De Business

Punem punctul pe știi

RO e-Factura la Iaşi: antreprenorii îşi fac grupuri pe Facebook ca să nu înnebunească de-a binelea. „Nu e butonul ăsta, ci altul. Te apucă groaza”

vineri, 02 februarie 2024, 02:50
4 MIN
 RO e-Factura la Iaşi: antreprenorii îşi fac grupuri pe Facebook ca să nu înnebunească de-a binelea. „Nu e butonul ăsta, ci altul. Te apucă groaza”

Tot mai mulţi antreprenori, contabili şi reprezentanţi ai unor companii reclamă probleme după probleme în sistemul de facturare digital. Cum necunoscutele sunt multe, au apărut şi grupuri de Facebook unde se dezbat, aprins, diverse obligaţii, mai mult sau mai puţin clare, legate de înrolarea în sistem.

 

“Am primit mailul cu aprobarea de înrolare în SPV. Ce d**cu fac de aici?” acesta este mesajul sincer al unui antreprenor nedumerit. Mai în glumă, mai în serios, astfel de întrebări sunt la ordinea zilei, pe toate grupurile de Facebook dedicate sistemului digitalizat de facturare RO e-Factura. Fie că vorbim de mici antreprenori, contabili sau de administratorii unor companii, necunoscutele vin din toate direcţiile. La fel şi sfaturile sau problemele întâmpinate.

Experienţa unui antreprenor ieşean

 

De aici spune că s-a inspirat şi Dragoş, un tânăr antreprenor din Iaşi, care conduce o afacere din domeniul comerţului cu amănuntul. Recunoaşte că îi este greu să ţină pasul cu acest sistem de facturare, pentru că necesită timp şi costuri suplimentare pentru semnătura digitală şi formatarea de softuri pe care trebuie să le folosească. “Ideea asta de facturare e normală, că nu doar la noi se aplică. Problema este că în România a venit brusc, şi nu o să funcţioneze bine. Deja se blochează. Trebuia introdusă treptat, zic eu. Eu aşa am văzut pe afară. Chiar am un prieten în Germania unde, la fel, există un sistem digitalizat de facturare. Acolo, s-a introdus mai întâi un sistem de genul ăsta doar pentru firmele cu o cifră mare de afacere, şi abia după câţiva ani se introduce obligaţia şi pentru firmele mici”, ne-a spus Dragoş Terzea, administratorul unei societăţi din Iaşi.

 

„La ANAF mai apare zilnic câte un buton nou”

 

Odată cu sistemul digitalizat de facturare, firmele mici, care obişnuiau să îşi lase gestiunea unui contabil, sunt acum obligate să înveţe administratorii procesul de facturare, care nu poate fi realizat de către persoane din exterior. Există totuşi o perioadă de graţie, pentru firmele care încă nu şi-au digitalizat sistemul de facturare, respectiv 1 aprilie 2024. Asta înseamnă că, deocamdată, cei care nu emit facturi prin sistemul RO e-Factura, nu vor fi sancţionaţi. Ulterior, firmele care nu vor respecta regimul RO e-Factura vor risca amenzi cuprinse între 1.000 şi 5.000 de lei. “Mi-am întrebat contabilul, ce fac, cu ce încep, de unde să iau semnătura asta electronică? Mi-a explicat omul ce a înţeles şi el, dar mă depăşesc informaţiile astea. Am căutat informaţii şi pe site-ul ANAF, dar aici trebuie să intri zilnic, că mai apare câte un buton nou. De exemplu, văd acum- autentificare Ro e-Factura-, unde se pot încărca facturile şi de aici. Nu era butonul ăsta. Deci lucruri noi, în fiecare zi. Te apucă groaza, nu alta! Aşa m-am înscris pe un grup de Facebook cu e-Factura, să mai aflu câte ceva “, a mai povestit antreprenorul.

Nemulţumiri şi în rândul contabililor

 

Nici contabilii nu sunt prea mulţumiţi de noul sistem de facturare şi recunosc că nu funcţionează aşa cum ar trebui. Cel puţin, nu la acest moment. “Cea mai mare problemă este să păzeşti acest SPV, pentru că nu funcţionează tot timpul. Apar mereu lucrări de mentenanţă. Sunt toţi curioşi, nu ştiu încotro să o apuce, dar momentan, până la 1 aprilie, merge în paralel, cu semnătură electronică şi varianta clasică”, a declarat Liliana Grecu, expert contabil. Iar asta nu e tot. În sistemul digital de facturare există încă neclarităţi legate de anumite categorii de antreprenori, mai atrag atenţia contabilii. “De exemplu, la magazinul alimentar, ei doar primesc facturi, nu emit. e-Factura te obligă să trimiţi în 5 zile factura, dar dacă tu nu emiţi, ce să trimiţi? Dar se spune că le trebuie ca să descarce facturile. Sperăm să se îndrepte lucrurile astea”, a mai adăugat sursa citată.

De asemenea, au mai fost semnalate şi probleme legate de respingerea facturii electronice din cauza neactualizării, în timp real, a celor două baze de date, SPV-ANAF, dar şi din cauza modalităţii de scriere a unităţii de măsură din factură sau a localităţii clientului.

Trecând peste aceste dificultăţi şi blocaje, ţineţi cont că sistemul a mai suferit o modificare privind încărcarea facturilor. Dacă până acum trebuia să vă autentificaţi în SPV pentru asta, mai nou, pe site-ul ANAF, s-a creat un buton special, în partea de sus, din dreapta: “Autentificare Ro e-factura”

Comentarii