De Business

Punem punctul pe știi

In Iasi, firmele inca isi fac reclama dupa ureche

joi, 26 august 2004, 23:00
3 MIN
 In Iasi, firmele inca isi fac reclama dupa ureche

Sinteti patron si vreti ca iesenii sa va viseze produsele? Pentru aceasta trebuie sa scoateti din buzunar in jur de 10.000 de euro. Timp de cel putin trei luni va trebui ca atunci cind citeste ziarul, merge cu maxi taxi si asculta radioul sau seara inainte de culcare, la televizor, ieseanul sa afle cit de bun si de performant va este produsul. Pentru aceasta trebuie sa apelati la o agentie de publicitate. Din pacate, fie din lipsa banilor, cel mai adesea, fie din reticenta, firmele iesene nu se ingramadesc sa apeleze la serviciile unor astfel de agentii. Astfel, specialistii in domeniu considera ca piata de publicitate stagneaza sau chiar este in scadere comparativ cu anii trecuti. Printre cele mai mari firme care au apelat la serviciile agentiilor de publicitate locale sint „Ecolab”, „Banca Transilvania”, „Kosarom”, „Iulius Group”, „Hala Centrala”, Universitatea „Al. I. Cuza”, „M&R”, „Amfiteatru” sau „Antibiotice”.
80% din clienti sint din afara Iasului
„Agency One”, singura agentie de publicitate membra a Uniunii Agentiilor de Publicitate din Romania, desfasoara aceasta activitate din 1998. Majoritatea clientilor care apeleaza la serviciile acestei agentii vin din vestul tarii sau chiar de la Bucuresti. Printre clientii agentiei se numara „Kosarom”, „Ecolab”, „Eurotherm” sau „Amicii”. „Doar 20% din clientii mei sint din Iasi, restul provin din vestul tarii si din Bucuresti”, a declarat Valentin Tatar, directorul agentiei. Acesta a continuat prin a aprecia ca firmele iesene inca nu si-au schimbat mentalitatea cu privire la publicitate si, ca urmare, nu acorda importanta necesara capitolului publicitate. „Inca nu s-a schimbat perceptia cu privire la ceea ce inseamna publicitate. Multi cred ca daca au un departament de marketing se rezolva totul de la sine, dar sint departe de ideea de campanii de publicitate”, a mai adaugat Tatar. Potrivit declaratiilor acestuia, numai productia unui spot (clip publicitar) de 30 de secunde, cit este durata standard, poate costa intre 500-15.000 de euro, in functie de necesitatile clientului.
„Piata stagneaza de trei ani”
Prin agentia de publicitate „Ad Mediam”, infiintata in 1998, si-au facut cunoscuta imaginea firme ca „National Bere Holding”, „Iulius Group”, „Gima Superstore”, „Antibiotice” sau evenimente ca Festivalul de moda. Anul trecut agentia a avut o cifra de afaceri de 900 de milioane de lei, dar cu toate acestea, directorul considera ca o astfel de afacere nu este una dintre cele mai profitabile.
„Piata stagneaza de trei ani de zile, deoarece oamenii de afaceri nu au incredere in agentii si nu dau atentie partii de creatie pe care o implica un spot. Se simte lipsa banilor in publicitatea locala. Practic, oamenii de afaceri ieseni nu au format conceptul de buget anual destinat publicitatii”, a precizat Luminita Constantin, directorul agentiei. Cu toate acestea, „Ad Mediam” are o clientela formata in proportie de 95% din firme iesene. Acestea se pare ca prefera spoturile de durata mica, cuprinsa intre 15 si 20 de secunde. Pentru ca o societate sa isi impuna produsul pe piata locala are nevoie de cel putin trei luni de zile de promovare intensa. Costurile difuzarii unui spot pe un post de radio timp de un an, de patru ori pe zi, s-ar ridica, dupa aplicarea discount-urilor, in jurul sumei de 11.000 de euro, potrivit declaratiei Luminitei Constantin.
Discount-uri pierdute
„Front Page Communication” este una dintre agentiile aparute relativ recent in peisajul publicitatii iesene, respectiv din 2001. Timp suficient pentru a-si trece in portofoliu clienti ca „Banca Transilvania”, Universitatea „Al. I. Cuza”, „M&R”, „Amfiteatru” sau „Caraffa”. Anul trecut agentia a inregistrat o cifra de afaceri de peste un miliard de lei.
Directorul agentiei, Ovidiu Chitovan, sustine ca o firma are nevoie de aproximativ 10.000 de euro pentru a se face cunoscuta. „Un om de afaceri iesean ar trebui sa investeasca in imginea sa intre 5.000-10.000 de euro, pe putin. Insa patronii ieseni inca nu isi dau seama de importanta publicitatii”, puncteaza Chitovan.
Acesta continua prin a specifica faptul ca agentiile de publicitate beneficiaza de discount-uri in relatiile cu partenerii media, care pot merge si pina la 50%, discount-uri de care firmele nu beneficiaza daca negociaza singure cu ziarele, radourile sau posturile TV. „Afaceristii ieseni prefera sa isi gestioneze singuri promovarea imaginii si nu acorda atentie calitatii spotului pe baza caruia isi face publicitate sau carui segment de piata vrea sa se adreseze”, a concluzionat Chitovan. (Ada GRAJDEANU)

Comentarii