IMPORTANT: Scenariile de începere a școlii la fiecare liceu de renume din Iași

miercuri, 26 august 2020, 02:02
8 MIN
 IMPORTANT: Scenariile de începere a școlii la fiecare liceu de renume din Iași

Cea mai agreată variantă ar fi o combinaţie între prezenţa la şcoală şi cursuri online. Scenariul „galben” presupune ca preşcolarii, clasele primare şi elevii din an terminal să meargă la şcoală. Liceul de Informatică ar aplica scenariul „verde”, dar ar avea nevoie de bani în plus pentru personal. Totul depinde de situaţia epidemiologică din 7 septembrie. Dacă numărul infectărilor va creşte, directorii şcolilor consideră că se va merge pe scenariul „roşu”, adică şcoala online

Chiar dacă începerea anului şcolar se apropie vertiginos, iar luna septembrie începe peste câteva zile, elevii şi părinţii acestora nu ştiu încă cum se vor desfăşura orele. Totodată, directorii unităţilor şcolare nu pot decât să estimeze cum vor începe şcoala şi încearcă să găsească cât mai multe variante care să le permită atât desfăşurarea cât mai aproape de normalitate a orelor, să păstreze siguranţa cadrelor didactice şi a elevilor, dar şi calitatea actului educaţional să nu scadă.

Ministerul Sănătăţii a publicat la mijlocul acestei luni ordinul cu normele sanitare pe care ar trebui să le respecte şcolile pentru începutul anului şcolar, dar şi cele trei scenarii posibile în care se pot încadra şcolile, în funcţie de situaţia epidemiologică de la 7 septembrie, dar şi resursele educaţionale, populaţia şcolară şi resursa educaţională. Astfel, chiar dacă numărul de cazuri la mia de locuitori ar permite şcolilor din Municipiul Iaşi să se încadreze în primul scenariu, cel în care toţi elevii pot veni la şcoală, având în vedere numărul mare de elevi şi spaţiul limitat, majoritatea şcolilor din oraş vor intra direct în scenariul al II-lea, cel în care doar preşcolarii, clasele primare şi elevii din an terminal vin la şcoală. Totodată, şcolile iau în calcul şi o creştere a numărul de cazuri de Covid, ceea ce i-ar obliga să ţină toate orele în mediul online.

Conducerea Colegiului „Racoviţă” ia în considerare şi alte scenarii decât cele propuse

„Iniţial, pe 11 august, când ni s-a solicitat să realizăm un raport de către Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi, noi am zis că ne încadrăm în scenariul «roşu», adică exclusiv cu ore online. Având în vedere însă situaţia epidemiologică din acest moment, cred că ne vom încadra în scenariul hibrid, cel în care elevii vor veni la şcoală prin rotaţie. Noi analizăm mai multe scenarii, avem în calcul, dacă ni se va permite, să aducem elevii din an terminal pentru disciplinele de examen, iar orele să se desfăşoare în Sala de festivităţi, unde se poate păstra distanţa fizică dintre elevi. De asemenea, luăm în calcul realizarea unor module de două ore, pentru ca elevii să fie cât mai câştigaţi la fiecare venire la şcoală”, explică prof. Mihaela Gotcu, directorul Colegiului Naţional „Emil Racoviţă”.

Cadrul didactic explică faptul că a fost realizat deja un sondaj de opinie în care s-a cerut şi părerea părinţilor, însă cadrul didactic subliniază că acesta a fost realizat pe o perioadă scurtă de timp şi nu toţi părinţii au reuşit să îşi exprime opinia. „Noi aşteptăm 1 septembrie şi vom discuta opţiunile pe care le avem împreună cu profesorii, în cadrul Consiliului profesoral, cu Asociaţia de părinţi, iar prin intermediul diriginţilor vom cere şi opinia părinţilor. Noi ne dorim să începem anul şcolar cât mai aproape de normalitate, însă cu păstrarea măsurilor de siguranţă în vigoare. Totodată, trebuie să avem în vedere şi păstrarea calităţii actului educaţional, iar în cazul orelor care se desfăşoară exclusiv online acest lucru este mult mai greu de realizat. Vrem să păstrăm standardele educaţionale şi rezultatele de care am dat dovadă până acum, însă fără a pune în pericol sănătatea elevilor noştri, a părinţilor şi, evident, a cadrelor didactice, resursa noastră educaţională”, a adăugat directorul.

Totodată, prof. Mihaela Gotcu subliniază faptul că, în cazul în care situaţia o va cere, unitatea şcolară are toată aparatura necesară pentru a desfăşura orele online.

La „Eminescu” prezenţa tuturor elevilor la şcoală ar fi foarte greu de realizat

Şi în cazul Colegiului Naţional „Mihai Eminescu” cel mai probabil scenariu vehiculat este cel al orelor mixte. Directorul unităţii, prof. Gabriela Săndulescu, precizează faptul că de dorit ar fi scenariul „verde”, dar având în vedere situaţia epidemiologică actuală acest lucru este puţin probabil să se întâmple. „Deocamdată, la acest moment şi cu datele actuale, este posibil să începem şcoala în varianta mixtă, cu o parte dintre elevi la clasă şi cealaltă parte urmând cursurile online. Şcoala noastră s-a pregătit pentru toate variantele şi avem în vedere în principal siguranţa elevilor şi profesorilor noştri, indiferent ce se va decide în final”, a menţionat directorul unităţii.

În ceea ce priveşte alte scenarii sau variante de lucru, Gabriela Săndulescu a precizat că şi varianta de module de câte două ore în cazul obiectelor de examen este posibilă, având în vedere că se poate realiza acest lucru atunci când se stabileşte orarul elevilor, subliniind totodată că este importantă organizarea internă a fiecărei unităţi şcolare în aceste condiţii. Cu toate acestea, prezenţa fizică a tuturor elevilor la şcoală, în afara celor din an terminal, este foarte greu de realizat, având în vedere că şcoala nu dispune de săli suficient de mari. De asemenea, directorul unităţii precizează că o parte dintre resursele informatice necesare există deja la nivelul şcolii, urmând ca celelalte să ajungă în perioada următoare prin Inspectoratul Şcolar Judeţean, resurse pentru care au fost deja alocaţi bani în cadrul Consiliului Local Iaşi.

Liceul „Moisil” ar putea ţine ore la şcoală cu toţi elevii, însă e nevoie de mai mulţi bani

Conducerea Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iaşi precizează că, conform calculelor realizate, ar putea să intre în scenariul verde, dar acest lucru ar presupune atât o suplimentare a normelor personalului didactic, cât şi a celui nedidactic şi auxiliar. Mai exact, în acest scenariu elevii ar trebui să înveţe atât dimineaţă, cât şi după-amiază, în grupe, iar cadrele didactice ar trebui să lucreze suplimentar şi să realizeze două planuri de lecţie pentru fiecare clasă. În plus, şi personalul nedidactic, cel care se ocupă de dezinfecţia spaţiilor, ar rămâne suplimentar la şcoală. Pentru ca acest scenariu să fie viabil este însă nevoie de o suplimentare a bugetului.

„Considerăm că cel mai viabil scenariu în acest moment şi cel mai realist din punctul de vedere al costurilor este scenariul galben. Noi am făcut un calcul şi ne-am încadrat în scenariul verde din punctul de vedere al infrastructurii, însă este nevoie de o suplimentare a bugetului. Realist, cu respectarea măsurilor de distanţare, în fiecare clasă încap maximum 20 de elevi. Prin urmare, proabil ne vom afla în scenariu galben, în care jumătate de clasă va învăţa timp de două săptămâni la şcoală, iar colegii lor din faţa calculatorului, urmând ca apoi să facă rocadă”, explică prof. Cristina Timofte, directorul Liceului „Moisil”.

Cadrul didactic explică şi faptul că, în cazul în care situaţia o cere, vor putea fi realizate cu succes ore şi exclusiv online, în semestrul al II-lea al anului şcolar trecut profesorii susţinând cursuri online încă de la începutul pandemiei datorită sprijinului oferit de către profesorii de informatică.

„Noi ne desfăşurăm cu succes activitatea online, cu lecţii sincron, dar şi asincron. Şedinţele cu părinţii le-am desfăşurat online, întâlnirile ad-hoc ale corpului profesoral se desfăşoară foarte uşor în acest mod. Şi cursul festiv de final de an l-am desfăşurat online. Ne dorim însă să găsim totuşi o soluţie pentru elevii care abia au intrat în colectivul şcolar, pentru cei din clasa a V-a şi a IX-a, pentru a-şi putea cunoaşte colegii şi profesorii”, a adăugat directorul, care a precizat că în găsirea acestor soluţii, dar şi pentru rezolvarea altor neclarităţi a existat în permanenţă o bună colaborare atât cu reprezentanţii părinţilor, dar şi cu cei ai Direcţiei de Sănătate Publică Iaşi.

Totodată, Cristina Timofte a ţinut să sublinieze faptul că principalul aspect pe care îl au în vedere este sănătatea elevilor, adăugând totodată că şi cea a profesorilor este la fel de importantă, având în vedere că îmbolnăvirea unui cadru didactic ar duce automat la imposibilitatea de a fi susţinută acea oră pentru măcar două săptămâni.

Colegiul „Negruzzi”, de asemenea în scenariul galben

La fel ca şi în cazul celorlalte licee, şi conducerea Colegiului Naţional „Costache Negruzzi” consideră că varianta cea mai viabilă este cea în care elevii vor veni la şcoală în serii, adică o parte dintre elevi urmând să participe fizic la ore, iar cealaltă parte să asiste la ore din faţa calculatorului. Excepţie de la această regulă vor face doar elevii din clasele terminale, adică cei din clasa a VIII-a şi a XII-a, conform recomandărilor făcute de către Ministerul Sănătăţii.

„Având în vedere informaţiile oficiale pe care le avem până în acest moment şi analizele pe care le realizăm la nivelul şcolii noastre, varianta pe care o putem lua în calcul este cea care prevede prezenţa zilnică integrală a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, concomitent cu prezenţa parţială pentru elevii din clasele V-VII şi IX-XI, prin rotaţie”, explică prof. Elvira Rotundu, directorul Colegiului „Negruzzi.

Astfel, adaugă cadrul didactic, o jumătate de clasă ar urma să fie prezentă la şcoală timp de două săptămâni, iar cealaltă jumătate va participa la activităţile online, urmând ca la finalul perioadei de două săptămâni elevii să facă rocadă. 

Comentarii