Autostrada A8 – buget zero: Un nou marş pentru autostrada Iaşi – Tg. Mureş

luni, 04 februarie 2019, 02:50
4 MIN
 Autostrada A8 – buget zero: Un nou marş pentru autostrada Iaşi – Tg. Mureş

Fierbere mare la Bucureşti după excluderea efectivă a Iaşului din bugetul de stat pe 2019. Lipsa cronică a oricăror investiţii în infrastructura rutieră şi în cea sanitară din judeţ a stârnit reacţii dure în acest weekend. Asociaţiile care militează pentru autostrada Iaşi – Târgu Mureş anunţă organizarea unei noi deplasări masive spre Parlament, în momentul în care vor fi dezbătute eventuale amendamente la Legea bugetului. Parlamentarii locali ai opoziţiei – dar şi câţiva din alianţa de guvernare – s-au angajat să formuleze amendamente comune pentru susţinerea proiectelor din regiune, în special cel privind alocarea de bani pentru studiile necesare autostrăzii. Legea Autostrăzii A8 a fost adoptată în Parlament la finele anului trecut, iar aici se prevede explicit că Guvernul va trebui să aloce bani pentru demararea proiectului.

„Ne organizăm pentru o plecare masivă la Bucureşti în această săptămână! Mergem să susţinem interesul regiunii Moldova. Mergem să susţinem amendamentele la legea bugetului pentru finanţarea autostrăzii Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş. Cei care doresc să se alăture grupului ne pot scrie pe adresa de e-mail autostradaa8@gmail.com sau direct pe pagina de facebook «Împreună pentru A8»“. Este mesajul care anunţă prima reacţie practică de după publicarea proiectului legii bugetului pe 2019 – cel mai sărac în investiţii pentru Moldova din ultimii 30 de ani; de altfel, criticile şi protestele vehemente în faţa continuării politicii de marginalizare a Iaşului şi Moldovei atunci când vine vorba de investiţii în infrastructura de orice fel. Asociaţia „Moldova se dezvoltă“ – din care fac parte primarul Iaşului, al Romanului, cei din Suceava, Piatra Neamţ şi Botoşani, precum şi cei din Câmpulung Moldovenesc şi Vatra Dornei – au cerut celorlalţi primari şi parlamentarilor „să pună presiune pe Guvern şi să amendeze proiectul Legii bugetului de stat pe 2019“.

Pe un ton mai tranşant, deputatul Petru Movilă (PMP) a remarcat că Legea Autostrăzii Unirii, al cărei iniţiator este, nici nu a fost luată în calcul la alcătuirea acestui proiect. Amintim că, deşi fostul ministru al Transporturilor şi conducerea CNAIR au promis lansarea procedurilor de licitaţie în decembrie trecut pentru studiile tehnice ale A8, acest lucru nu s-a mai întâmplat. Parlamentarul ieşean a anunţat că, astăzi, aleşii judeţului vor discuta asupra unor amendamente comune pe care să le susţină la dezbaterile pe legea bugetului de stat. Movilă a invocat poziţiile unor colegi de la PSD Iaşi (Silviu Macovei, Vasilică Toma, Victorel Lupu) şi de la ALDE (Varujan Vosganian), care au anunţat că nu vor susţine proiectul fără alocări pentru A8. Deputatul PMP a mers mai departe, precizând că, dacă proiectul va ajunge totuşi la promulgare fără „o filă distinctă pentru autostrada Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş, pentru că există o lege în acest sens“, îi va cere preşedintelui să o conteste la CCR, pentru că ignorarea unei legi este de neacceptat. El a adăugat că şi alte obiective vor fi vizate de amendamente: şoseaua de centură (pentru care s-au alocat doar 200.000 de lei pentru reparaţii), Spitalul Regional de Urgenţă („de ce nu încep lucrările cu finanţarea de 50 de milioane de euro pusă deja la dispoziţie de Comisia Europeană?“), refacerea Institutului de Boli Cardiovasculare şi Sala Polivalentă. Pentru aceasta din urmă, Petru Movilă a întrebat ironic ce proiect vor susţine parlamentarii ieşeni: al CJ sau al Primăriei?

Promisiuni în loc de finanţare

Amintim că, la sfârşitul săptămânii trecute, după publicarea proiectului legii bugetului de stat pe 2019, – care, pentru infrastructura judeţului Iaşi, conţine doar o alocare bugetară pentru modernizarea căii ferate dintre cele două municipii şi una pentru studiul de fezabilitate necesar podului peste Prut de la Ungheni -, preşedintele CJ, Maricel Popa, a dat asigurări că sunt bani, inclusiv pentru infrastructura rutieră şi pentru cea sanitară.

La rândul lui, Ovidiu Laicu, directorul Regionalei de drumuri naţionale, a susţinut că există „promisiunea prinderii în buget a unor credite bugetare în valoare de 9 milioane lei şi credite de angajament în valoare de 37 milioane de lei“ pentru A8. El i-a ironizat atât pe cei din alianţele civice pro-autostradă, cât şi pe cei din opoziţie că „instigă cetăţenii la revolte de stradă, total neconstructiv pentru cineva care susţine că apără dezvoltarea Moldovei“, respectiv că „au fost timp de zece ani la guvernare, chiar cu miniştri ieşeni care nu au ridicat un pai pentru autostrada spre Ardeal“. Deşi proiectul legii bugetului aruncă orice demers pentru A8 în anul 2022, Ovidiu Laicu a reluat paşii procedurali pentru actualizarea studiului de fezabilitate pentru A8, inclusiv cu lansarea licitaţiei în decembrie 2018. Licitaţie care nu a mai avut loc.

Mâine este singura zi în care parlamentarii pot să depună amendamente pentru viitoarea lege a bugetului naţional. Urmează dezbaterile şi votul pe fiecare propunere. Votul final ar putea fi dat chiar la sfârşitul săptămânii sau, dacă discuţiile se vor prelungi, spre sfârşitul acestei luni. 

 

 

Comentarii