De Business

Punem punctul pe știi

Rate umflate cu 25% peste noapte

marți, 04 noiembrie 2008, 18:55
3 MIN
 Rate umflate cu 25% peste noapte

Iesenii s-au trezit cu ratele la credit umflate peste noapte. Sumele actuale de plata pot fi si cu 25% mai mari decit luna precedenta. Majoritatea bancilor comerciale sustin ca au fost nevoite sa aplice dobinzi mai mari intrucit, pe fondul crizei internationale, conditiile de imprumut de la institutiile financiare externe s-au inasprit in ultima perioada de timp.

Asta in conditiile in care guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei (BNR), Mugur Isarescu, a declarat in repetate rinduri ca bancile comerciale din tara nu sint afectate de criza si, prin urmare, dobinzile la credite nu ar trebui ajustate in sens ascendent, practica curenta arata insa exact pe dos.

A simtit-o pe pielea lui si ieseanul Gheorghe Paraschiv care a contractat de la Bancpost un credit de consum la mijlocul lunii mai a acestui an.

Instiintarea este ambigua

Dupa cum a precizat acesta in scrisoarea deschisa adresata conducerii institutiei financiare iesene, rata lunara a barbatului a crescut cu aproximativ 25 de procente chiar din octombrie fara sa fie instiintat in prealabil. Instiintarea trimisa de banca pe adresa titularului de contract a ajuns la destinatie dupa trei saptamini de la datarea documentului de catre Bancpost. In intervalul scurs, respectiv la mijlocul lunii trecute, Paraschiv sustine ca a mers la ghiseul bancii pentru a achita rata curenta si nu a primit nici un motiv de ingrijorare.

"In perioada 20-22.10.2008 am fost plecat din Iasi, iar la intoarcere, am gasit in cutia postala o instiintare de la banca avind data postei de 01.10.2008, prin care imi comunica faptul ca, incepind cu 10.10.2008 mi s-a marit rata de la 463,84 RON la 570,78 RON. Presupunind ca instiintarea a fost pusa in cutia postala in prima zi de absenta, cind deja platisem rata de 463,84 RON (pe data de 16.10.2008), conform graficului pe care il am, nu inteleg cum un astfel de act important este trimis cu o asemenea intirziere", si-a motivat mihnirea Gheorghe Paraschiv. Acesta a adaugat ca explicatiile oferite de reprezentantii Bancpost in instiintarea remisa la domiciliu sint ambigue si nu reusesc sa ii lamureasca nedumeririle.

"De asemenea, formularea «Datorita schimbarilor semnificative (…), Bancpost este obligata sa ajusteze (…)» este complet nelamuritoare, are un caracter general care, chipurile, iti ofera informatii, dar, de fapt, nu spune nimic. Daca la aceasta mai adaug afirmatiile guvernatorului BNR despre reaua vointa sau nepriceperea sefilor de banci, eu ce sa cred? Sint victima a nepriceperii conducatorilor bancii, care, nereusindu-le speculatiile, incearca sa recupereze pierderile, sau este o hotie, ambele situatii fiind mascate de o prevedere din contract? Si intr-un caz si in altul, eu de ce ar trebui sa platesc nepriceperea sau hotia? In conditiile acestea, pe viitor, la ce rata uriasa sa ma astept?", se intreaba retoric Paraschiv.

Ce spun reprezentantii Banc Post

Pina ieri, acesta nu primise insa un raspuns lamuritor din partea Bancpost. La insistentele reporterilor "Ziarului de Iasi", oficialii bancii au explicat printr-un comunicat remis la redactie ca ratele mai mari de platit au la baza mai multi factori.

"Date fiind atit cresterea de dobinda de referinta, cit si cresterea costurilor de finantare pe pietele financiare interne si internationale, de exemplu, cresterea dobinzii la depozitele atrase sau cresterea riscului de tara, Bancpost a ajustat tariful la portofoliul de credite. Nivelul dobinzii variabile, al taxelor, comisioanelor este stabilit prin corelare cu pietele interne si internationale, precum si cu politica comerciala proprie bancii. La baza calculului nivelului dobinzii stau, in principal, indicatorii de risc si costurile de finantare, cum ar fi nivelul dobinzii la depozite", a replicat Liliana Ciobanasu Radoi, sefa departamentului de mass-media in cadrul Bancpost Romania. Aceasta a adaugat ca clientii care se simt nedreptatiti in urma modificarii valorii ratelor pot cere bancii prelungirea perioadei de rambursare pentru a nu intra astfel in incapacitate de plata.

"Avind in vedere faptul ca aceste majorari, probabil, au provocat unora dintre clientii nostri situatii neplacute, Bancpost le ofera tuturor celor interesati consiliere financiara pentru ca derularea creditelor contractate sa se faca in conditii cit mai bune pentru ambele parti", a specificat oficialul Bancpost care a mentionat ca responsabilitatea pentru intervalul de timp prelungit pentru remiterea catre clienti a instiintarilor privind noile conditii de imprumut revine exclusiv serviciilor postale.

Comentarii