Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Nebunie la examenul de permis auto. Patru luni de așteptare. Ieșenii fug la Botoșani

GALERIE
coada, permis, iasi
  • coada, permis, iasi
- +

Autorităţile nu reuşesc să rezolve o problemă care creează nemulţumire în rândul celor ce vor să conducă o maşină. Programarea la examen la Iaşi se face după patru luni. În fiecare lună sunt două mii de oameni care aşteaptă să fie examinaţi. Cei care nu trec examenul trebuie să reia şcoala şi apoi să aştepte iar patru luni să le vină rândul. Unii îşi fac mutaţie la Botoşani, unde timpul de aşteptare e la jumătate. Prefectul Bogdan Cojocaru: "Am discutat deja cu şeful serviciului să solicite suplimentarea numărului de posturi pentru partea de examinatori"

 

La sfârşitul anului trecut, în România erau 8,3 milioane de deţinători de permise de conducere. Altfel spus, la fiecare doi locuitori, unul are carnet. Dacă numărul deţinătorilor a crescut de la un an la altul, calvarul obţinerii mult râvnitului document a fost mereu la fel. Înainte de 1990, lista de aşteptare pentru intrarea în Şcoala de Şoferi (una pe judeţ) era lungă şi dura un an de la înscriere până la începerea efectivă a cursurilor şi orelor de conducere. După 1990, numărul instructorilor şi al firmelor de profil a crescut, iar "dopul" s-a mutat la examinatori. Adică la Serviciul permise şi înmatriculări auto, care ţine de Ministerul Afacerilor Interne. Nu contează categoria, rândul e la fel de mare.

Andrei G., proaspăt absolvent de liceu, ar fi vrut să aibă permis odată cu începerea facultăţii, pentru că locuieşte într-o comună limitrofă Iaşului. Ai lui îi luaseră deja o maşină la mâna a doua, dar calculele de acasă nu s-au potrivit cu cele din târg, respectiv cu aglomeraţia de la "Permise".

"Am început şcoala de şoferi la Iaşi în decembrie 2020 şi am terminat-o în februarie. Am fost înscris imediat pentru proba de traseu, dar examenul l-am dat efectiv în luna august. A trebuit să mai iau nişte ore suplimentare, pe banii mei, că aproape uitasem să conduc. Dar am picat", ne-a povestit el. S-a înscris din nou şi a fost programat în luna decembrie "pentru oraş". Încă un set de ore suplimentare de condus, însă un nou eşec.

"Nici nu m-am mai reprogramat", ne-a spus Andrei. "Oricum trebuia să fac şcoala de şoferi din nou, adică alţi 1.500-2.000 de lei. De data asta aş fi luat examenul chiar şi la Iaşi, deşi e un oraş complicat. Dar nu am vrut să mai risc, mai ales că am rude într-un judeţ vecin, unde reprogramările sunt cam la două luni. Mi-am făcut mutaţie şi apoi din nou şcoala acolo, am negociat cu un instructor să fac mai puţine ore, deci bani mai puţini, iar luna viitoare am examenul de oraş", ne-a prezentat el soluţia. Tânărul e mai relaxat: chiar dacă iarăşi ar fi să nu treacă examenul, ştie că va fi reprogramat mai repede.

Două mii de ieşeni la coadă la permise, în fiecare lună

Între timp, în Iaşi "coada" s-a mai scurtat un pic: patru luni de aşteptare, acum, faţă de cinci luni, astă-toamnă. Iar între ieşirea din şcoală şi examen este o lună. Chiar şi aşa, a treia încercare pentru ghinionişti poate să nu mai încapă în acel termen de un an după care cursurile şi orele de conducere trebuie reluate.

"Lunar, în medie, aproximativ 2.500 de persoane se înscriu la proba teoretică şi peste 2.000 de persoane dau proba practică. Numărul actual de examinatori, 8-9 zilnic la categoria B, nu permite creşterea numărului de persoane care să susţină proba practică", ne-a explicat prefectul Bogdan Cojocaru cum stau lucrurile în prezent.

Salvarea vine de la Botoşani

Judeţul vecin la care se referă Andrei este Botoşani. Aici, între reexaminări pot să fie doar 45 de zile. Aşa se face că, anul trecut, de exemplu, un candidat a susţinut proba de traseu de cinci ori. În total, Serviciul permise şi înmatriculări are 15 angajaţi, dintre care 6 sunt examinatori. Două posturi sunt vacante – chiar la examinatori. La fel ca la Iaşi, unde sunt 27 de angajaţi, dintre care 9 examinatori, iar 3 locuri din organigramă sunt vacante, s-a solicitat suplimentarea numărului de examinatori din rândul angajaţilor existenţi. La Iaşi au sosit doi oameni "noi", dar alţi doi tocmai se pensionează.

O dată pe săptămână, joia, se fac examinări şi la Paşcani. La Vaslui, de exemplu, unde sunt încă şi mai puţini angajaţi decât la Botoşani, examinatorii se împart între municipiile Vaslui şi Bârlad.

De altfel, situaţia destul de bună de la Botoşani a atras o "migraţie" a candidaţilor. Mulţi ieşeni – cei mai mulţi din zona Hârlău – au venit aici să susţină examenul pentru obţinerea permisului de conducere.

Criza permiselor duce la corupţie

În februarie 2020, procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Botoşani în colaborare cu ofiţerii Direcţiei Generale Anticorupţie (DGA) au organizat mai multe percheziţii, iar ancheta declanşată atunci a scos la iveală o filieră prin care peste 200 de ieşeni au obţinut permisele de conducere la Botoşani, în baza unor falsuri. Cel care ar fi intermediat mare parte din afacere ar fi fost un instructor auto din Flămânzi. Ieşenii care doreau să obţină permisul de conducere mai repede apelau la el ca să obţină toate documentele necesare pentru completarea dosarului de candidat, până la programarea pentru susţinerea examenului. Iţele duc şi spre unii angajaţi ai Serviciului Public Comunitar pentru Evidenţa Persoanelor de la Flămânzi, oraş în care ieşenii se mutau fictiv pentru a putea susţine examenul la Botoşani. În activitatea infracţională ar fi implicaţi medici şi psihologi din cadrul unor centre medicale de pe raza judeţelor Botoşani şi Suceava, care au eliberat, în fals, în schimbul unor sume de bani, fişe medicale şi avize psihologice necesare constituirii dosarelor de candidat pentru susţinerea examenelor în vederea obţinerii permiselor de conducere.

Soluţiile autorităţilor: candidaţii să se pregătească mai bine, iar personalul de la Permise să fie suplimentat

Subprefectul Marian Grigoraş, în atribuţiile căruia se află activitatea de eliberare a permiselor, spune că situaţia "cozilor" de la Iaşi durează de mai mulţi ani. De vină ar fi, a adăugat el, şi lipsa pregătirii unor candidaţi care ajung astfel în reexaminări.

"Ştim că este un timp mare de aşteptare în cazul probei practice. Este o situaţie care datează de o bună perioadă de timp. Am discutat deja cu şeful serviciului să solicite suplimentarea numărului de posturi pentru partea de examinatori la proba practică. Populaţia judeţului a crescut constant în ultimii ani, iar numărul de angajaţi din cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor nu a fost suplimentat corespunzător, deşi, în cazul obţinerii permisului de conducere, se ţine cont de domiciliu sau reşedinţă. Chiar dacă au mai venit oameni noi în cadrul serviciului, aceştia nu au reuşit decât să acopere posturile eliberate de cei care au plecat", ne-a spus prefectul Bogdan Cojocaru.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri