VIAȚA DE ASOCIAȚIE (31): Veniturile și cheltuielile Asociației (I)

sâmbătă, 29 august 2020, 09:00
4 MIN
 VIAȚA DE ASOCIAȚIE (31): Veniturile și cheltuielile Asociației (I)

Veniturile și cheltuielile asociației de proprietari sunt elemente contabile care exprimă rezultatul activității economico-financiare a acesteia și și sunt în strânsă legătură cu:

anul fiscal și exercițiul financiar al asociației de proprietari este cel calendaristic, în intervalul 1 ianuarie-31 decembrie. (art. 71 (1) din lege)

veniturile asociației obținute din „exploatarea proprietății comune, inclusiv veniturile din dobânzi bancare, aparțin asociației de proprietari” și alimentează numai fondul de reparații al acestuia. (art. 70 (1) și (2) din lege)

Lista veniturilor și cheltuielilor asociației se prezintă semestrial, sub formă de raport, afișat la avizierul asociației și evidențiat în registrul unic de venituri și cheltuieli.

excedentele anuale rezultate din execuția bugetelor de venituri și cheltuieli, rămase neutilizate la finele exercițiului bugetar, se reportează în anul următor cu aceeași destinație.

Fondurile asociației de proprietari

A. Fondul de rulment: obligativitatea constituirii fondului de rulment este determinată de nevoia de a achita la timp debitele către furnizorii de utilități și servicii publice.

Destinația fondului de rulment este, în mod exclusiv, de a asigura sumele necesare pentru plățile curente.

Stabilirea, constituirea și alimentarea fondului de rulment se face în modul următor:

• se ia ca bază de calcul, conform art. 72 (2) din lege, o sumă egală cu cea care permite acoperirea „cheltuielilor curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice”, mai precis, prin „echivalare cu suma care a fost necesară pentru acoperirea cheltuielilor lunare înregistrate de asociația de proprietari în anul anterior, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflației”. (art. 72 (1) din lege)

La asociațiile de proprietari nou-înființate, cuantumul se stabilește prin aproximarea cu nivelul existent la alte asociații echivalente ca mărime.

• alimentarea fondului de rulment se face prin „plata anticipată a cotei ce revine fiecărui proprietar, potrivit hotărârii adunării generale a asociației; (art. 72 (3) din lege)

• reîntregirea fondului de rulment se face lunar, prin plata sumelor de pe lista de plată”. (art. 72 (3) din lege)

Încasarea fondului de rulment se face pe bază de chitanță nominală emisă în mod separat de către asociație.

Deținerea fondului de rulment se face în contul bancar al asociației (art. 72 (2) din lege)

Restituirea fondului de rulment se face „la transmiterea dreptului de proprietate, dacă prin actele translative de proprietate nu se stipulează altfel”. (art. 72 (5) din lege)

Contravenții și sancțiuni – Dacă fondul de rulment se utilizează cu altă destinație decât cea prevăzută de lege, cel/cei vinovați sunt pasibili de plata unei amenzi între 4.000 – 9.000 lei. (art. 102 lit. l din lege)

B. Fondul de reparații

Obligativitatea constituirii fondului de reparații este determinată de:

• necesități determinate de repararea stricăciunilor ivite la nivel de condominiu la timp și în mod corespunzător;

• obligații cerute de Legea nr, 196/2018 prin art. 71 (2), enumerate în continuare

Destinația fondului de reparații este, conform art. 71 (2) din lege, pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune, respectiv pentru: consolidarea condominiului; reabilitarea termică; creșterea calității ambiental-arhitecturale a construcțiilor; repararea și îmbunătățirea proprietății comune.

Constituirea și alimentarea fondului de reparații, aprobarea încasării și modului de cheltuire se face, conform art. 71 (2) din lege, în felul următor:

• comitetul executiv fundamentează suma anuală necesară pentru constituirea sau completarea fondului;

• propunerea privind cuantumul fondului de reparații se prezintă adunării generale care va decide, prin hotărâre cu privire la acest subiect;

• constituirea și alimentarea fondului se face : anual, în avans, în tranșe lunare egale, prin sume incluse în lista de plată a cheltuielilor asociației de proprietari.

Pentru cei interesați, le aducem la cunoștință faptul că Editura CDIP – București a lansat volumul I din lucrarea Cartea asociației de proprietari. Pentru detalii contactați editura la tel. 0771.785.577

Cei care doresc să ni se adreseze cu teme referitoare la specificul rubricii o pot face pe următoarele căi:

Adresa poștală: b-dul. N. Iorga nr. 35, bl. N1, parter, Iași
E-mail: redactie@ziaruldeiasi.ro; claudiu.raus@ziaruldeiasi.ro
 
Rubrică sponsorizată de S.C. Conex Distribution SA

Comentarii