Cum va arăta tunelul rutier din faţa Palatului Culturii, pe sub Anastasie Panu? Termen de execuţie: 2 ani jumătate
Primăria ieşeană a lansat, la finele săptămânii trecute, prima licitaţie pentru extinderea pietonalului Ştefan cel Mare spre Palatul Culturii, până la Palas, printr-un pasaj subteran. Termenul lucrării pentru acest tunel de 70 de metri ar urma să fie de 30 de luni de la start. Durata mare de timp nu se justifică decât prin eventuale descoperiri arheologice, pentru că la execuţie este prevăzut un termen de 6 luni. Linia de tramvai va fi mutată integral pe strada A. Panu. Cu tot cu rampele de acces în pasaj, lungimea va ajunge la 340 de metri.
Un prim pas decisiv pentru extinderea pietonalului Ştefan cel Mare spre Palatul Culturii a fost făcut ieri. Primăria a lansat licitaţia de proiectare şi execuţie a pasajului subteran între străzile Panu şi Palat, o investiţie estimată la aproape 30 milioane lei. Durata lucrărilor afişată de municipalitate este controversată (30 luni) în condiţiile în care în studiul de fezabilitate sunt estimate 2 luni pentru proiectare şi 6 luni pentru execuţie. Pasajul va avea câte două benzi pe sens, iar benzile de lângă axul străzii vor avea calea de rulare pentru tramvaie.
O necunoscută rămâne ce vestigii vor fi descoperite în subteran, având în vedere că amplasamentul se află „chiar în nucleul de început al oraşului sec. XIV-XV”, după cum se menţionează în avizul Comisiei de monumente istorice. La doi paşi de viitorul pasaj au fost deja identificate unele vestigii care trebuie puse în valoare în cadrul proiectului de extindere a Palas. În ce măsură descoperirile arheologice vor întârzia lucrările este greu de estimat acum, dar cazul pasajului subteran de la Hala Centrală a arătat că acest lucru poate fi un factor important de risc.
Piaţa Palatului va fi complet reamenajată
Un efect al construirii pasajului Panu va fi extinderea pietonalului spre Palatul Culturii. De asemenea, relocarea căii de rulare a tramvaielor va duce şi la eliminarea traficului auto din faţa Palatului şi, implicit, a parcării. Din punct de vedere tehnic, pasajul va avea o lungime de 70 metri cu o lăţime de 15 metri, în timp ce rampele de acces vor avea 120 metri (dinspre str. Panu) şi, respectiv, 150 metri (dinspre str. Palat). Rampa de intrare în pasaj, dinspre str. Panu, va fi în dreptul Casei Dosoftei (înainte de actuala trecere pentru pietoni), iar rampa de ieşire pe str. Palat va fi după cealaltă trecere pentru pietoni. Lucrările vor afecta un tronson de 450 metri din actuala infrastructură, iar noua linie de tramvai va avea o lungime de 865 metri.
Alte modificări propuse în proiect vizează eliminarea intersecţiei semaforizate (inclusiv trecerile pentru pietoni), iar de pe str. Achim Stoia traficul va fi direcţionat obligatoriu la dreapta. Pentru a face loc pasajului, constructorul va trebui să devieze unele reţele de utilităţi gestionate de ApaVital, Delgaz (electricitate) şi STS (telecomunicaţii speciale). „Lucrările se vor executa pe tronsoane succesive”, se arată în avizul condiţionat pentru proiect eliberat de Comisia de circulaţie, condiţie care urmăreşte ca pasajul să fie construit în cel mai scurt timp posibil. Termenul de execuţie care figurează în documentaţia de licitaţie este de 30 luni. În schimb, în studiul de fezabilitate este estimată o perioadă de 2 luni pentru proiectare şi 6 luni pentru execuţie. Pe str. Panu se vor asigura staţii de transport public pe ambele sensuri, de tip refugiu cu copertină, iar din partea desenată a proiectului rezultă că acestea vor fi amenajate undeva în dreptul actualei staţii de autobuz (pe sensul de mers spre Palat).
Cum va fi rezolvată problema străzii din faţa Prefecturii
Conform studiului de fezabilitate, str. Achim Stoia este prea aproape de intrarea în pasajul subteran şi necesită mai multe lucrări de reamenajare. În primul rând, de pe str. Panu se va păstra relaţia de dreapta către str. Stoia urmând a fi realizat un zid de sprijin. „Banda de dreapta va păstra cota actuală, dar va fi translatată către clădiri, ocupând aprox. 2 metri din trotuarul aferent str. Panu. Str. Stoia va fi amenajată cu 2 benzi de circulaţie, câte una pentru fiecare sens, în loc de 3 benzi cât are momentan.
Acest aspect este dictat de necesitatea amplasării unui zid de sprijin între sensurile de mers”, se precizează în studiu. Astfel, se arată în document, intrarea în pasaj, dinspre str. Stoia, va fi realizată cu o coborâre pe lângă zidul de sprijin şi o relaţie de obligatoriu la dreapta. Nu în ultimul rând, accesul în parcarea Palatului Administrativ va fi reorganizată întrucât actuala ieşirea din parcare va fi în dreptul zidului de sprijin. Potrivit anunţului de licitaţie, valoarea contractului de proiectare şi execuţie a fost estimată la 24 milioane lei (fără TVA), iar firmele interesate pot depune oferte cel târziu pe 22 august.
Publicitate și alte recomandări video