Adrian Covăsneanu: Proiectele autostrăzilor din Moldova merg cu frâna trasă

joi, 28 aprilie 2022, 01:58
2 MIN
 Adrian Covăsneanu: Proiectele autostrăzilor din Moldova merg cu frâna trasă

Niciun segment din A7 şi A8 nu mai e în termen. Ce întârzieri sunt pe cele două proiecte

 

Toate proiectele de autostradă din Moldova sunt întârziate, constată Adrian Covăsnianu, fostul secretar de stat al Iaşului la Ministerul Transporturilor până anul trecut. Astfel, în ciuda finanţării generoase (3,6 miliarde de euro prin PNRR), a celor patru coridoare europene stabilite pe aici şi a prezenţei investiţiilor în Planul Investiţional 2020-2030, întârzierile pe fiecare tronson sau segment de drum este de până la 8 luni pe A7, respectiv 6 luni pe Autostrada Unirii. Nici drumul expres Tişiţa-Albiţa nu stă mai bine: 8 luni de când studiu de fezabilitate este suspendat.

"Întârzierile sunt de la minim 3 luni (A7 Bacău-Paşcani) până la situaţia catastrofală de pe drumurile expres Tişiţa-Albiţa şi Suceava-Siret unde întârzierile contorizează 8 luni de zile", încadrează Covăsnianu limitele abaterilor de la termenele stabilite.

Cele trei loturi ale segmentului Bacău-Paşcani, de exemplu, riscă să piardă finanţarea prin PNRR pentru că licitaţia pentru execuţie încă nu a demarat. Amintim că A7, Autostrada Moldova, are promisă finanţarea prin PNRR de la Ploieşti până la Paşcani.

Pe A8, tronsonul montan (Tg. Mureş-Tg. Neamţ) este în acelaşi stadiu de mai bine de 6 luni: studiu de fezabilitate în avizare şi calendar de mediu nerespectat – notează Adrian Covăsnianu. Tronsonul "ieşean", Ungheni-Iaşi-Tg. Neamţ are doar 4 luni de întârziere. Deşi studiul de fezabilitate e în lucru, studiile geotehnice au depăşit limitele de timp, traseul încă nu este stabilit, iar procedura obţinerii avizelor de mediu nu a început.

Printre soluţiile propuse de fostul secretar de stat se numără stabilirea unor unităţi de implementare a proiectelor în teritoriu. De exemplu, la Iaşi, pentru A8, la Suceava, pentru A7, la Bacău pentru A13. De asemenea, o soluţie ar fi crearea unor completuri de judecată dedicate soluţionării litigiilor des întâlnite pe parcursul licitaţiilor. "Fără accelerarea investiţiilor, regiunea Moldova riscă să rateze construirea de autostrăzi şi drumuri expres până în 2026, respectiv 2030", avertizează Adrian Covăsnianu.

Comentarii