Un caiet de sarcini făcut cu picioarele amână proiectul drumului de mare viteză Paşcani-Bacău

vineri, 24 martie 2017, 02:50
2 MIN
 Un caiet de sarcini făcut cu picioarele amână proiectul drumului de mare viteză Paşcani-Bacău

Din cauza greşelilor grave ale autorităţii, procedura de selectare a firmei ce urma să facă studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic a fost suspendată pe termen nelimitat, în urma unei contestaţii.

Un caiet de sarcini făcut cu picioarele face ca un proiect major de investiţii să bată pasul pe loc. Procedura de selectare a firmei care urma să realizeze studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic al drumului de mare viteză Bacău – Paşcani a fost suspendată pe termen nelimitat, în urma unei contestaţii. Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) ar fi trebuit să anunţe deja un câştigător, termenul limită de depunere a ofertelor fiind 5 ia­nuarie, iar analiza ofertelor trebuind realizată până la sfârşitul lunii ianuarie. Anunţul de participare la licitaţie a fost publicat în noiembrie anul trecut, fiind urmat imediat de numeroase cereri de clarificări şi contestaţii. În urma acestora, termenul de depunere a ofertelor a fost prelungit până pe 2 martie. După încă un rând de cereri de clarificare a caietului de sarcini înaintate de firmele interesate de contract, termenul de depunere a ofertelor a fost prelungit din nou, până pe 15 martie, şi o a treia oară, până pe 30 martie.

Nici acest ultim termen nu va putea fi însă respectat, întrucât SC Tecnic Consul­ting Engineering Romania SRL a depus o contestaţie, reclamând prezenţa în continuare a numeroase neclarităţi în caietul de sarcini. Prin documentaţia întocmită de CNAIR se solicita ca firma participantă să aibă un expert topografic, dar nu era clar ce experienţă se solicita acestuia. Se cerea ca firma să fi făcut proiecte tehnice de autostrăzi sau drumuri expres, fără a se preciza dacă este suficientă experienţa în construcţia de poduri pentru autostrăzi. Caietul de sarcini presupunea decontarea forajelor făcute până la adâncimi de maxim 25 metri, dar nu preciza ce se întâmplă dacă sunt necesare foraje mai adânci. „Nu se pot estima la momentul întocmirii ofertelor numărul de probe ce vor fi testate în laborator şi nici tipul acestora. Impunerea de către autoritatea contractantă a tipurilor de investigaţii, foraje, geofizce, seismice, este de natură a descuraja efectuarea altor tipuri de investigaţii care sunt necesare, dar care nu vor putea fi decontate“, se menţio­nează în ultima contestaţie depusă la caietul de sarcini întocmit de CNAIR.

Argumentele aduse de Tecnic Con­sulting au fost acceptate de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. Acesta a dispus suspendarea licitaţiei până la soluţionarea problemelor de fond, respectiv pentru refacerea caietului de sarcini. Documentaţia pentru drumul expres Bacău – Paşcani a fost evaluată de CNAIR la 27,7 milioane de lei, existând posibilitatea creşterii valorii cu 20%, în funcţie de necesităţi. 

Comentarii