De Business

Punem punctul pe știi

Zapada de pe drumurile iesene ii imbogateste pe bacauani

miercuri, 21 ianuarie 2004, 00:00
3 MIN
 Zapada de pe drumurile iesene ii imbogateste pe bacauani

In fiecare an, zapada de pe drumurile din Moldova este o afacere de 10 milioane de dolari. La atit se ridica valoarea utilajelor si personalului inchiriat pe timp de iarna de Directia Regionala de Drumuri Iasi pentru intretinerea drumurilor din cele opt judete arondate. Din acest tort, firmele iesene de profil abia daca prind o
2,5 milioane de dolari, in timp ce bacauanii au cistigat contracte de aproape 7 milioane de dolari.
Numai pentru intretinerea drumurilor din judetul Iasi, doua firme din Bacau, ai caror patroni sint printre cei mai bogati oameni din Moldova, au de incasat 23,5 miliarde de lei. La schimb, o societate din Iasi a reusit sa prinda un contract in Bacau de 8,3 miliarde de lei.
Casuneanu si Umbrarescu, barosanii Moldovei
„Pa&Co”, apartinind omului de afaceri Costel Casuneanu (avere estimata de revista „Capital” la 90 milioane de dolari), si „UMB Spedition”, a lui Dorinel Umbrarescu, (35-40 milioane dolari), ambele societati din judetul Bacau, au cistigat impreuna in aceasta toamna la Directia Regionala de Drumuri Iasi licitatii in valoare de peste 233 miliarde de lei. La un curs al dolarului de 33.000 de lei, inseamna 6,7 milioane de dolari.
Contractele au fost incheiate pentru inchirierea de utilaje si servicii de deszapezire pentru judetele din Moldova. Numai pentru judetul Iasi valoarea contractelor incheiate pentru aceasta activitate de cele doua firme se ridica la 23,5 miliarde de lei, dintre care 9,2 miliarde de lei au fost cistigate de „Pa&Co”, iar 14,3 de „UMB Spedition”.
Am ciupit si noi ceva de la bacauani
Pe toata Moldova, firmele iesene nu au reusit in acest an sa cistige contracte pentru intretinerea drumurilor nationale pe timp de iarna decit pentru 83 miliarde de lei, impartiti intre trei societati: „Drum Trans Mixt”, „Trezor” SRL si „Antrepriza de Drumuri si Poduri Iasi” (ALDP). Prima a cistigat contracte de peste 44 miliarde de lei, „Trezor”, de 19,2 miliarde de lei, toate pentru drumurile din Iasi, iar ultima a „pus mina” pe 19,7 miliarde de lei.
Singura care a reusit sa intre in fieful bacauanilor este „Drum Trans Mixt” (cu 8,1 miliarde de lei cistigati pentru drumurile din Bacau), societate inca de stat, desprinsa in 2001 din Directia Judeteana de Drumuri.
„Sintem competitivi doar la nivelul experientei”
Stefan Antohi, directorul general de la ALDP, societate cumparata anul trecut de Maricel Popa, proprietarul grupului de firme „Omega Tehnoton”, a spus ca pentru societatea pe care o conduce, cel mai mare neajuns este reprezentat de lipsa utilajelor performante. „Aceste licitatii se fac pe utilaje, personal si utilaje speciale. Din pacate, la nivelul dotarilor pe care le avem, noi sintem competitivi doar la nivelul experientei. Avem nevoie de utilaje performante, care se vor achizitiona acum, dupa ce ne-am privatizat”, a declarat Antohi, fara a dori sa precizeze valoarea investitiilor necesare pentru a deveni competitivi in lupta cu cei doi granzi din Bacau.
Daca nu sta prea bine cu deszapezirea, ALDP a cistigat, in schimb, in iulie anul trecut, de la Agentia Nationala a Drumurilor, impreuna cu „Cominco” Bucuresti, o licitatie de reabilitare a 40 de kilometri din DN 15C, intre Piatra Neamt si Tirgu Neamt. Valoarea totala a contractului a fost de peste 4 milioane de euro.
Licitatiile pentru toata Moldova se fac la Iasi
Florin Dumitrache, director tehnic la Directia Regionala de Drumuri Iasi, a explicat ca in fiecare an, in luna noiembrie, trebuie sa fie incheiate contractele pentru intretinerea drumurilor pe timp de iarna. Toate licitatiile pentru fiecare judet au loc la Iasi si se fac pe utilaje si personal. „Noi contractam utilajele si personalul pentru perioada 15 noiembrie-15 martie. Acestea stau in baza la dispozitia noastra permanent”, a spus Dumitrache. Plata se face indiferent daca utilajele lucreaza sau stau, insa este diferentiata, ora de stationare fiind platita mai putin. „Noi luam prognoza pentru ultimele 5 ierni si plecam de la prezumtia ca utilajele vor pleca in actiuni cam 20% din timpul total. Daca iarna este foarte grea si se depaseste suma contractata initial, se fac contracte aditionale”, a precizat Dumitrache. (Ana PRODAN)

Comentarii