În ce stadiu sunt proiectele pentru drumurile din Moldova

Situația la zi a autostrăzilor A7 și A8. Ce merge bine și unde sunt probleme

miercuri, 10 martie 2021, 03:03
3 MIN
 Situația la zi a autostrăzilor A7 și A8. Ce merge bine și unde sunt probleme

Pentru autostrada A7 Ploieşti – Paşcani, licitaţiile de execuţie ar putea fi lansate în acest an. Tronsonul montan din autostrada Iaşi-Tg. Mureş e abia în fază de studiu de fezabilitate. Porţiunea Paşcani-Suceava ar putea fi în regim de drum expres. Pentru A13 Bacău – Braşov se analizează traseul.

Autorităţile centrale ar putea face paşi decisivi anul acesta în urnirea concretă a proiectelor de autostradă importante pentru Moldova. Cel mai avansat proiect este autostrada A7 Ploieşti – Paşcani: în acest an ar urma să fie lansate licitaţiile de execuţie pentru toate cele patru tronsoane. La autostrada A8 Iaşi – Tg. Mureş, lucrurile sunt mai complicate: studiul de fezabilitate pentru sectorul montan este în întârziere, iar în cazul tronsonului care tranzitează judeţul Iaşi încă nu a fost adjudecată licitaţia de proiectare. În ceea ce priveşte autostrada A13 Bacău – Braşov, deocamdată este în analiză traseul propus de proiectanţi. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a prezentat ieri detalii actualizate despre autostrăzile Moldovei în urma unei solicitări a jurnaliştilor de la Hotnews.ro.

Patru licitaţii de execuţie la autostrada A7

Studiile de fezabilitate aferente celor patru tronsoane ale autostrăzii A7 ar urma să fie predate în primăvara acestui an. Ulterior, în măsura în care vor fi gata şi proiectele tehnice, CNAIR estimează că va lansa etapizat licitaţiile de execuţie: Ploieşti – Buzău (63 km, termen lansare licitaţie: iunie 2021), Buzău – Focşani (83 km, august 2021), Focşani – Bacău (96 km, decembrie 2021) şi Bacău – Paşcani (77 km, octombrie 2021).

De remarcat că procedura în cazul tronsonului care tranzitează judeţul Iaşi va fi cel de-al treilea sector care va fi scos la licitaţie de execuţie. Studiile primelor trei tronsoane sunt realizate de firma Consitrans, iar în cazul celui de-al patrulea, de firma spaniolă Ingenieria Especializada. Finanţarea lucrărilor de execuţie aferente celor patru tronsoane ar urma să fie asigurată prin intermediul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).

Autostrada A7 Ploieşti – Paşcani continuă spre nordul ţării cu tronsonul Paşcani – Suceava – Siret (102 km). În acest caz, nu este clar la acest moment dacă va fi în regim de autostradă sau la nivel de drum expres. Studiile pentru această porţiune vor fi gata în decembrie 2021, iar proiectul tehnic are ca dată de predare iunie 2022.

Autostrada A8: un studiu e aproape gata, altul încă nu a început

Pentru autostrada A8, cel mai avansat tronson este partea montană între Tg. Neamţ şi Tg. Mureş (211 km) – studiul de fezabilitate ar urma să fie predat în prima jumătate a acestui an. Documentaţiile aferente celor peste 210 km sunt realizate de firma Ingenieria Especializada. Recent, la nivelul Ministerului Transporturilor, au fost exprimate nemulţumiri la adresa companiei în ceea ce priveşte ritmul lent de întocmire a studiului. Inclusiv ministrul Cătălin Drulă spunea că studiul „merge prost“.

Planul MT, cel puţin la nivel declarativ, constă în introducerea spre finanţare în PNRR a capetelor sectorului montan (circa 50 km) şi, ulterior, celelalte porţiuni să fie construite prin alte programe de finanţare. Introducerea în PNRR ar însemna finalizarea lucrărilor de execuţie cel târziu în august 2026.

Pentru tronsonul Ungheni – Iaşi – Tg. Neamţ (100 km), CNAIR încă nu a atribuit contractul de proiectare: termenul de evaluare a fost amânat de mai multe ori, ultimul avansat fiind 19 martie. Finanţarea lucrărilor de execuţie în cazul acestui tronson ar urma să fie asigurată prin intermediul Programului Operaţional Transporturi 2021 – 2027.

Nu în ultimul, în cazul autostrăzii A13 Bacău – Braşov (165 km), în acest moment este analizat la nivelul CNAIR şi JASPERS (consultantul oficial al Comisiei Europene) traseul propus de firma de proiectare (Search Corporation).

VEDEȚI ȘI:

Autostrada A8 intră la finanțare cu două capete. Ce a mai promis desantul ministerial la Iaşi – AICI

Autostrada A8 trece de o barieră. 100 kilometri din județ, pregătiți pentru proiectare – AICI

Mai bine de 3 ani pentru proiectarea A8 de la Târgu Neamț la Ungheni. Vor fi două trasee – AICI

Comentarii