De Business

Punem punctul pe știi

Legea taximetriei ameninta afacerile marilor companii din domeniu

duminică, 22 iunie 2003, 23:00
4 MIN
 Legea taximetriei ameninta afacerile marilor companii din domeniu

Legea taximetriei va schimba fata pietei de profil. Firmele fara autoturisme in proprietate nu vor mai putea obtine autorizatii de functionare. Taximetristii independendeti vor fi nevoiti sa isi achizitioneze o cheie electronica a carui pret ajunge la aproximativ 200 de euro, plus aparat de taxat cu memorie fiscala care va costa si acesta citeva sute de euro. Persoanele care au in proprietate autoturisme si le inchiriaza pentru taximetrie nu vor mai putea face acest lucru. Ca alternativa, acestea vor fi nevoite sa isi angajeze persoane autorizate sau sa-si vinda masinile. Pentru fiecare localitate, Consiliul Local va stabili un numar maxim de taximetre. Acesta nu va putea fluctua pe perioada unui an, odata stabilit raminind batut in cuie.
O persoana care vrea sa se apuce de taximetrie in cursul anului, dupa ce s-a terminat sesiunea de eliberare a licentelor, nu poate decit sa astepte organizarea unei noi runde de atribuire sau momentul anularii unei autorizatii pentru nerespectarea legislatiei din domeniu. Se asteapta ca toate neclaritatile care exista sa fie lamurite de aparitia normelor de aplicare a legii taximetriei.
In prezent, activitatea de dispecerat este baza
Pina in prezent, majoritatea firmelor de taxi functioneaza mai mult ca niste dispecerate. In proprietate aveau doar citeva masini si un dispecerat, la care se puteau afilia, in schimbul unei taxe lunare, aproape oricine avea un autoturism pregatit pentru taximetrie. Altele nu au nici o masina pe firma, toate fiind in proprietatea taximetristilor independenti care au aderat la firma respectiva pentru dispecerat.
„La noi majoritatea sint colaboratori, au masinile inregistrate pe firmele lor sau in nume propriu. Noi avem in proprietate numai 10 masini. Nu stiu exact care va fi numarul maxim de masini pe care il va impune normele pentru a autoriza o firma sa practice taximetrie”, a aratat Paul Tirnoveanu, director „For You Taxi”, una din cele mai mari firme de profil din Iasi.
Aceeasi situatie este prezenta si la firma Taxicom. „In proprietate avem numai doua autoturisme”, ne-a spus directorul acestei societati, Florentin Postolache.
Tximetristii ar putea deveni asociati la marile companii
In lege nu se specifica exact care sint conditiile care vor trebui indeplinite de o companie pentru a putea practica taximetrie. Normele trebuie sa umple mai goluri, cum ar fi: minim de autoturisme, culoarea acestora, infrastuctura. Ce se stie clar pina acum este faptul ca firmele fara masini in proprietate nu vor mai putea functiona doar ca centre de dispecerat. Acestea ori isi vor cumpara masini, ori se vor asocia cu taximetristii independenti care la rindul lor sint obligati sa se inscrie la un dispecerat. Ei ar putea contribui la capitalul social al acestora cu masina personala.
Taximetristii independenti nu prea vor avea de ales. Ori se vor retrage, ori vor trebui sa concureze pentru a obtine o licenta, ceea ce inseamna ca vor trebui sa scoata din buzunar citeva sute de dolari pentru achizitionarea unui aparat de taxat fiscal si a unei chei electronice care va inmagazina informatii despre posesor: nume, date fiscale, numarul autorizatiei si altele. „Daca asa spune legea, nu cred ca am de ales. Cum nu stiu ce altceva as putea sa fac pentru a cistiga bani, cred ma voi conforma”, s-a plins Horia Gusta, taximetrist independent autorizat in urma cu trei ani.
Nu se vor mai putea inchiria masini pentru taximetrie
O alta afacere profitabila care va fi lovita de efectele noii legi va fi inchirierea masinilor pentru taximetrie. Aceasta activitate nu se va mai putea practica. Daca vor sa ramina in bransa, proprietarii ori se autorizeaza si se apuca de taximetrie ori isi angajeaza oameni.
Afacerea era destul de profitabila in conditiile in care un autoturism era inchiriat cu preturi intre 4 si 6 milioane de lei pe luna, chiriasul ocupindu-se de repararea si intretinerea lui. Intr-un an, un iesean care are de exemplu trei masini si le inchiriaza pentru taximetrie cistiga pina la 180 de milioane de lei. Multe autoturisme erau inchiriate in baza unor contracte de comodat, ceea ce inseamna ca erau date in folosinta gratuita, evitindu-se astfel plata impozitelor.
In prezent, jumatate din taxiuri sint neautorizate
Numarul de taxiuri care vor circula in Iasi va fi limitat de catre Consiliul Local.
La Iasi, deocamdata nu s-a stabilit inca nimic. „Ne-am intilnit in doua rinduri cu reprezentantii Camerei Taximetristilor din Iasi, dar nu ne-am putut pune de acord asupra numarului maxim de licente pentru transport pe care urmeaza sa le elibereze primaria. Cu toate acestea, numarul maxim de taxiuri care vor putea circula in Iasi va fi stabilit insa in cursul saptaminii viitoare (n.r.-saptamina aceasta)”, ne-a declarat Vasile Munteanu, viceprimarul responsabil cu activitatea in domeniu.
Surse din rindul consilierilor care au participat la discutii ne-au spus ca reprezentantii Camerei Taximetristilor din Iasi au solicitat un numar de 2.500 de autorizatii, iar consilierii au propus 1.400. In prezent, in Iasi sint 3.000 de taxiuri, din care doar jumatate sint autorizate. Legea reglementeaza si aspecte privind tarifele. Astfel, tariful de pornire nu poate depasi tariful practicat pe kilometru. (Dan CONSTANTIN)

Comentarii