu termene ferme, astfel încât visul a milioane de români din aceste zone ale ţării să poată deveni realitate”.

Despre actuala dezbatere din spaţiul public pe tema autostrăzii, Lupu spune că aceasta s-a transformat „mai degrabă într-o contradicţie de idei şi informaţii, care nu permit opiniei publice să beneficieze de datele concrete”. „Aici, în Moldova, tema acestei autostrăzi revine obsesiv în orice discuţie despre calitatea actului de guvernare. Fără demararea efectivă a lucrărilor la această autostradă, va fi destul de dificil să convingem locuitorii Moldovei că Guvernul şi-a îndeplinit promisiunile făcute în campania electorală”, afirmă şi deputatul Varujan Vosganian (ALDE) într-o interpelare din luna septembrie. La rândul lui, şeful ALDE Iaşi i-a solicitat premierului Viorica Dăncilă să prezinte un calendar clar pentru autostradă.

Oprea: „Câte accidente puteau fi stopate dacă exista autostrada?”

Deputatul liberal Dumitru Oprea este singurul care se adresează unei alte autorităţi centrale decât cele enumerate mai sus: Ministerul Afacerilor Interne (MAI). „Câte accidente rutiere grave puteau fi stopate dacă exista autostradă în Moldova?”, spune deputatul, el solicitând MAI date concrete cu privire la numărul accidentelor din zona Moldovei. În ultima perioadă, de la Iaşi, au mai fost înregistrate intervenţii pe tema autostrăzii din partea parlamentarilor Dan Lungu (USR), Petru Movilă (PMP, trei intervenţii), Costel Alexe (PNL), Marius Bodea (PNL) şi Camelia Gavrilă (PSD). Din celelalte judeţe, sunt de remarcat intervenţiile parlamentarilor din Neamţ: deputaţii Iulian Bulai de la USR şi Laurenţiu Leoreanu de la PNL, precum şi senatorul PNL Eugen Ţapu Nazare). În schimb, senatorul PSD Doina Fedorovici (Botoşani) s-a interesat despre proiectul autostrăzii Ungheni – Iaşi – Paşcani – Bacău – Braşov.

În mod normal, toate intervenţiile enumerate mai sus ar urma să primească răspunsuri de la autorităţile centrale pe parcursul lunii noiembrie. Nu în ultimul rând, demn de menţionat că, la nivel naţional, au fost mai mulţi politicieni care au ridicat problema autostrăzii Moldova – Transilvania în ultima vreme. Dintre aceştia s-a remarcat deputatul USR de Timiş, Cătălin Drulă, ce a avut, pe parcursul acestui an, mai multe intervenţii punctuale pe temă. În context, mai trebuie adăugat că cele două asociaţii care militează pentru construirea A8 („Moldova vrea autostradă” şi „Împreună pentru A8”) şi-au unit forţele cu Asociaţia „Pro Infrastructură” din Cluj, în încercarea de a determina Bucureştiul să implementeze proiectul. 

 

 

Comentarii