De Business

Punem punctul pe știi

A vinde soft in Iasi este ca si cum ai vinde limuzine in Afganistan

sâmbătă, 31 ianuarie 2004, 00:00
3 MIN
 A vinde soft in Iasi este ca si cum ai vinde limuzine in Afganistan

„Iasul si Moldova, in general, aproape ca nu conteaza pe piata autohtona a soft-ului”, considera Gabriel Mardarasevici, considera Gabriel Mardarasevici, patronul „Radix”, compania IT cu cea mai mare cifra de afaceri din judet. Desi toate vinzarile firmei sint realizate in tara, abia sub 10% au fost in Moldova. Motivele: saracia si faptul ca achizitiile la companiile multinationale, cei mai importanti clienti in domeniul solutiilor pentru gestionarea intreprinderii, se fac la Bucuresti.
Moldova nu conteaza
Gabriel Mardarasevici a declarat ca din cifra de afaceri a companiei pe anul trecut, de 13 milioane de dolari, numai 9,65% a fost realizata in Moldova. „Din pacate, chiar daca sintem o companie ieseana, cifra de afaceri realizata in zona noastra de «Radix» este foarte mica. Si acest lucru se intimpla nu numai la noi, ci si la alte firme specializate in soft. Din punct de vedere al produselor informatice Iasul, si in general Moldova aproape ca nu conteaza”, a spus el.
Pe linga faptul ca Iasul este destul de slab dezvoltat economic, una din explicatiile acestei stari de fapt este, dupa directorul „Radix”, si faptul ca cei mai importanti potentiali clienti din judet pe segmentul afacerilor mari isi fac achizitiile la centru, adica la Bucuresti.
„Mobifon, Metro, Coca Cola, si alte multinationale care au reprezentante si in Iasi fac toate licitatiile la centru. La fel se intimpla si la banci sau la regii autonome”, a afirmat Mardarasevici. El a declarat ca situatia este mult diferita in Vestul tarii, unde firma pe care o conduce a obtinut venituri mult mai mari decit in Moldova.
Aproape totul la export
Dintre firmele mari din Iasi, cele care au un soft de gestionare a intreprinderii se pot numara pe degete. „Din ce cunosc eu, as aminti grupul Conex, Antibiotice, la un moment dat Moldomobila si RAJAC”, a precizat Mardarasevici.
Nici la „Telequote Network”, locul doi in Iasi in categoria serviciilor IT si software, Iasul nu figureaza la categoria clienti, programele dezvoltate aici mergind aproape in totalitate la export. Singurul client din tara este o firma din Bucuresti.
Anul electoral taie bani din investitii si-i da programelor sociale
Cel mai frecvent soft in firmele mici si mijlocii este cel pentru contabilitate, multe dintre ele nepermitindu-si nici macar atit.
In 2003, cresterea inregistrata de companiile IT a fost de circa 77% insa in 2004, conform Institutului de Tehnica de Calcul (ITC) din Bucuresti, cresterea va fi mai mica.
„Anul acesta raportul ITC arata ca vom avea in Romania o crestere de 30%. Aceasta temperare este cauzata in special anului electoral in care o mare parte din resurse vor fi directionate pentru programe sociale, si mai putin peentru investitii”, a explicat Mardarasevici. Pentru „Radix” estimeaza in 2004 o cifra de afaceri de 18 -20 de milioane de dolari.
La vinzarile de calculatoare sintem in frunte
Potrivit unui studiu intocmit de ITC, principalele zece companii din Iasi in domeniul IT (echipamente, servicii si software) au realizat in total o cifra de afaceri in 2002 (pe 2003 datele inca nu sint disponibile) de aproape 15 milioane de dolari. Principalele companii la nivel de judet sint „Radix”, „Quartz Matrix” si filiala din Iasi a „Romus Trading&Developement”.
Daca la nivel de software Iasul ocupa un loc nesemnificativ in cifra de afaceri a companiilor importante, la nivelul asamblarii si vinzarilor de calculatoare, situatia se schimba. Aici Iasul pare sa contribuie substantial la realizarea cifrei de afaceri a firmelor. La „Quartz Matrix”, prima din segmentul ei de activitate, trei sferturi din venituri au fost obtinute in Iasi. „Noi ne-am orientat spre oferirea de solutii complete clientilor persoane juridice si am continuat politica de extindere pe segmentul micilor utilizatori de IT. Datorita acestei politici, anul trecut cifra de afaceri a firmei noastre a crescut cu 25%”, a declarat Mihai Suchar, directorul general de la „Quartz Matrix”.
Accesul usor la creditele de consum a facut ca vinzarile de calculatoare ale micilor utilizatori sa explodeze in a doua jumatate a anuluii 2003. (Ana PRODAN)

Comentarii