Trafic rutier de coşmar: primarul Chirica şi echipa lui visează cai verzi pe pietonal

joi, 04 octombrie 2018, 01:50
5 MIN

Începerea anului universitar a dat peste cap traficul din oraş, iar Primăria pare depăşită de situaţie. Creşterea semnificativă a numărului de maşini creează numeroase blocaje în circulaţie, dar nu doar creşterea parcului auto este cauza, ci şi lipsa unui management eficient al parcărilor din oraş, lipsa de disciplină a unor şoferi, precum şi lipsa de atractivitate pentru sistemul de transport public local.

Dopurile de trafic nu se înregistrează doar la orele de vârf, ci şi în alte intervale orare, un exemplu clasic de acum fiind tronsonul Bucşinescu – pod Tudor Vladimirescu. Pe acest sector de drum, Primăria promite de peste doi ani o supralărgire în zona Facultăţii de Chimie, ce ar putea rezolva parţial unele probleme. În Păcurari, pasajul Băncilă şi intersecţia de la AMRS gâtuie traficul pe aproape toată şoseaua, pe sensul de mers spre Centru. De câteva zile, cozile, între orele 7.30 – 8.00, sunt de la Petru Poni până după Munca Invalizilor, chiar spre staţia OMV din zonă. În alte intervale din zi, traficul pe Păcurari este ceva mai accesibil, dar tot sunt înregistrate cozi, mai ales pe sectorul cuprins între Petru Poni şi Moara 1 Mai. Şos. Moara de Foc, arteră paralelă cu Păcurariul, este, de asemenea, supraaglomerată mai ales în contextul în care pe aici circulă maşinile de tonaj greu.

Nu departe de această zonă, la Gară, sunt cozi ce se formează la semafoare, atât pe sensul Podul de Piatră – Gară, cât şi pe sensul str. Bacinschi – Gară. Nici până în prezent, municipalitatea nu a reuşit să rezolve pro­blema din faţa autogării de la Vama Veche, acolo unde mereu opresc taximetrişti sau maşini de ocazie. În celălalt capăt de oraş, între Horpaz şi Podu Roş, se circulă bară la bară la orele de vârf, dar şi în restul timpului sunt blocaje pe anumite sectoare. Din Tătăraşi spre Centru, prin Vasile Lupu şi ulterior în intersecţia din Bucşinescu, la fel, mai mereu în timpul zilei sunt blocaje. În apropiere, intersecţia din Podu de Fier testează la maximum nervii şoferilor care vor să meargă spre Ciric sau aeroport. Mai sus, un alt blocaj frecvent: la intersecţia dintre str. Cucu şi str. Elena Doamna. La orele după-amiezii, în jurul orei 16.00, cozi se formează şi pe zona Anastasie Panu – str. Palat – zona Podul Roş. De asemenea, potrivit unor şoferi, unul dintre cele mai aglomerate tronsoane, în mai multe intervale din zi, este pe Calea Chişinăului, între CET şi Ţesătura.

Pe Bucium continuă „tradiţia“ ambuteiajelor, dar şoferii din această zonă au încă un obstacol în zonă: sensul giratoriu de la Dedeman, de pe bd. Socola. Toate aceste probleme punctuale de trafic ne-au fost semnalate la redacţie în ultimele zile şi sunt ştiute la nivelul Pri­măriei de ani buni, dar autorităţile par neputincioase în a găsi soluţii: parcul auto creşte constant, dar condiţiile de trafic rămân aceleaşi. Sistemul de management al traficului şi-a dovedit deja inutilitatea, în contextul în care costurile de proiect s-au ridicat la nu mai puţin de 87,8 milioane lei.

Primăria ridică din umeri

Viceprimarul Radu Botez a admis ieri că traficul din oraş s-a supraaglomerat în ultimele zile, dar soluţiile concrete pe termen scurt sunt puţine. Una dintre acestea face referire la o prioritizare în trafic a mijloacelor de transport public în comun. „Probabil, singurele măsuri pe care le vom lua în viitorul apropiat vor fi de descurajare a traficului cu maşini personale: acolo unde avem linie de tramvai, cum ar fi Nicolina şi Canta, tramvaiele, autobuzele şi taxiurile să circule pe linia de tramvai şi nimeni altcineva. În Nicolina, pot să vin pe zece benzi, tot mă blochez în Podu Roş. Noi trebuie să luăm, la un moment dat, decizia de a schimba tot sistemul de circulaţie din Podu Roş„, a spus Radu Botez.

Viceprimarul este un adept al ideii că sensurile giratorii fragmentează circulaţia rutieră, subliniind că acestea îşi dovedesc utilitatea în zone cu trafic echilibrat, nu în zone cu trafic intens. Edilul a amintit şi de proiectul celor două pasaje supraterane, în lungul Splaiurilor, dar a subliniat că nu există încă un aviz pentru realizarea lor de la Comisia de monumente. Ideea unui pasaj suprateran este vehiculată, mai nou, şi pentru intersecţia din Podul de Fier dinspre str. Cucu pe direcţia aeroportului, dar proiectul este încă într-o fază incipientă. „Nu putem crea străzi noi, CFR nu ne dă linii, nu putem să creăm străzi decât în zone marginale, vom crea, sper, două străzi în Bucium, care să aibă descărcare în drumul Trei Fântâni. În Păcurari, tot blocajul se produce din cauza faptului că toată lumea îşi duce copiii cu maşina la şcolile din Copou, iar blocajul apare la intersecţia unde se virează la stânga spre Negruzzi (zona AMRS, n.r.). Dacă vă aşezaţi după intersecţie, veţi vedea că se circulă fluent, inclusiv prin pasajul Eminescu“, a menţionat Botez.

Despre problemele din intersecţiile cu semafoare, viceprimarul afirmă că nu mai pot fi schimbaţi timpii de semaforizare întrucât cozile sunt la fel de mari peste tot şi sunt mai mari „decât poate să vadă sistemul de management al traficului“. „Eu sper ca, în câteva săptămâni, să nu se mai circule prin faţa Teatrului Naţional. La orele 16.30 – 17.00, este blocată strada de oameni care nu vor decât să scurteze de la Moldova şi până la Fundaţie, în loc să meargă pe străzile mari consideră că aceasta este o scurtătură“, a mai spus viceprimarul.  Frecventele blocaje în circulaţia din oraş îi determină pe unii şoferi să afirme că Iaşul are cel mai problematic trafic din ţară, după Bucureşti. 

 

 

Comentarii