Politistul de carton

luni, 11 septembrie 2006, 19:33
3 MIN
 Politistul de carton

In ultima saptamina, citeva accidente rutiere cumplite au aratat inca o data cit de periculoase sint soselele Romaniei. Duminica in zori, in judetul Calarasi, o Dacie ticsita cu tineri care se intorceau de la discoteca a parasit carosabilul si s-a zdrobit de un copac. Urmarea? Sapte din cei opt pasageri si-au piedut viata. Cu mai putin de doua zile inaintea acestei tragedii, s-a petrecut o alta, de data asta in Moldova, linga Birlad. Atunci, un microbuz plin de oameni s-a ciocnit cu un autocar. In urma impactului, au decedat 13 persoane, toate din dubita.
Cine poarta vina pentru aceste accidente? La prima vedere, cel mai usor este sa dai vina pe conducatorii auto. Este un adevar verificabil zi de zi ca multi dintre soferii romani conduc in cel mai inconstient mod cu putinta. Priviti citi vorbesc la telefonul mobil, in timp ce ruleaza pe o strada aglomerata; citi au uitat sa-si puna centura de siguranta; citi trec in mare viteza peste trecerea de pietoni; citi iti dau cu tifla cind le atragi atentia etc. Cele mai multe accidente sint cauzate de consumul de alcool, de neadaptarea vitezei la trafic, la drum, la conditiile meteo, de viteza excesiva, de neatentia soferilor. Asadar, nu ar fi greu sa spui ca soferii sint responsabili pentru tragediile tot mai dese de pe soselele Romaniei. Si totusi, avem de-a face doar cu o jumatate de adevar. Nu intotdeauna mortul sau mortii sint cei vinovati. Ba, din pacate, cel mai des, mortii nu au nici o vina.
Cu aproape un an in urma, linga Slobozia, intr-un groaznic accident rutier au murit 15 persoane si au fost ranite inca 13, dintre care unele foarte grav, din cauza ca dubita in care oamenii stateau claie peste gramada s-a rasturnat. Amploarea dramei le-a facut pe autoritati sa ia masuri si sa anunte ca soferii de microbuze, indiferent daca ruleaza in localitati ori in afara lor, in regim de stat sau privat, nu mai au voie sa permita accesul in mijlocul de transport unui numar de calatori mai mare decit numarul scaunelor. Minunea nu a tinut nici macar trei zile. Dupa citeva controale electuate in primele 48 de ore, totul a revenit la starea initiala. Priviti cit sint de aglomerate (si nu numai in orele de virf) microbuzele din Iasi, dar si cele care fac legatura orasului cu Letcani, Podu Iloaie, Hirlau sau Pascani. Autoritatile locale nu mai spun nimic, iar politistii prefera sa amendeze soferitele si biciclistii. In alte judete, dind dovada de o „ingeniozitate” iesita din comun, Politia a „angajat” politisti de carton, pe care i-a pus sa supravegheze traficul rutier. Rezultatul? Romania are cele mai „mortale” sosele din Europa. Inca o data: cine este vinovat?
Promisiunea autoritatilor ca noul Cod rutier (ce va intra in vigoare nu peste mult timp) va diminua drastic numarul accidentelor este doar o vorba in vint. Atita vreme cit politia, puterile locale si justitia nu vor veghea la respectarea legilor, un act normativ, oricit de bun ar fi el, nu are nici o valoare. Daca odrasla de bani gata, eventual fara carnet de sofer, calca un pieton nevinovat chiar pe trecerea de pietoni, este ulterior exonerata de orice responsabilitate, pentru ca toate rudele sale sunt in justitie, ce mai conteaza o lege buna? Daca sotia unui senator, care, aparata de un jeep, spulbera o familie intreaga ce circula intr-o Dacie amarita, ramine in libertate, la ce mai foloseste o lege buna? Incapacitatea institutiilor de a functiona asa cum trebuie, in spiritul legii, este principala cauza pentru mortalitatea in crestere de pe soselele Romaniei. Cind stii ca poti gresi foarte grav fara a mai fi pedepsit, nimic nu te mai obliga sa respecti vreo lege, rutiera sau de alta natura. Nici macar un politist de carton. Desi, in mod sigur, acesta nu se balaceste in piscina impreuna cu marii infractori.

Comentarii