Ministerul Sănătăţii condamnă politica de achiziţii publice de la Spitalul „Sf. Spiridon” într-un raport devastator

luni, 03 octombrie 2022, 01:50
6 MIN
 Ministerul Sănătăţii condamnă politica de achiziţii publice de la Spitalul „Sf. Spiridon” într-un raport devastator

 „Ziarul de Iaşi” a intrat în posesia raportului preliminar de audit realizat de către Corpul de control al Ministerului Sănătăţii la Spitalul „Sf. Spiridon” din Iaşi, după scandalul lipsei de medicamente şi problemele cu achiziţiile din acest punct de vedere, despre care a scris şi publicaţia noastră în iulie 2022.

Echipa de audit de la Ministerul Sănătăţii confirmă majoritatea faptelor relatate la momentul respectiv de către avertizorii din spital: există probleme cu continuitatea şi cu existenţa stocurilor de medicamente, iar activitatea angajaţilor de la serviciul de achiziţii publice a lăsat de dorit atât în privinţa procedurilor interne, cât şi în capacitatea de a gestiona proceduri ample de achiziţii.

Corpul de control aruncă un ochi critic şi asupra managementului unităţii medicale, spunând că activitatea în achiziţii publice trebuia să fie mai bine urmărită de către managerul „Sf. Spiridon”, chirurgul Dan Timofte, şi precizează că multe dintre neregulile descoperite sunt cauze pentru ca, în baza legii, Consiliul de Administraţie să solicite desfacerea contractului de muncă al acestuia. Raportul este însă unul preliminar, corpul de control aşteptând răspunsurile unităţii medicale pe chestiunile punctuale identificate, urmând a transmite o evaluarea finală, ulterior, către spital.

Concluzia ştiută dinaintea controlului: departamentul de achiziţii publice din spital, la pământ

În ceea ce priveşte problemele cu achiziţiile publice, acestea încep de la chestiuni elementare: spre exemplu, sunt probleme cu referatele de necesitate, document obligatoriu în orice achiziţie, care să argumenteze necesitatea demarării unei astfel de proceduri. Conform raportului, referatele consultate aveau o mulţime de nereguli: erau întocmite sumar, nu era justificată necesitatea şi oportunitatea achiziţiei publice, unele coduri CPV (care denumesc achiziţiile în SEAP) au fost trecute eronat.

Lipsesc documente structurale, precum Programul Anual al Achiziţiilor Publice, care nu este nici actualizat, nici încărcat în platforma Ministerului Sănătăţii, iar unele contracte nu au documente justificative sau pentru semnarea lor nu s-au respectat întocmai paşii legali. Au fost depistate chiar unele contracte care nu au fost semnate de prestator, altele de furnizor, unele fără valoarea totală a contractului, ci doar cu tariful / pe zi (în cazul închirierii unor containere). În ceea ce priveşte achiziţia de medicamente, în proiectul de raport al Ministerului Sănătăţii se menţionează faptul că în anii 2020 şi 2021 doar trei secţii au avut referate de necesitate pentru achiziţia de medicamente, iar la nivelul Comisiei medicamentului nu a fost găsită o fundamentare temeinică pentru cumpărarea de medicamente pe parcursul unui an bugetar.

„În urma discuţiilor purtate cu conducerea instituţiei şi cu farmacistul şef din spital, în sensul dacă există eventual lunar vreo fundamentare privind necesarul de medicamente ce ar trebui achiziţionate şi urmărite în acest sens, răspunsul a fost negativ. Pe parcursul intervenţiei la faţa locului au fost semnalate şi aduse la cunoştinţa echipei de audit diverse situaţii existente în prezent de neasigurare continuă a stocurilor de medicamente şi nu numai (ex. materiale sanitare, reactivi) pentru diverse secţii ale spitalului, de către salariaţi ai acestora. Urmare a discuţiei purtate cu farmacistul şef din spital cu privire la aceste probleme semnalate, acesta a confirmat lipsa în prezent a medicamentelor sau a materialelor sanitare în cauză”, au precizat evaluatorii.

Cel mai grav aspect: nu există stocuri de urgenţă de medicamente

Raportul lor a confirmat şi situaţia de fapt prezentată de publicaţia noastră încă din luna iulie: mai multe contracte pentru achiziţia de medicamente au fost nefinalizate sau anulate de către furnizori, iar alţii pur şi simplu nu au livrat cantităţile la care s-au angajat în urmă câştigătorii licitaţiei. Una dintre cele mai grave concluzii de etapă ale raportului vorbeşte despre faptul că unitatea medicală nu a făcut tot ce s-a putut pentru asigurarea unor stocuri tampon de medicamente, fapt esenţial pentru un spital de urgenţă.

„În consecinţă s-a constatat că, în prezent, la nivelul spitalului, nu este asigurată organizarea stocurilor (de medicamente, materiale sanitare, reactivi etc.) în aşa fel încât permanent să existe un stoc de urgenţă, «tampon», de asemenea nu se identifică o conştientizare a caracterului de obligativitate a asigurării acestor stocuri «tampon» într-o unitate sanitară cu categorie de urgenţă. Se poate concluziona că nu s-a acordat suficient importanţa cuvenită de către factorii responsabili enunţaţi mai sus în ceea ce priveşte asigurarea stocurilor de medicamente sau cel puţin a unui stoc de urgenţă, «tampon», a caracterului de obligativitate a asigurării acestor stocuri într-o unitate sanitară cu categorie de urgenţă”, se precizează în raport.

De altfel, problemele legate cu angajaţii şi departamentul de achiziţii publice de la Spitalul „Sf. Spiridon” nu sunt noi: o misiune de audit public intern realizată de Ministerul Sănătăţii în 2018 a remarcat probleme existente şi a recomandat reorganizarea activităţii de achiziţii publice, iar recomandările făcute atunci nu au fost implementate nici până astăzi. De altfel, Corpul de control al ministerului a făcut recomandări similare din nou. „Reorganizarea cu celeritate de către conducerea spitalului – respectiv consiliul de administraţie şi comitetul director – a întregii activităţi a Serviciului Achiziţii Publice, Contractare în sensul îndeplinirii responsabile a atribuţiilor de serviciu de către toţi salariaţii structurii cu scopul îndeplinirii obiectivelor generale şi specifice ale acesteia cum ar fi asigurarea fundamentării necesarului, respectiv derularea în condiţii optime a tuturor procedurilor de achiziţii publice”, se precizează în raport.

Conducerea spitalului comentează doar după realizarea raportului final

Am solicitat un punct de vedere şi conducerii unităţii medicale, pentru a comenta concluziile acestui raport. Managerul unităţii medicale, chirurgul Dan Timofte, a explicat că nu poate da puncte de vedere cu privire la aspectele particulare din raport, fiindcă nu a fost încă definitivat raportul final. Managerul a spus că, momentan, spitalul se află în perioada legală de 15 zile de la primirea proiectului de raport de audit, în care poate aduce obiecţiuni cu privire la aspectele semnalate şi puncte de vedere, putând chiar să solicite Ministerului Sănătăţii „o reuniune de conciliere”.

„Acest proiect circulă neoficial pentru că nici spitalul, nici Ministerul Sănătăţii, nu a comunicat către presă proiectul preliminar. Există două variante de proiect, Ministerul Sănătăţii revenind cu o a doua variantă de proiect, astfel încât este posibil să fiţi în posesia neautorizată a unei variante de proiect de audit pe care auditorii nu o mai susţin. În consecinţă, puteţi scrie despre subiecte pe care nici Ministerul Sănătăţii nu le mai susţine. Nu pot da puncte de vedere până la primirea raportului final”, a declarat Dan Timofte.

În ediţia de mâine, „Ziarul de Iaşi” va prezenta aspectele remarcate ca fiind deficiente de către Corpul de control al Ministerului Sănătăţii ce vizează şi alte domenii în afara celor legate de achiziţiile publice, de la sistemul de evaluare al angajaţilor, până la demararea concursurilor pentru şefii de secţie.

Cititi si: Criză inadmisibilă de medicamente elementare la cel mai mare spital din Moldova. Controale de la minister şi DSP. Sunt pacienţi care urlă de durere

Comentarii