STUDIU: Elevii sunt slab informati despre reglementarile si schimbarile din programa scolara

vineri, 08 iulie 2011, 13:18
3 MIN
 STUDIU: Elevii sunt slab informati despre reglementarile si schimbarile din programa scolara

Studiul prezentat, vineri, de Asociatia Ordes arata ca elevii sunt slab informati cu privire la reglementarile programei scolare, lucru reflectat prin numarul celor care nu pot emite nicio parere referitoare la directia si prioritatile acesteia.

"Doar 26 la suta dintre repondenti sunt partial de acord cu schimbarile preconizate in invatamant, in acelasi timp recunoscand ca detin putine informatii despre acest subiect", precizeaza initiatorii studiului.

Principala functie a scolii ar trebui sa fie, in opinia a 49 la suta dintre repondenti, cea de pregatire si de indrumare catre o cariera, dar in Romania nu exista un serviciu de orientare profesionala a elevilor spre anumite profesii care se potrivesc aptitudinilor lor.

"Prin urmare, putem concluziona ca optiunile elevilor catre o anumita profesie (si implicit facultate) sunt rezultatul unor procese afective mai putin influentate de recunoasterea obiectiva a realitatii", se mai arata in studiu.

Cercetarea are ca obiectiv surprinderea perceptiei despre rolul scolii romanesti, despre imaginea profesorului, precum si cuantficarea aprecierilor elevilor cu privire la calitatea invatamantului romanesc.

Cei 348 de repondenti, elevi ai claselor IX-XI, au raspuns la 15 intrebari grupate in trei module interrelationate.

In urma discutiilor purtate cu elevii, s-a stabilit ca acestia percep in mod subiectiv cadrul scolar in care isi desfasoara activitatea zi de zi.

Astfel, elevii acumuleaza in scoala multe cunostinte, dar nu suficiente despre modalitatile de actiune sociala, despre diagnosticarea si rezolvarea situatiilor sociale si resimt capacitatea scazuta a institutiei scolii de a-i "invata" sa actioneze in situatii sociale, de a-i pregati pentru munca si viata.

Ei au afirmat ca doresc "invatare prin actiune", invatare practica, apropiata de cerintele vietii, singura posibilitate eficace de pregatire sociala.

"Raceala in relatiile cu profesorii este explicata de unii liceeni prin diferenta de mentalitate, ei considerand ca profesorii apartin unei perioade istorice diferite, fiind educati in perioada comunista, limitata in ceea ce priveste unele principii de educatie, in timp ce elevii sunt formati intr-o societate democratica, cu vederi mult mai largi asupra relatiilor dintre oameni. Aceasta raceala este generata pe de o parte de indiferenta unor profesori, lipsiti de intelegere pentru elevi si problemele lor, iar, pe de alta parte, de influentele pe care mass-media, publicatiile, cartile, filmele le exercita asupra adolescentilor, inducandu-le un continut deformat al notiunii de scoala si disciplina scolara", precizeaza initiatorii studiului.

Un alt motiv pentru care climatul din scoli nu este considerat intotdeauna satisfacator este dat de impunerea unei "distante sociale" adoptate de catre unii dintre profesori prin intretinerea relatiilor reci, a birocratiei.

"O alta concluzie a raportului sugereaza faptul ca elevii isi doresc o mai mare angajare a lor in actiunile scolare, precum si o mai semnificativa participare la viata sociala a scolii. Intrucat informatia acumulata in scoala este resimtita ca fiind foarte mare si puternic diversificata, propunand si promovand valori, atitudini si comportamente diferite, elevii oscileaza frecvent intre dorinta de libertate si constrangerile scolii sau ale parintilor, intre efortul de care este nevoie pentru a face fata cerintelor scolare si dorinta de a avea alte activitati, in gestionarea si organizarea timpului", se mai arata in studiu.

Cercetarea face parte din programul "Tineri in Interactiune", care urmareste sa ajute tinerii sa faca fata mai bine provocarilor in relatiile sociale si personale, ajutandu-i sa-si clarifice sistemul de valori, sa se autocunoasca, sa-si depaseasca crizele de identitate si sa comunice eficient. (Mediafax)

Comentarii