Urmează un calvar rutier ce n-a văzut Iaşul. Doi ani de şantier pe cea mai sensibilă zonă de trafic: şoseaua Bucium

marți, 30 mai 2023, 01:50
4 MIN
 Urmează un calvar rutier ce n-a văzut Iaşul. Doi ani de şantier pe cea mai sensibilă zonă de trafic: şoseaua Bucium

Modernizarea şos. Bucium şi a pasajului Socola înseamnă aproape doi ani de şantier în una dintre cele mai aglomerate zone de trafic din oraş. Principalul constructor care se va ocupa de ambele proiecte este Conest, la fel ca multe alte proiecte locale de infrastructură.

Primarul Mihai Chirica a anunţat ieri că lucrările vor începe în această săptămână.

„Nu vom întrerupe circulaţia, nu ne putem permite, şi nu avem nici capacitatea de deviere pe alte străzi pentru că nu există”, a completat edilul. Într-adevăr, aceasta este şi problema majoră pe care locuitorii din Bucium, şi nu numai, o invocă de mulţi ani: lipsa unei alternative de a ajunge în centrul oraşului.

Acum circa trei ani, Primăria a comandat un studiu pentru o nouă stradă spre Trei Fântâni şi, mai departe, spre bld. Virgil Săhleanu, dar proiectul a rămas la stadiul de idee.

În schimb, lucrările de pe şos. Bucium vor aduce cu siguranţă restricţii pe această şosea, circulaţia urmând a fi deviată pe alte benzi decât pe cele pe care se va interveni. În paralel, Primăria are în desfăşurare licitaţia pentru livrarea a 240 de stâlpi care vor fi montaţi în lungul şos. Bucium. În total, investiţia pentru reabilitarea pasajului şi şoselei ajunge la circa 62 milioane lei.

Timp de execuţie: 19 luni

Contractul pentru modernizarea şos. Bucium a fost semnat de Primărie în august 2022 cu Conest. În schimb, autorizaţia de construire a fost eliberată abia în martie 2023 şi, zilele trecute, a venit avizul Poliţiei Rutiere pentru demararea lucrărilor. În acest context a făcut primarul Chirica anunţul de ieri. În plus, pe 12 mai, Primăria a atribuit licitaţia privind refacerea pasajului Socola.

Potrivit informaţiilor disponibile în sistemul naţional de achiziţii publice, deocamdată nu a fost semnat contractul. În schimb, câştigătorul este cunoscut, fiind vorba despre un singur ofertant: o asociere formată din Conest şi Arcada Company.

Ultima companie menţionată este cel mai mare constructor din Galaţi, firmă specializată în realizarea de poduri şi tunele. Arcada face parte şi din asocierea care va construi metroul din Cluj, contract semnat zilele trecute.

Revenind la zona Bucium, odată ce vor începe lucrările pe cei 3,4 km de drum, termenul de execuţie este de 19 luni. „În această săptămână încep lucrările pe şos. Bucium, până la Vultur (zona intersecţiei cu str. Păun, n.r.), paralel cu lucrările de pe pasajul Socola”, a declarat ieri primarul.

Şoseaua are patru benzi de circulaţie, dar o lăţime variabilă, respectiv între 11 şi 14 metri, cu trotuare parţial amenajate (pavate). Toţi stâlpii vor fi înlocuiţi (licitaţie distinctă cu termen de ofertare pe 9 iunie), iar, acolo unde este posibil, vor fi făcute supralărgiri ale carosabilului.

Proiectul prevede şi reabilitarea podului Bucium, care asigură continuitatea şoselei peste cursul de apă Vămăşoaia: podul are o lungime de 19 metri şi o lăţime de 20 metri.

Buciumul, în centrul atenţiei în plenul CL

Anunţul privind începerea lucrărilor pe şos. Bucium a fost făcut în cadrul şedinţei Consiliului Local (CL). Problemele din această zonă au făcut obiectul dezbaterilor încă din debutul reuniunii: un grup de cetăţeni a cerut asfalt, apă şi canalizare pe străzi din zonă (Plopii fără Soţ, Păun, Grigore T. Popa etc.).

La un moment dat, între aceştia şi un consilier local (Cornelia Ciornia, PMP) a izbucnit un conflict cu schimb de replici, după ce consilierul a sugerat că intervenţia cetăţenilor în plen ar fi fost motivată şi încurajată politic de USR.

Aprobarea unor planuri urbanistice zonale a fost, de asemenea, un prilej pentru ca Buciumul să capteze atenţia consilierilor. Surpriza a fost respingerea proiectului privind construirea unui hipermarket Penny, peste stradă de Lidl.

După o bâlbâială în plen legată de înregistrarea sau nu a unor completări aduse propunerii, proiectul a fost supus la vot, dar a întrunit doar 13 voturi (ale alianţei PNL-PMP), un număr insuficient pentru adoptare.

În schimb, a fost aprobat un proiect imobiliar lângă Pădurea Căpriţa: aproape 100 de vile pe un teren cu o suprafaţă de 5,6 hectare. Principalul investitor implicat în acest proiect este omul de afaceri Ovidiu Petrache, de la firma Rulouri de Gazon SRL. 

Comentarii