Tablourile in viata noastra

miercuri, 29 august 2007, 19:00
5 MIN
 Tablourile in viata noastra
Tablou realizat de Dorin Lehaci, profesor de pictura la Scoala de Arte Iasi

In primul rind trebuie sa analizam tabloul, sa vedem daca ne place si cel mai important, daca este pe gustul nostru. Nu trebuie sa afisam nimic din ceea ce nu ne place. Si acest lucru deoarece este vorba de casa noastra iar vederea zi de zi a unei lucrari sau a unui poster care nu ne e pe plac, nu poate sa dea rezultate bune. In general trebuie sa analizam cu mare atentie obiectele de decor pe care le achizitionam pentru a sesiza daca acestea intra, sau nu, in rezonanta cu noi, cu mediul in care va fi pozitionat si daca rezultatul final va fi crearea unui ambient placut.

„Este foarte important sa nu achizitionam lucrari doar pentru ca sint la moda sau pentru ca pretul lor va da un statul social de invidiat. A cumpara un tablou de valoare este o investitie pe termen lung pe care eu o recomand tuturor clientilor mei care isi permit o astfel de achizitie. De aceea e important ca acest tablou sa fie cumparat cu inima, pentru ca vett locui alaturi de el poate o viata intreaga si astfel, in timp va incepe sa faca parte componenta din noi", a explicat Loredana Gaspar, director Vektor Design.

Desigur ca sint destul de multe surse de tablouri sau obiecte de decor care nu au rolul decit de a puncta o anumita zona, deoarece valoarea lor financiara si artistica este ca si inexistenta. Tablourile facute in serie, printate pe hirtie sau pinza ori cele care desi sint facute manual, nu au valoare artistica, pot avea calitatea de obiect decorativ, revigorant si stimulator a unei anumite zone din casa. Fiecarui obiect in parte este bine sa-i gasim pozitionarea cea mai potrivita raportata la intregul spatiu, pentru ca « mesajul » sa fie perceput la adevarata valoare, evidentiind un perete de fundal, un colt interesant, un mobilier etc. Tablourile pot fi pozitionate singular sau in echipa in functie de dimensiuni si reprezentari. Cu cit tabloul este mai mare cu atit el vorbeste singur despre sine, pe cind cele mici spun mai multe impreuna.

„Pozitionarea la nivelul ochilor sau imediat sub este cea mai potrivita alegere. Dar aceasta regula poate fi incalcata ori de cite ori ambientul o cere; daca acel tablou va fi privit doar din pozitia sezind, amplasarea lui va trebui adaptata in functie de aceasta. Daca amplasati un tablou deasupra unui corp de mobilier, trebuie sa tineti cont ca este obligatoriu sa existe de doua ori mai mult spatiu deasupra lui decit dedesubt. Tablourile ce ornamenteaza holurile sau casa scarii pot fi amplasate ca si in galeriile de arta, adica intre lucrari pentru ca sa existe un spatiu de aproximativ doi pasi", a continuat Gaspar.

Cind tablourile se distribuie intr-un grup trebuie sa avem grija sa nu disturbam intregul ansamblu, dind impresia de neterminat, incomplet. Echilibrul este foarte important, nerespectarea acestui principiu determinind o perceptie vizuala neplacuta. O aglomerare de tablouri, icoane sau fotografii de mici dimensiuni da valoare spatiului , innobilindu-l. Forma intregului ansamblu nu trebuie sa fie una regulata ci trebuie avut grija ca dimensiunile diferite sa fie proporttonate astfel incit sa nu fie adunate intr-un loc mai multe tablouri de dimensiuni mai mari.

Aceste grupuri pot fi formate si din tablouri de forme geometrice diferite. Un tablou oval, de marime medie, poate fi inconjurat, la prima vedere aleatoriu de o serie de tablouri patrate si dreptunghiulare, fara a forma per ansamblu o geometrica stricta.

Ritmul este una din cele mai importante notiuni de care trebuie sa se sina cont cind pozitionam tablourile. Ritmul este dat de felul in care este perceputa trecerea privirii de la un obiect la altul, ceea ce in gruparea tablourilor reprezinta un factor foarte important. Daca dorim un spatiu calm si relaxant, sau din contra, un spatiu dinamic, energic il putem crea in ambele situatii manipulind cu ingeniozitate potentialul oferit de aranjarea tablourilor. Ritmul depinde de forma si dimensiunea lucrarilor si de spatiul pe care acestea il ocupa. Daca dorim sa dinamizam spatiul este bine sa alternam tablourile mici cu cele mari. Acelasi efect se poate realiza si alternind tablouri de forme geometrice diferite, de exemplu tablouri ovale cu patrate. Cind vrem o senzatie de calm putem folosi tablouri de aceeasi dimensiune.

Daca se opteaza pentru o grupare de tablouri putem atrage privirea asupra unuia singur, inconjurindu-l cu tablouri de mici dimensiuni. Folosind un tablou dominant, se poate obtine un efect interesant prin crearea unei «diversiuni» de impact. Conjunctura in care este perceput tabloul central este mult mai interesanta decit daca acesta ar fi fost singur pe un perete. Ideal este ca tablourile ce-l inconjoara sa pastreze forma acestuia. Daca tabloul este patrat si tablourile inconjuratoare trebuie sa fie pozitionate in jurul tabloului central tot sub forma patrata.

Dinamismul il putem obtine prin repetitia aceluiasi tablou de mai multe ori la distante egale. Compozitta obtinuta va fi unitara si ritmata. Astfel de aranjamente se folosesc in general cind piesa din punct de vedere artistic nu are o importanta prea mare, dar care prin repetitie se poate potenta ca valoare.

Folosirea unei distante eficiente intre tablouri poate da o semnificatie aranjamentului. In acest caz vorbim despre proportie. Divizarea unui tablou in trei sectiuni sau crearea unui efect teatral prin insiruirea a trei dreptunghiuri pictate in trei varianate de intensitate ale aceleasi culori.

„Tablourile au o greutate diferita si aici nu ma refer la cite kilograme cintareste fiecare tablou in parte ci fac referire la masa coloristica. Tablourile de mari dimensiuni, intunecate, cu desene mari, forme indraznete vor fi mai grele decit tablourile mici, in culori pastelate, de forma clasica. Trebuie sa avem mereu in vedere greutatea tablourilor pentru a sti daca ele se pot alatura sau nu. Tablourile «grele» trebuie expuse separat fiindca in vecinatatea altor tablouri ar putea sa le sufoce. Este foarte interesant de stiut ca daca un tablou de mari dimensiuni violet este comparat cu un tablou mic rosu, acesta din urma va fi egal cu celaaalt iar din aceasta cauza ele vor trebui afisate separat. Un tablou « greu » trebuie asezat in preajma unei piese de mobilier cu aceeasi greutate- sofa, semineu", a incheiat directorul Vektor Design, Loredana Gaspar.

Comentarii